Title Image

DSQ, maar super gevaren – Inspirit

DSQ, maar super gevaren – Inspirit

De 200 Myls ‘SOLO’ is het jaarlijks solozeilevenement waar ik naar uitkijk. De start is dit jaar voor het eerst vanuit de Batavia haven in Lelystad. Een ruime locatie en omdat er ook de Dutch Sailing Cup wordt gevaren is de sfeer en entourage prima. Ik meer dinsdag af in Bataviahaven en zie dat de meeste deelnemers er al zijn. De sfeer zit er goed in. En zoals ook tijdens eerdere edities is ook nu de vraag welke baan ga je varen?
Dagen voor de wedstrijd volg ik de weerberichten en het leek erop dat we met namen donderdag veel wind kunnen verwachten. Om die reden wissel in niet van grootzeil en besluit te varen met mijn stevige dracon doekje. Na een korte en heldere briefing op dinsdag avond zijn we allemaal klaar voor vertrek. Ik slaap matig omdat de baankeuze en de weerberichten me bezighouden. Vooraf had ik de keuze voor baan 2 gemaakt. Dit omdat ik die baan nog niet eerder heb gevaren. Bij het opstaan check ik de laatste weersinfo en besluit toch weer te gaan voor baan 1.
Op woensdag 24 september om 7.35 uur start ik voor mijn 5de 200myls. Ik start net achter de Moshulu van Ronald Lettermeijer. Beide boten hebben dezelfde raiting dus een mooie graadmeter. De Swinde van Gert Jan Koele zit een kwartiertje voor me. Op AIS zie ik zijn speed van 7.5 knp! Dat haal ik nog niet, dus werk aan de winkel. Het eerste rak naar de Nek is halve wind zo´n 15 knp. Ik zet een rif en zie dat ik sneller vaar dan de Moshulu. Vandaar naar de MNGZ bij Volendam lijkt een kruis rak. Ik zie dat veel deelnemers doorsteken naar de kust. Geen slimme keuze lijkt mij. De verwachting is dat de wind draait en bij de kust weet je zeker dat je in de planten verzeild raakt. De keus om bij de Nek gelijk overstag te gaan pakt goed uit. Ik kom gelijk met de Escape bij de MNGZ. Ik geef hem ruimte omdat hij terug wil naar Lelystad en ik doorga naar de P9.

 

escape

 

Japanse vlag
Onder weg naar de P9 heb ik alleen een mini voor me. Maar al kruisend ben ik sneller en passeer als eerste de P9. In de tussenstand blijkt later dat ik dit stuk als snelste heb gevaren. Dat geeft de burger moed. Het saaie stuk motoren op het Noordzeekanaal gebruik ik om alles nog een door te nemen. In de buurt van Velsen krijgen we een onweersbui over ons heen met veel regen! De bui is van kort duur. Ronald en ik overleggen en constateren dat het mogelijk is om gelijk door te varen en een rust periode in Den Helder te nemen. Als de sluiswachter een beetje meewerkt moet dat lukken. Twee over ijverige douane beambten gooien echter roet in het eten. Zij zien twee jachies aankomen die met slecht weer naar buiten willen en ook nog een Japanse vlag voeren??? Dat is zeker verdacht en willen zij het fijne van weten. Tijdens de controle heb ik de heren verteld waar cijferwimpel 1 voor staat.
Door deze intermezzo en de wachttijd bij de zeesluis is onze mogelijkheid om gelijk door te varen teniet gedaan. Dan maar rusten in Seaport Marina. Wanneer ik nog eens de weersverwachting raadpleeg valt me op dat de wind s ´nachts NW 6 wordt en in de middag W/SW 6 wordt. Toch maar even de wekker zetten en kijken hoe de situatie om 2.00 uur is. De actuele wind is zelfs iets noordelijker dan NW dus ik besluit nog een tij te wachten en de verwachten W-SW wind te benutten. Ik zal met W-SW wind hogere snelheden halen dan met een NW wind. Na goed uitgerust te zijn en wachten duurt lang, maken we om 14.00 uur de trossen los. We zijn in dit geval de Quest van Arie Wassink, de Moshulu en Inspirit. Bij het uitvaren van IJmuiden moet ik nog wachten tot een vrachtschip ons is gepasseerd. De Moshulu is al bijna bij de Baloeran kardinaal. Ik vaar naast de Quest en heb diep respect voor Arie. 25 foot is toch een klein bootje en windkracht 6 geeft toch behoorlijke golven!

