Title Image

Archief

Dazzling Dolphin: Total loss of een project (deel 2)

De vraag die ik gister onbeantwoord liet was of de boot na de brand een total loss was of dat we er een project van konden maken. Vrij snel was duidelijk dat de brand heel kort is geweest (minuten), maar wel met heel hoge temperaturen gepaard is gegaan. Er werd een bedrijf gespecialiseerd in bereddering na een calamiteit gemobiliseerd. Deels nuttig, maar uiteindelijk blijkt brandschade in een schip toch iets heel anders dan in een woning of bedrijfspand. Samen met Robert, een van de monteurs van de Klerk, hebben we zelf het schip geheel leeggehaald en gedemonteerd wat gedemonteerd kon worden. In 6 dagen tijd bleven alleen de (hoofd)schotten, de bed bodems en het kombuisblok achter. Een casco dus.

De hitte heeft de romp, het dek en de verbindingen niet bereikt en dus ook niet aangetast. Structurele schade kon worden uitgesloten.
Het schoonmaken had meer voeten in aarde. Rook en roet zat overal. Achter de binnenschaal, in mantelpijpen, onder de vloerdelen, in de bakskist, geluidsisolatie van de motor, etc., etc. Alles is verwijderd en ook grote stukken van de binnenschaal. Met alle mogelijke professionele roet verwijderaars is schoongemaakt. En nog een keer. En nog een keer. Maar ook alle gedemonteerde of verwijderde onderdelen die hergebruikt zouden worden moesten schoon. Deurtjes, plankjes, scharniertjes, schroeven, lijnen, zeilhuiken, lierzwengels, radarreflector, scharniertjes, schroeven, etc. Dat werd een heus familieproject.

Ruim 3 maanden later waren we uiteindelijk ervan overtuigd dat schoon, schoon genoeg was en dat we ook dat total loss scenario konden afvoeren.
Bleef de vraag of het financieel haalbaar was om er een project van de maken. Samen met de werfbaas heb ik een project plan gemaakt. Eigenlijk simpel. Delen van de binnenschaal terugplaatsen, schilderen, hout terugplaatsen, utilities erin, 12V erin, 220V erin, navigatie erin, afwerken, klaar en zeilen. De werkelijkheid was natuurlijk weerbarstig. Hoe gaan we deze verschillende stappen insteken? Wat is ervoor nodig? Wie zou verschillende onderdelen kunnen leveren? Welke vakmensen hebben we ter beschikking of nodig? Hoeveel tijd zouden ze nodig hebben? Waar gaan we onderdelen bestellen en kunnen die tijdig geleverd worden? Hoeveel gaat dit kosten? Met een grote slag om de arm zijn we er uit gekomen en leek het mij haalbaar en verantwoord om de Dazzling Dolphin als een Phoenix uit haar as te laten herrijzen.
Ondertussen ontspon zich een parallel traject met de verzekering en een verzekeringsexpert. Nadat de werfbaas ons plan en de kosten had ingediend, stelde deze verzekeringsexpert voor dat, omdat “de eigenaar wel handig leek”, de verzekering maar 75% van de geschatte kosten hoefde te uit te keren. Ja, dat is echt gebeurd. Ik heb uiteindelijk direct met de verzekering, die dit voorstel ook onzinnig vond, zaken gedaan en bijna de gehele total loss uitgekeerd gekregen (ik was casco extra verzekerd bij Unigarant). Daarna waren natuurlijk wel alle risico’s voor mij, maar was ik ook vrij alle keuzes te maken.
Met de werfbaas en zijn team konden we nu het project echt vorm gaan geven. En als je dan gaat denken vanuit een casco, dan ontkom je er niet aan om de kans te nemen het project iets grondiger aan te pakken dan strikt nodig. Je hebt overal toegang toe. Het vervangen van bedieningskabels van de motor is nu 30 min werk. Zwaardere uitvoering 12V systeem. Waarom nu niet gelijk nieuwe waterleidingen en pomp, koelsysteem, vuilwatersysteem, afvoerleidingen, 12V en 220V, navigatie, verlichting, comfort, afwerking. En zo werd het een refit 3.0.

Groet, Volkert

KMJC

Newsflash! Bij de KMJC in Den Helder hebben onze deelnemers een aangepast tarief van €10,-

Compagnieshaven Enkhuizen

We hebben een afspraak met de Compagnieshaven gemaakt. Deelnemers van de 200 Myls ‘SOLO’ mogen gedurende het hele event gratis ankeren en gratis aan de V-dam liggen. Dat is meteen de kade aan BB bij binnenkomst, daar mag gestapeld worden.
Helaas is door de verwachtte drukte geen gratis plek beschikbaar meer in de haven of meld steiger. Je mag dus niet meer dit weekend aan de meldsteiger mag gaan liggen.

