Title Image

200 Myls SOLO 2014 – Dondersteen

200 Myls SOLO 2014 – Dondersteen

Hoe ruim je binnen 25 minuten een haven leeg?

Day one: Mijn eigen tactiek
Iedereen al vroeg in touw. Om 0645 hoor ik de eerste motoren lopen in de Batavia haven. Solisten die elkaar nog succes en safe sailing wensen. Kortom hoe ruim je binnen 25 minuten een haven leeg: Geef ze een Japans vlaggetje en roep heel hard “START”. ☺
Ik doe het anders. De vroege mannen zullen vanaf de NEK boei slagen moeten maken volgens mijn berekening. Kortom om 8:15 twijfel ik, toch maar losgooien. Voor mijn gevoel nog te vroeg. Met mij starten de twee Mini Transats. Dikke wind en ik loop bijna de hele route naar de NEK boei op rompsnelheid (7,55 kts) en soms erboven. Ja hoor de wind begint al te draaien naar het Westen. Echter voor de buit een flinke shift. Hierdoor moeten de Crazy D en ik nog twee slagen naar de NEK boei maken in de laatste 2.5 Mijl. En vanaf de NEK boei naar de MN1-GZ2 is het keurig bezeild. De wind gaat helaas terug naar het ZW. Kruisen vanaf het paard van Marken. Samen met de Crazy D. Onderweg nog even de pirouette geoefend met de Dondersteen. Hoe werkt dit? Loop naar binnen om de zeiljas aan te doen en vergeet de stuurautomaat aan te zetten. Nooit geweten dat die boot zo snel kan draaien. Pirouette klaar en door maar weer. Door de buien windshifts van 20 tot 30 graden. Uiteindelijk met Crazy D en Strongbow in de oranje sluizen en door naar IJmuiden.

Als je zo laat start, is het tenminste een echte solo. Je ziet bijna niemand onderweg☺

 

Day two: Gratis achtbaan
Dikke wind in IJmuiden. Twijfel slaat toe. Wat doe ik? Iedereen gaat, het lijkt erop dat paar boten blijven liggen. What the heck. Ik ga ook. Nooit geweten dat al die zeevaart in de nacht in IJmuiden aankomt. Even kanaal 61 gebruikt om eea vrij te varen. Een van de collega’s gaat nog wel voor langs de zeevaart?? Dit wordt niet echt gewaardeerd. Een sleper stoomt al op om hem tot de orde te roepen. Buiten staan er diepe gaten in de kuil van IJmuiden, een gratis achtbaan. Dondersteen loopt goed maar niet heel hard. Goed dat je in het donker niet alles ziet. Af en toe zijn er muren van water waar ik, staand achter het stuurwiel, niet overheen kan kijken. Dondersteen gaat er als een dobber overheen. Zo blijft het tot Bergen. Daarna ruimt de wind wat en begin ik in te lopen. Onderweg nog ruzie met een visser. Beantwoord mijn oproep op 16 niet en komt wel heel dichtbij. Zoals een goed visserman betaamt slingert ie alle kanten op. De kustwacht helpt mij even door de visser bij naam op te roepen. Den Helder voorbij, ik ben eigenlijk laat in het tij… doorknallen maar. Wind zakt er wat uit. Beide reven uit het grootzeil en voor Texel de spinnaker erop. Nog een klein gevecht met de spinnaker slurf, de ophaal lijn breekt, waardoor de spinaker maar half uit de slurf komt. Ook geen gezicht☺.
Wind trekt weer aan tot 16-17 kts. Dondersteen klokt 9,54 kts door het water. Spi eraf halverwege de boontje, wind trekt verder aan. Op het einde klein stroompje tegen. IJsselmeer op en kruisen vanaf Hindelopen naar WV 12 en dan voor de wind terug naar de H2W1, boom in de fok, lekker chillen. Nu in Hindelopen overnachten. De buurman van de Indra wil morgen om 0630 varen. Pffft. Ik ga dan ook maar vroeg

 

Day 3: Dondersteen is een Eikel☺
Vroeg op samen met de schipper van de Indra. Zo vroeg op de dag is niet mijn sterke punt. Eric-Jan wilde graag snel weg en ik maar treuzelen. Sorry☺ zal volgende keer de avond van te voren de boot klaarmaken. Misschien mag ik dan weer naast je liggen?
Eerste rak naar de Sport-a verliep voorspoedig. Om vervolgens in het rak naar de H2W1 mijn defecte slurf van de spinnaker repareren en eea weer in elkaar zetten, Ondertussen nog een gebakken ei met spek fabriceren en het rak was alweer over. Vanaf nu vrijwel alles bezeild. En Dondersteen gaat naar de 12000 NM op het log, sinds de aanschaf in 2004. Kortom een mooie mijlpaal. Nu mooie rakken en lekker hard varen. Bij het aanvaren van de KG boei heb ik geleerd dat Dondersteen een Eikel is. Althans dat werd me toegewenst. Een leuk wedstrijdscheepje, zo zag het eruit, kwam voor de wind over SB aangevaren. Dondersteen lag over BB, bij de wind, aan op de KG. De heren waren duidelijk niet van plan te wijken maar deden dit op het laatste moment wel. Kort daarop kon ik de KG ronden en de Spi zetten. Tijdens het ronden van de boei heb ik een hoop nieuwe woorden toe kunnen voegen aan mijn woordenschat welke mij toegewenst werden door de heren. Waaronder dat Dondersteen een eikel is.
Spi erop en knallen naar de NM2. Max speed 9.5 kts. Terug naar de KG. Het IJsselmeer is verlaten nu. Geen solo zeiler te zien. De overige rakken verliepen voorspoedig. In het laatste rak naar de KG zakte wind eruit, maar Dondersteen bleef goed lopen. Onderweg nog een baggerschip met disco verlichting gekruist. Wat stinken die dingen als je eenmaal beneden winds bent. Aangekomen in Enkhuizen bleek de baai al aardig vol. Maar goed geen wind verwacht dus ergens ertussen liggen en anker in het water en Slapen

 

Day 4: Lucky day
Geen wind verwacht dus wat doe je dan? Om 0730 opgestaan ontbijten en er staat wind. Inpakken wegwezen, ontbijten komt later wel! Snel naar het naviduct, kon er zonder wachten schutten, en onmiddellijk zeilen erop. 6 tot 10 kts wind. Kruisen naar de EA1. Draaien op de vlagen en een goede boot snelheid. Bij de EA1 lagen nog een paar mede solisten hun ankerperiode te volbrengen. De snelheid was prima. Met ruim 6 Kts richting lelystad. Laatste mijl zakt de wind er definitief uit. Ik ga met 3 Kts over de finisch. Ik hoop voor de ankeraars dat er nog wat wind over was? Kortom een lucky day met de wind.
Het zit er weer op voor2014. Bij de 20e editie ben ik er zeker weer bij.

 

Lessen voor dit jaar:
1) Niet te laat uit IJmuiden weg
2) Varen als de wind gunstig is en niet slapen
3) Neem de kansen waar als je ze ziet en ga niet altijd uit van de voorspellingen
4) Volg je eigen tactiek en laat je niet gek maken door keuzes van anderen

 

route-dondersteen