 

quest

 

Doorweekt
Het fantastisch varen, Moshulu weer net voor me uit, hoge golven en halve wind. Actief sturend kan ik geregeld een golfje vinden om te surfen. Ik vertrok met één rif in het grootzeil en genua 3.5. Bij Petten vind ik dat ik niet snel genoeg naar Moshulu toe vaar en besluit uit te reven. Ronald heeft nl een grotere genua staan dus ik moet wel uitreven. Om het Marsdiep in te varen krijg je eerst de Helsdeur. 2.5 mijl stroom mee en golven van alle kanten maken dit water spectaculair en de SOG ligt ruim boven de 11 knp. Schiet lekker op zo. Bij Oude Schild zie we ook de Kick. De Kick was 2.5 uur voor ons uit IJmuiden vertrokken.

kick

Hier besluit ik de genua 3.5 te wisselen voor de high aspect. Hoewel ik voor de wind vaar is het wisselen van de genua een intensieve klus. Ik ben doorweekt als de nieuwe genua staat. Eerst even bijkomen met verse koffie. Maar ik zeil wel sneller dan de Moshulu.

moshulu

DSQ
Het binnen lopen van Kornwederzand zo in het donker valt nog niet mee. Goed kijken, nog eens kijken en ik zie de diepgang van 2 mtr, hoe is het mogelijk? Ik zit toch echt in de aanloop geul. Toch blij als ik binnen ben. Het schutten gaat vlot en is best speciaal om s’avonds om 21.30 door de afsluitdijk te gaan. Ook bij de VF 8 start de Moshulu weer net voor me. Al snel vaar ik onder hem door en vervolg mijn weg richting de Oude Zeug. Ik heb me voorgenomen om door te varen tot dat er wind is of totdat ik te veel kruisrakken moet varen. Voor de wind onder spi wordt de voorsprong op Moshulu verder uitgebouwd. Rustig onder spi varend neem ik de tijd om mijn logboek even bij te werken en de rusttijden in te vullen. ………%$%#^%$## Wat ik zie maakt me niet blij. Ik heb tussen de P9 en de Baloeran 20 minuten te lange rustperiode genomen! Een DSQ, ik lig er dus uit!

 

Bevoorrecht
De nacht is zo mooi en als ik van Hindeloopen hoog aan de wind naar de Sport A vaar is het zo donker dat ik niet eens het voorschip kan onderscheiden. Ik voel me bevoorrecht om hier te mogen zeilen. Op AIS zie ik de Bliss naderen en ook de Goudvis vaart de nacht door. Zij varen zeker een andere baan maar ik neem niet de moeite te onderzoeken welke baan zij varen. Ik vaar rak na rak en ben s’morgens vroeg bij de KG boei. Inmiddels is het een grijs weerbeeld en als ik aan het voordewindse rak naar Lemmer begin zie ik dat de Crazy D uit Enkhuizen is gekomen en me achterna zit. Onder spi ben ik iets sneller en eerder bij de boei. Daar aangekomen moet ik uitkijken voor één meelopend vrachtschip en twee tegenmoet komende vrachtschepen. Hoe kan het zo uitkomen? Terug kruisend heb ik de Crazy D letterlijk zoek gevaren. Als ik halve wind van Enkhuizen naar Urk vaar besluit ik om mijn tweede rustperiode in Urk te nemen. Om 13.30 meer ik af in Urk, eet wat en pak een paar uurtjes slaap. Ik heb vandaag 21 uur gevaren en 140 mijl van de baan afgelegd. Niet slecht, ik ben tevreden.

vertrek-urk

Als ik even voor 20.00 uur Urk uitvaar wordt ik door diverse boten aangeroepen en aangemoedigd. De 200 mijls solo is inmiddels een bekend evenement geworden en het voelt goed als andere zeilers met je meeleven.
Ik vaar maar een rakje van amper 5 mijl naar de Sport F. Omdat later de volgende morgen de wind draait naar SW besluit ik hier te ankeren. Als het Inspirit netjes voor anker ligt geniet ik van de heldere sterrenhemel in de kuip en trakteer mezelf op een borrel voor het slapen gaan. Vanaf drie uur sta ik elk uur even op om te zien of er voldoende wind is om te zeilen. Pas om 9.30 uur vrijdag morgen kan ik aan mijn laatste 30 mijl beginnen. Spi erop en we zijn op weg.

kajuitbeeld

Het was top
Met een SW wind is het rak naar de EA 1 een kruisrak. Jammer Baan 1 is dit keer zeker niet de voordeligste baan met drie of vier kruisrakken. Bij de EA 1 zet Harry Vogel met zijn Tzigane de achtervolging in. Ik vaar geconcentreerd en zie dat ik bij een windhoek van 70 graden de spi kan zetten. Harry volgt maar kan niet voorkomen dat ik uitloop. 2.5 mijl voor de finish in Lelystad gaat de wind er even helemaal uit……. Het zal toch niet gebeuren dat ik uren over de laatste twee mijl moet gaan doen. Actief trimmen, spi schootjes in de hand en gebruik makend van elk zuchtje passeer ik op zaterdag om 17.00 uur onder spi de finish lijn. Ik heb genoten. Super gevaren en als ik niet zo stom was geweest een te lange rustperiode te nemen had ik ook nog waanzinnig goed gepresteerd ook.
Inmiddels ligt de Bataviahaven vol met reeds gefinishte boten en wordt ik keurig ontvangen. Later op de avond eten we met een groot aantal deelnemers. Super gezellig. Dank aan alle deelnemers en de organisatie. Het was top!

Inspirit