Verslag 2001 (6)
Oude koeien van 2001
- Dit weekend alles flink van me af te laten waaien, en… vast lekker ingezeild voor de zesde tocht der tochten. Misschien blijf ik een middenmooter, het wordt wel weer genieten.
- Bij hoge uitzondering mag jij iemand extra meenemen in het topje van je mast en als hij bij Breezanddijk nog leeft, volgt de rest. Als we maar niet dwars door het schietgebied varen zeg ik dan maar !!!
- Maar het zijn net oefeningen, dus je zult nooit weten hoe die kolonialen richten en…………….. zeker niet hoe die solo-schippers zullen zeilen?
- “Ik solo ?” “Welnee, je weet ’t, een schrizofreen zeilt nooit alleen !”
- Na het uitgebreide ééngangen menu kan ik me voor de verandering weer eens helemaal op het sturen concentreren. Langzaam valt de avond in en wordt het donker op het water. De rustieke IJsselmeerdorpjes tekenen zich af door bundeling van lichten. Het zicht is goed en ik geniet van deze dag en avond. In de verte zie ik de oude vuurtoren van Urk met zijn heldere lichtbundel wenken, zoals hij dat al meer dan honderd jaar doet vanaf het oude eiland. “Kom maar hierheen” lijkt hij aan te geven. Ja, ik ben al onderweg.
- Met m’n stalen knikspant loop ik niet zo hard. Maar voordat ik te kooi ging had ik eerst ’n goed gesprek met Johnny Walker en heb met ‘m afgesproken, dat we er morgen samen 7 knopen p/u uit zullen persen.
- Weergoden bedankt, als ik iets terug moet doen, laat maar weten.’
- M’n bootje lelt er doorheen, maar nu neem ik als lunch een tonijnsalade met bosui en komkommer op toast.
- Ik lig in Pampushaven naast ’t zendschip. Met m’n accukabels los komt er muziek uit het luidspeakertje van m’n oliedruk-alarm en alle LED’s branden.
- Hij zwaaide, net als al die anderen. ‘De 200 myls is precies geschikt voor ons (mens en boot).’
- Bij de GZ 2 halfwinder erop, loopt als de brandweer. Bij de Nek halfwinder eraf, bijna ziekenwagen nodig.
- De mensen op die platbodem gaan met hun rug naar m’n in drie dagen ongeschoren tronie staan.
- Valt op dat teveel solisten overtuigd varen. Juist als solozeiler dien je het weer voor te zijn.
- Veel zeilwisselingen, waarna elke keer weer de inhaalslag wordt gevoerd, want wisselen kost meters en die moet je terughalen
- Tijdens het palaver kwam er meteen een bommelding. Alle routes werden geschrapt en vervangen door een alternatieve baan. Wat zit hier achter ? Een teleurgestelde deelnemer ? Iedereen weet, dat er veel belangstelling voor de 200 myls is. Men zegt, dat de BVD de zaak in onderzoek heeft.
- Het wordt een prachtige zeildag.’ De meesten hebben het maximale zeilopervlak staan en geven geen meter cadeau !
- Na het fotograferen van de boei, startte ik de motor op weg naar m’n rusthaven , vanwege de wind op de kop. Wat ik ook trok aan de val, ik kreeg het grootzeil niet naar beneden. Vastgelopen blok? Ik besloot het grootzeil voorlopig maar met de spinakerval om de mast te binden en in de haven te kijken wat er echt loos was. In de haven aangekomen vertelde ik aan een mede 200 myler wat er aan schortte. Hij keek naar boven, schudde z’n grijze kop en zei :”Ik zou, als ik jou was, bij het neerhalen van je zeilen voortaan wel aan de juiste vallen trekken” Met een kop als een biet kon ik inderdaad met de juiste val, soepel als het hoorde, het grootzeil naar beneden halen. Vermoeidheid ?
- Het weer zit in de lucht en niet in de radio.
- M’n windmeter is kapot, maar weet niet of ik ’t erg vind.
