Title Image

Archief

Enorm aantal inschrijvingen

Het enorme aantal inschrijving en de snelheid van inschrijven heeft een ieder en ook de organisatie verbaasd. Het is natuurlijk erg leuk om te merken dat dit evenement zoveel zeilers aanspreekt. Het bestuur zal later deze maand vergaderen en er over nadenken hoe we zouden kunnen voorkomen dat we inschrijvers moeten teleurstellen.

 

Laat je dus niet uit het veld slaan doordat de teller nu al boven 120 inschrijvingen staat en wij in de aankondiging aangeven dat het deelnemersaantal gemaximeerd is op 100 zeilers. Schrijf je in, dan weten wij hoeveel zeilers mee willen doen en wat dat voor de organisatie zou betekenen.

Max. deelnemersaantal van 100 bereikt na ruim 1 dag

Nog nooit liepen de inschijvingen zo snel als dit jaar. Vanmorgen 2 maart 2017, een dag na de opening van de inschrijving, is het magische getal van 100 inschrijvingen bereikt. Geen paniek, als je mee wilt doen moet je je vooral snel inschrijven, er zijn altijd deelnemers die door gewijzigde plannen of overmacht hun inschrijving zullen intrekken. Op de wachtlijst geldt ‘first come, first serve’.

Definitieve uitslag, prijzen en adekdotes

Op 19 oktober hebben we in Restaurant Bataviahaven de uitslag bekend gemaakt en de prijzen uitgereikt. De avond was druk bezocht en erg gezellig. Bij deze het totaaloverzicht van het klassement en de toegekende prijzen.

Wat feitjes en anekdotes van de 21e 200 Myls ‘SOLO’

 

We hadden 101 betaalde inschrijvers

Er verschenen 86 zeilers aan de start

71 deelnemers behaalden reglementair de finish

Er is niemand gediskwalificeerd

 

Logboeken waren dit jaar veel beter ingevuld dan ooit tevoren. Er zijn dan ook weinig strafpunten gegeven aan deelnemers. Wel, zo werd gegrapt, zou een rekentoets eigenlijk deel uit moeten maken van de inschrijvingsprocedure. Veel zeilers maken fouten in hun rusttijdenberekening.

 

Eén deelnemers is tijdens een rak even teruggegaan om te checken op het welzijn van een andere zeiler. We hebben die tijd gecompenseerd, wat hem weer op de plaats zet (1 hoger) waar hij anders gefinisht zou zijn. Meer compensatie leek ons in deze situatie niet nodig.

 

Eén zeiler heeft schijnbaar grote problemen met de motor gehad. Zijn logboek stonk enorm naar diesel.

 

Eén zeiler lijkt te weinig gerust te hebben. Volgens de tracker zelfs vijf minuten te kort. We hebben de track nageplozen en alles lijkt er nog steeds op dat hij te weinig gerust heeft, maar we hebben niet de tracker gegevens om dat hard te maken. Ons advies: speelt het niet zo scherp! Als we trackergegevens hadden gehad om vast te stellen dat er te weinig gerust was, was de deelnemer gediskwalificeerd.

 

Er was één deelnemer die de normale lunchtijden probeerde te handhaven door de wedstrijd te verlaten en in zijn thuishaven een lunch te genieten. Maar zoals hij dat nu ook beseft, hij heeft dat helaas toch in zijn eigen zeiltijd gedaan. Toen hij dat begreep, heeft hij die tijd ook niet als rusttijd opgeschreven, heel sportief.

 

Er was een relaas van een zeiler die wat last had van vermoeidheid. Hij schrok van een draad die over het water gespannen was. Hij had zich voor de klap die zou volgen al schrap gezet. Gelukkig bleek dat hij zijn eigen zeerailing alleen aan te zien voor de gespannen kabel.

 

Vermoeidheid doet rare dingen: Eén vermoeide zeiler dacht een boei uit de weg te gaan, maar die boei bleek een deelnemer te zijn die over SB voer. Die deelnemer was positief verrast door de vriendelijke uitwijkmanoeuvre.

 

De wedstrijdleider werd door een deelnemer gebeld, om te vragen of hij echt terug moest voor en boei die hij misschien op het wad niet kon bezeilen…

 

Weer een gevalletje vermoeidheid: Dit betreft een zeiler die op het wad een boei verkeerd gerond dacht te hebben (door een laagstaande zon) en is teruggegaan om de boei de andere kant rond te ronden. Blijkt dat hij de boei in eerste instantie goed gerond had…

 

Een zeiler scheurt zijn voorzeil en heeft een uur geprobeerd om zijn zeil te wisselen wat niet lukte. Hij heeft toen maar de motor bijgezet om 4 knopen vol te houden. Helaas twee strafplaatsen voor het gebruik van de motor, maar erg sportief dat hij dit keurig gemeld heeft.

 

Een zeiler die aangeeft dat hij zijn handicap te gunstig vindt. Erg sportief, nemen we van hem mee voor het volgende jaar. Waren er maar meer zo.

 

Er is ook een rapport van een zeiler die ‘s nachts in het zonnetje werd gezet door het zoeklicht van een binnenvaarder, die schijnbaar vond dat de zeiler voor hem te dichtbij was. Misschien beter wat wegblijven, vooral ’s nachts als afstanden moeilijk in te schatten zijn.

 

De minste rusttijd is genoteerd op 27 uur en 2 minuten, door de Kim. De langste rusttijd werd dit jaar genoten door Adios, 48 uur en 11 minuten, Adios.

 

Er was een melding van een zeiler die erg teleurgesteld was over de betrouwbaarheid van de weerberichten. Die schrijft in zijn logboek dat hij meer vertrouwen in de politiek heeft dan in het weerbericht, dat zegt toch heel wat.

 

Dan was er nog melding van een zeer sportieve zeiler: Die nam met zijn klassieke jacht met slechts 9 pk bij windkracht vijf een andere zeiler met een grote boot van 37 voet op sleeptouw.

 

Foutje, bedankt!

Een oplettende deelnemer merkte op dat de voorlopige tussenstanden berekend werden, allemaal op basis van de starttijd van 07:00 uur i.p.v. je werkelijke starttijd. Dat is nu gecorrigeerd, waardoor in de uitslag e.e.a. veranderd is.

 

De logboeken worden op dit moment doorgelezen en beoordeeld. Missende trackerposities worden uit de logboeken overgenomen. De uitslagen kunnen daardoor nog flink veranderen. Helaas zullen ook links en rechts wat strafplaatsen teogepast moeten worden, maar dat hoort bij het spelletje.