Dazzling Dolphin: Van winter 2021/2022 naar 200myls (deel 1)

Eindelijk kan ik weg. Ik heb zo lang uitgekeken naar dit moment. 0f misschien anders gezegd, de startdatums van de 200Myls en de 24 uurs zijn de afgelopen 10 maanden een belangrijke ankerpunt voor mij geweest.

Het is op 26 nov 21. Echt 200Myls weer. Windkracht 7 a 8 uit ZW. Veel regen. Koud. Dat kennen we! Ik liep met mijn jaarclub uit Delft van Scheveningen naar Katwijk als alternatieve corona diesviering om daar de borrelen en te eten. Je moet wat! De boot stond lekker in de hal, dus geen zorgen. Telefoon gaat, mijn werfbaas. Teruggebeld toen ik in Katwijk was. Of ik zat…….. Hij had 3 uur lang mij willen bellen, maar durfde mij niet te bellen. Maar het moest. In onze boot had die nacht brand gewoed, brand was niet uitgeslagen, maar de schade was immens. Zijn eerste inschatting was dat het er heel, heel erg slecht uitzag……..

De volgende ochtend was heel confronterend. Nog voordat je boven aan de ladder bent komt je een chemische brandgeur tegemoet die je niet eerder zo intens hebt geroken. En dan kijk je door je kajuitluik naar binnen….. Alles is zwart, overal gesmolten plastic, gelcoat geschilferd, verbrand plafond in de kajuit, zware brandschade rond de kaartentafel, al het overige houtwerk boven heuphoogte verschroeid, portlights, dekluiken en kajuittoegang deels gesmolten, geen gordijnen meer, bankkussens deels verschroeid, matrassen idem, 12V schakelaars, Navtex, marifoon, radio en speakers gesmolten. Kabels achter het schakelpaneel allemaal vet aangeslagen. Zelfs het mondstuk van de brandblusser was gesmolten. Rookgassen en roetneerslag zat overal en had zelfs de bakskist bereikt. Rest mij en mijn zoon tranen om te zien hoe wat weken ervoor nog een fantastisch varend schip en baanwinnaar in de 200Myls 2021(!) was, er nu bijstond.

Na de nodige bakken koffie is het zoals het is. Wat was er gebeurt? De fan van de luchtontvochtiger is waarschijnlijk vastgelopen, oververhit geraakt en dat heeft de brand veroorzaakt. Die had ik na de 200 Myls in de boot staan om vocht van natte zeilen, zeilpakken e.d. uit de boot te krijgen. De boot is nat naar de werf gegaan en ik had de ontvochtiger nog even aan laten staan zodat ie min of meer droog de hal in zou gaan. Boot eruit, naar binnen en de rest is geschiedenis. Domme pech, als het niet die nacht was gebeurd, was het volgende jaar wel gebeurd. Het was een Zibro condensdroger (compressor, koelelement en fan). Nadien ontdek je dat in de VS luchtonvochtigers heel hoog in de risicomatrix van vastgoedverzekeraars staan en er worden miljoenen apparaten jaarlijks teruggeroepen.

Gelijk melding gemaakt bij de verzekering en dan gaat de molen draaien. Wat is de echte schade? Structureel?? Rest verbrandigsproducten?? Economisch??

Dus waar ik zolang naar uitgekeken had, bleef voor vandaag beperkt tot 46 min van de start naar Sport I. Lig nu voor de Markerwadden.

Volkert Zijlker

Tracking, uitleg

Als je naar de trackingpagina gaat:

  1. Klik op een plusje van een baan om meer info te zien
  2. Klik de boten aan die je wilt zien

Volgen van de wedstrijd

Om de wedstrijd te volgen, kun je helaas geen gebruik maken van Mijnzeilwedstrijden. Het is ons niet gelukt om de nieuwe korte banen daarin te configureren. Niet getreurd: Op onze eigen website kunnen tracks wel gevolgd worden via de daarvoor ingerichte experimentele trackingsite, inhouse ontwikkeld door onze talentvolle penningmeester: 200 Myls SOLO Tracking

Gestart!

Vanmorgen zijn 104 boten gestart in de 200 Myls ‘SOLO’, al was er maar één deelnemer fysiek uitgevaren. De overigen startten vanmorgen door het nemen van een welverdiende rust. Behalve dat er geen wind was om mee te zeilen, was de rust hard nodig na een copieuze BBQ, een intensief Palaver en de vele evaluaties die in kleinere groepen gehouden zijn onder het genot van diverse versnaperingen!

Diepe rust in de Bataviahaven om 06:45