- Ik heb genoeg eten bij me. ‘1e. dag pasta met ham, 2e. dag pasta met ham, 3e. dag pasta met ham en de 4e. dag pasta met ham,
- De wind valt nagenoeg weg. Het stukje naar de Nek kost me de nek.
- De automaat is stuk sinds de eerste passage van het paard van Marken. Ik heb een vriend nog nooit zo vervloekt en in de armen gesloten. Dan doet ie ’t wel, dan doet ie ’t niet.
- Ik krijg in Urk les in wappen, sms en nummerherkenning onder genot van een Beerenburg met bilgewater.
- Ik zou wel willen, dat m’n in ’t verleden verreden kilometers konden worden omgezet naar zeemijlen in de toekomst !
- Ik loop aan de wind over bb een mijl harder, dan over sb. Bij het weghalen van de radarreflector blijkt de spleetwerking weer herstelt te zijn en loop over elke boeg weer even hard.
- Op ’t rak van Urk naar Breezanddijk: ‘Gedverdemme, wat is dit lekker !’
Ingeschreven solo-schippers – 2001
Nr | Jaar dln |
Plt wed |
Aant. maal |
Schipper |
Type jacht |
Naam jacht |
Thuishaven jacht |
SZ Factor |
1 | 2001 | 1 | 1 | Bart Boosman | Boosman JB | De Franschman | Bergen | 99.00 |
2 | 2001 | 2 | 1 | Bart van Breeschoten | Waarschip 660 | Mary Bryant | Naarden | 109.8 |
3 | 2001 | 3 | 6 | Han Beijersbergen | Bavaria 37 | Anne Sophie | Enkhuizen | 95.10 |
4 | 2001 | 4 | 4 | Kees Corts | First 305 *1.35 | Jean Dix | Huizen | 103.0 |
5 | 2001 | 5 | 5 | Dik Geurts | FF 110 | Bandos | Herkingen | 85.00 |
6 | 2001 | 6 | 1 | Frits Bartels | Contest 40S | Easy Going | Hindeloopen | 95.00 |
7 | 2001 | 7 | 3 | Michel Capel | Freedom 35 | Tumlare | Makkum | 102.0 |
8 | 2001 | 8 | 3 | Rodney Clark | Dehler 31 | Sundancer | Huizen | 101.0 |
9 | 2001 | 9 | 3 | Clemens Sanders | Dehler 31 | Maran | Huizen | 101.0 |
10 | 2001 | 10 | 3 | Govert Riksen | Friendship 33*vl.k | Rubato | Makkum | 102.0 |
11 | 2001 | 11 | 2 | Peter v.d. Schaaf | Waarschip 28ld | Jager | Medemblik | 99.00 |
12 | 2001 | 12 | 4 | Henk Van Breda | Van Breda 38 | Batavus | Blocq v.Kuff. | 107.0 |
13 | 2001 | 13 | 4 | Albert Broshuis | Winner 950 | Scheerling | Ketelhaven | 97.50 |
14 | 2001 | 14 | 2 | Jaap Homan | Spirit 32 | Almare | Het Y | 98.00 |
15 | 2001 | 15 | 2 | Jan Smeele | Waarschip 1/4 | Sybarite | Medemblik | 112.0 |
16 | 2001 | 16 | 1 | Govert Ramselaar | Mariholm IF | Knackebod | Muiderzand | 110.0 |
17 | 2001 | 17 | 4 | Ed Megens | Dehler 34 | Lupa Maris | Monnickendam | 93.50 |
18 | 2001 | 18 | 2 | Guus Milani | Impala 33 | Wigulida II | Kampen | 95.40 |
19 | 2001 | 19 | 3 | Gert Kuik | V.d.Stadt 34*staal | Denethor | Blocq v.Kuff. | 102.0 |
20 | 2001 | 20 | 3 | Gert Vink | Pion | Gambiet | Almere-Haven | 100.0 |
21 | 2001 | 21 | 1 | Paul Heijmerink | Etap 26i | Rapaz | Naarden | 105.4 |
22 | 2001 | 22 | 2 | Martin Selles | Dehler 36 DB | Kim | Block.v.Kuff. | 87.00 |
23 | 2001 | 23 | 2 | Richard Panhuijsen | Waarschip 1/4 | Vega | Amsterdam | 112.0 |
24 | 2001 | 24 | 1 | Kees Lampe | Koopmans 39 | Copain | Lelystad | 97.40 |
25 | 2001 | 25 | 1 | Gerben Bos | FF 95 | Frequent Flyer | Medemblik | 91.00 |
26 | 2001 | 26 | 2 | Joep Dirkx | Waarschip 1/2T *1.65 | Razende Bol | Lelystad | 104.6 |
27 | 2001 | 27 | 5 | Paul Schrier | Fellowship 33 | Ellship | Naarden | 110.0 |
28 | 2001 | 28 | 4 | Harm Veenstra | Friendship 28 *1.60 | J.Leeuwerik | Ketelhaven | 104.6 |
29 | 2001 | 29 | 3 | Kees Riemer | Gib’sea 84 | Poespas | Huizen | 105.0 |
30 | 2001 | 30 | 6 | Jan Luyendijk | Sun Light 30*1.45 | Tam Tam | Huizen | 103.0 |
31 | 2001 | 31 | 3 | Hans Pietersma | Carena 36 | Francis | Kampen | 103.0 |
32 | 2001 | 32 | 2 | Hans de Greeff | Alpha 32 | Zeeraaf | Harderwijk | 103.0 |
33 | 2001 | 33 | 2 | Dennis Oudkerk Pool | Optima 106 | Mirakel | Edam | 93.00 |
34 | 2001 | 34 | 2 | Arie Nauta | Grinde | Scarlet | Warns | 101.0 |
35 | 2001 | 35 | 4 | Herman Tieman | Spirit 28 | Nan | Blocq v.Kuff. | 104.0 |
36 | 2001 | 36 | 1 | BertJan v/d Woude | First 305*1,75 | Binky Toy | Almere-Haven | 100.9 |
37 | 2001 | 37 | 1 | Ben Hoekendijk | Victoire 933 | Shalom IV | Ketelhaven | 99.00 |
38 | 2001 | 38 | 1 | Gert Keizer | Brise de Mer | Lotte | Huizen | 103.0 |
39 | 2001 | 39 | 1 | Barend Peters | Jaquar 22 | True Blue | Naarden | 121.0 |
40 | 2001 | 40 | 4 | Arie Petrus | Egythene 24*1.40 | Fighter | Almere-Haven | 108.0 |
41 | 2001 | 41 | 3 | Klaas Kreuze | Friendship 28 *1.20 | Mon ami | Huizen | 107.0 |
42 | 2001 | 42 | 2 | Adrie Jansen | Contest 33*1.65 | Jade | Ossenzijl | 107.5 |
43 | 2001 | 43 | 1 | Gio Schouten | Freedom 35 | Samiel | Marken | 102.0 |
44 | 2001 | 44 | 1 | Iddo Schenk | Jaquar 22 | Janet | Ewijksluis | 121.0 |
45 | 2001 | 45 | 4 | Danker Daamen | Dragonfly,(Trimaran) | Passion | Enkhuizen | 59.10 |
46 | 2001 | 46 | 1 | Johan Deur | Noordsvaarder | Jo An | Blocq v.Kuff. | 114.0 |
47 | 2001 | 47 | 2 | Wim Schreurs | Cormoran | Mon Ami | De Kaag | 108.0 |
48 | 2001 | 48 | 1 | Jules Banffer | Snapdragon 747 | Storm | Huizen | 125.0 |
49 | 2001 | 49 | 4 | Ad Beringen | Ohlson 29 | Skua 4 | Enkhuizen | 106.0 |
50 | 2001 | 57 | 2 | Fred Avezaat | Wibo 830 | Wilfred | Strand Horst | 130.0 |
51 | 2001 | AFK | 2 | Lex Sablerolles | First 31.7 | Friske | Huizen | 91.20 |
52 | 2001 | RET | 1 | Thom Bierenbroodspot | Great Dane 12.70 | De Anders | Blocq v.Kuff. | 103.0 |
53 | 2001 | RET | 4 | Bauke Jager | Ocean 25*1.00 | Mira | Balk | 109.0 |
54 | 2001 | RET | 1 | Bert Koppe | Bavaria 37 | Bribon | Ermelo | 95.10 |
54 | 2001 | RET | 2 | Bauke Yntema | Winner 950 *1.35 | Catootje | Workum | 99.60 |
56 | 2001 | RET | 6 | Piet Bakker | Maxi 77 *1.45 | Balder | Huizen | 110.0 |
56 | 2001 | RET | 2 | Roderik Bijlard | Mini Transat | Arcahambault Coco | Huizen | 86.00 |
58 | 2001 | RET | 2 | Adriaan van Berkel | Sabina 11.00 | Mallemok | Medemblik | 103.3 |
59 | 2001 | DNS | 2 | Ferdi Costerman Boodt | Mini Transat | Redneck | R.C. Medemblik | 79.10 |
59 | 2001 | DNS | 3 | Joop Croonen | Halberg Rassy 352 | Al Wattayah | Naarderbos | 103.0 |
59 | 2001 | DNS | 3 | Jeroen Groenendijk | Contessa 32 | Swan of Tuonela | Warmond | 102.0 |
59 | 2001 | DNS | 1 | Daan Gunnink | Vancouver 32 | V.v.Campen | Ketelhaven | 103.5 |
59 | 2001 | DNS | 2 | Marcel de Haan | Dufour 31*1.75 | Alfred J. | Lelystad | 104.0 |
59 | 2001 | DNS | 3 | Gert Reedijk | Gib’sea 126 | Breeze | Ketelhaven | 90.00 |
59 | 2001 | DNS | 2 | Peter van Rietschoten | Ufo 27 | Beaufort | Almere Haven | 104.0 |
59 | 2001 | DNS | 2 | Henjo Ruiter | Meridian | Cras fuctum est | Medemblik | 110.0 |
59 | 2001 | DNS | 2 | Bjorne Tazelaar | J 24 | Jambalaya | Muiden | 96.50 |
59 | 2001 | DNS | 4 | Jaap Verkerk | Comet 910*1.40 | Stella Filante | Ketelhaven | 104.0 |
69 | 2001 | DNS | 6 | Cees de Wit | Scampi 30 | Foetsie | Baarn | 98.50 |
Baan – 200 myls ‘SOLO’ – 2001
|
Verslag door Jan en Marco Luijendijk
3e. Han |
1e. Bart |
2e. Bart |
Beijersbergen |
Boosman |
van Breeschoten |
Na het welkomswoord tot de deelnemers, die van heinde en verre gekomen, aanwezig waren, veelal met hun echtgenotes en het bedanken van de sponsors werd er een overzicht gegeven van de race, het weer en de routekeuze.
Er werd gesproken over de schietoefeningen nabij Breezanddijk, waardoor de 4 keuze-routes kwamen te vervallen. Een nieuwe, verplichte baan werd ‘s-nachts voor de wedstrijd geprogrammeerd. De internetverslaggeving en het regatta-bureau, Bob, Esther en Marco luyendijk werkten op volle toeren. Helaas had Jan Luyendijk een bestandje vergeten door te geven, zodat de eerste gegevens op internet er nogal wat vervormd uitzagen. Na de eerste dag al werd dit door ’t thuisteam perfect opgelost en konden de vele bezoekers van de website meegenieten met de verrichtingen van hun favoriete schippers :
Ook werden er wat logboeken behandeld met daarin de diverse humoristische annekdotes van deelnemers. Heel wat verhalen hoorden we. Veel foto’s werden getoond en onderling weggegeven.
Iedere deelnemer kreeg zijn her- inneringsplaatje, alsook ’t log- boek met de foto-prints terug. Daarna de prijsuitreiking, waarin de tinnen borden aan de 3 prijs- winnaars werden uitgereikt Dancker Daamen kreeg van de Stichting Schildpad een handge- maakte schildpad, als doorzet- tersprijs bij 3e. deelname voor de 1e. keer uitgezeild en als 1e. (linehoneurs) gefinisht in Muiden. |
De Kodak foto-prints waren weer van uitzonder- lijke kwaliteit en werden uitgebreid gecontro- leerd met loops en de echte voorbeelden bij de hand door Gerda en Piet Bakker. Volgens Piet ging er bij nachtopnames veel kwaliteit verloren door reflectie van flitslicht tegen de boot, sprayhoods, lieren, etc. |
Ook de de mannen, die tijdens de wedstrijd behoorlijk veel werk hadden te verzetten, kregen een fles en/of bloemen.
Uitgebreid bedankt werden :
wsv AVOH voor de adoptie van de 200 myls ‘SOLO’ – 2001 en het vertrouwen, dat het hierin stelde.
Bob Luyendijk voor de kontakten/passagemeldingen met de schippers en de uitslagverwerking.
Marco Luyendijk, die een groot gedeelte van onderstaand ‘Nieuws tijdens de race’ en foto’s voor z’n rekening nam, alsmede met scripts en internet-ondersteuning/supervisie de webmaster van de 200 myls ‘SOLO’ is.
Piet Bakker, vanwege de algemene werkzaamheden, zoals kontrolle foto’s etc., etc.
De start- en opnameschipper Gerard Lenselink, alsook de schipperse voor hun gastvrijheid en ontvangst, ondanks, dat Gerard zich niet wel voelde, voor de uitgezeilde solisten op de S/Y Alegro.
Jan Luyendijk als organisator, kreeg nog een prachtige, ingelijste foto van de Tam Tam, alsmede een T shirt van de 200 myls ‘SOLO’ met daarachterop ‘Boss’. Verder bleek er voor Jan ook nog een flesje op de tafel te staan.
Bob vertelt over de kontakten en uitslagverwerking | daarnaast Ad Beringen, Joke en Frits Bartels |
Waar hebben ze het allemaal over ? |
De barbediening van de wsv AVOH te Huizen was weer het toonbeeld van gastvrijheid en zorgde er voor dat iedereen het prima naar de zin had. Al met al een heerlijke avond, waar alle kontakten weer eens stevig werden aangehaald.
WELKE DAME DURFT HET AAN ? Wim Schreurs ontwierp en maakte speciaal voor de dames een wisseltrofee, die het aan zouden durven de 200 myls ‘SOLO’ – 2002 mee te verzeilen. |
Jan Luyendijk, Huizen, 17 oktober 2000
door : Marco Luyendijk
07 oktober 2000 20:00 uur
Het zit er weer op, de zesde 200 myls ‘SOLO’ is weer een succes geworden. De solisten kregen deze keer te maken met de betere facetten van ons Hollandse weer. zacht, zon, windkracht 4 á 6. Veel schippers konden dan ook reglementair de opgegeven, verplichte baan 3 verzeilen.
Voor de race hadden zich 68 deelnemers ingeschreven, 58 schippers zijn er gestart en 51 gefinished. Het aantal uitvallers komt dan op 7. De boosdoenders waren de scheepsmotoren en de stuurautomaatjes, die het begaven. Een van de zeilers is gestopt wegens een aanvaring met een binnenschipper, waardoor de mast plat ging. De schipper kon gelukkig op eigen kracht zijn thuishaven Workum bereiken.
De uitslag zoals deze nu op internet staat is pas na 17 oktober definitief. De logboeken en foto-opnames moeten eerst worden gecontroleerd. Tot bovenstaande datum zullen er nog zeker enkele gewijzigde standen op het internet verschijnen.
Zondag 7 Oktober 2001 11:59:59 uur
De 200 myls ‘SOLO’ – 2001 zit erop.
Helaas heeft opname-schipper Gerard Lenselink met zijn vrouw, zich ’s morgens behoorlijk ziek, af moeten melden en is om 10:00 uur naar zijn ligplaats het Blocq Van Kuffeler vertrokken.
Het traditionele afmeer-borreltje en ’t aftoeteren van de zesde 200 myls ‘SOLO’ komt hierdoor ook helaas te vervallen.
Enkele solo-schippers liggen nog in de haven. De overige deelnemers zijn al naar hun thuishavens vertrokken. De rust is in Muiden teruggekeerd.
Zondag 7 Oktober 2001 11:00 uur
De laatste schipper Jules Banffer komt binnen varen, meldt zich af en overhandigt ons reglementair het logboek met camera.
Zaterdag 6 Oktober 2001 20:30 uur
Op drie solisten na is de 200 myls ‘SOLO’ – vloot in Muiden bij de Stichtingshaven binnengelopen.
De gehele dag door wordt er gefinisht door het laatste merkteken de M 1 voor de haven van Muiden te fotograferen en daarvan de passage-tijd te noteren.
De verhalen van de schippers, nu bij elkaar aan boord, tonen weer het enthousiasme voor deze unieke wedstrijd.
Op weg op een van de laatste rakken, de PH naar de Nek |
Vrijdag 5 Oktober 2001 22:25 uur
Dancker Daamen is de eerste zeiler die halverwege de vrijdagmiddag de finish in Muiden bereikte. De trimaran van Dancker was na de problemen van vorig jaar nu wel in staat de eindstreep te halen. Er zijn intussen al 5 schepen in Muiden aangekomen welke zich hebben afgemeld bij het regattabureau. Ondanks dat Dancker de eerste gefinishde deelnemer was, is het niet het eerste in de voorlopige uitslag.
Frits Bartels staat bovenaan de lijst. De oorzaak hiervan is het SW (Handicap) cijfer waardoor Frits er beter voorstaat dan Dancker, alsmede, dat hij als een van de eerste 200 mijl achter zijn naam heeft staan.
Op weg naar Hoorn biedt Dik Geurts Albert Broshuis een biertje aan,
laat z’n boot z’n boot, en stapt bij de Scheerling aan boord.
De Bandos zeilt nu echt soloVrijdag 5 Oktober 2001 11:00 uur
Thom Bierenbroodspot (startnummer 58) heeft zich afgemeld door problemen met de pomp van zijn dieselmotor.
Vrijdag 5 Oktober 2001 9:30 uur
Gerben Bos ligt voorop in de race, tot nu toe heeft hij de meeste mylen afgelegd. In 2 dagen tijd 179 myl varen is een goede prestatie. Niet iedereen is meer van de partij, naast Bauke Yntema heeft ook Piet Bakker de zeilen moeten strijken, bij hem speelt een knieblessure parten die hij tijdens de race heeft opgelopen.
Ook zijn er net als de andere jaren weer stuurautomaten die er de brui aan geven. Een van de oorzaken is dat een schipper er maar gewoon op is gaan zitten, tja en daar kunnen die automaatjes nou net niet tegen.
Jan Kees Lampe en Wim Schreurs hebben beide last gehad van een schootlijn in de schroef. Jan Kees heeft zijn boot uit het water laten halen, de lijn eruit gehaald en vaart weer, Wim moest zelfs aan hogerwal het water in! Alles is nu weer ok na zijn duikactie. Wim heeft trouwens een prachtige wisseltrofee gemaakt voor de eerste dame die mee zou doen in de 200 myls, maar helaas ook dit jaar nog geen dames!
Ook zat het Iddo Schenk niet echt mee, zijn spinakerval zat vast en dat heeft hem een uur van de wedstrijd gekost. Tevens heeft hij zijn enkel zwaar verstuikt, maar de doorzetter zeilt verder.
de Tam Tam |
Harmen Veenstra in de strijd bij Breezanddijk met z’n Jonker Leeuwerik |
de Jo An |
De Gambiet van Gert Vink |
Govert Riksen had de spinaker als een vaan aan de mast hangen, tussen de NEK en de OVD3 wapperde deze er lekker op los. Natuurlijk is dit goed gekomen maar het is een bijzonder gezicht. Maar ja bij Govert ….
Donderdag 4 Oktober 2001 21:00 uur
De deelnemers melden zich via telefoon, voicemail, sms en email. Om een indruk te krijgen is hieronder een mailtje te vinden van Bauke Yntema, die helaas is uitgevallen na een aanvaring met een binnenvaart schip. Daarnaast hebben we twee voicemail berichten.
Voicemail 2 (204 KB) : Een duidelijke melding van een deelnemer …
Hierbij nog even een berichtje van Bauke.
Ik ben voorspoedig in Workum aangekomen en we hebben vanavond de mast geborgen en de spulletjes opgeruimd. Ik ben nog wel licht aangeslagen door het ongeval maar ben alweer bezig met hoe ik mijn schip weer klaar zal kunnen krijgen (mijn zeilseizoen is dit jaar afgelopen dat mag duidelijk zijn). Morgen komt er al een expert om de schade op te nemen. De schade aan mast en tuig valt mee, maar de romp heeft fikse schade. Vooral de bakboordszijde is ter plaatse van het keukenschot geheel gekraakt en ontzet.
Graag wil ik alle schippers die nog even poolshoogte hebben genomen en mij vroegen of ze wat voor mij konden betekenen bedanken. Ook de vriendelijkheid van de reddingsmaatschappij was hartverwarmend.
Jammer van de wedstrijd, dat was mijn eerste gedachte (absurde gedachte). Maar als dit niet was gebeurd dan waren die 1e 4 nog niet van mij af geweest!
Donderdag 4 Oktober 2001 11:11 uur
De eerste uitvaller heeft zich helaas gemeld. Bauke Yntema met zijn schip Catootje heeft een aanvaring gehad. De materiele schade is aanzienlijk groot, de mast is van zijn boot af en de boeg is zwaar beschadigd. Met Bauke zelf is alles goed en hij is zelfstandig naar een haven gevaren. De te hulp geschoten mede-deelnemers konden hun weg voortzetten.
Woensdag 3 Oktober 2001 23:00 uur
De eerste dag zit erop, alle zeilers liggen in een haven en iedereen heeft zich gemeld bij het regattabureau. Het weer was erg mooi de eerste dag, zon en wind waren de voornaamste ingredieenten. Frits Bartels staat momenteel bovenaan de lijst op de eerste plaats, hij heeft samen met Dik Geurts en Gerben Bos de eerste dag de meeste mylen afgelegd.
Govert Riksen vaart van de Nek naar de OVD 3 onder spinaker |
De Batavus zeilt nu echt onder helling richting Urk |
Bij de V 15 – Medemblik breekt de Catootje de fokkeval |
Woensdag 3 Oktober 2001 10:00 uur
Van de 68 ingeschreven deelnemers zijn er de afgelopen drie uur 58 van start gegaan, 8 deelnemers hebben zich gisteren officieel afgemeld, twee zeilers hebben zich niet bij het startschip gemeld en zijn ook niet bij het palaver geweest ?
Startschipper Gerard Lenselink bezig met het afvinken van de deelnemers en het noteren van de vertrektijden. |
Rond acht uur is het al bijna licht en vaart de Scheerling, een Winner 950, van Albert Broshuis al zeilend de haven uit! |
Woensdag 3 Oktober 2001 7:00 uur
De stichtingshaven ligt vol met zeilboten, allemaal solo-wimpels wapperen aan de masten. Vanaf dit moment mogen de schippers het ruime sop kiezen. Ze starten niet allemaal tegelijk, maar tussen 07:00 en 10:00 uur. Het is een mierennest in de haven, de ruim vijftig schippers die hier hebben overnacht zijn bezig hun messen te slijpen. Terwijl de een met een kop koffie in zijn hand staat te gapen, is de ander op zoek naar de juiste zeilen en loopt gespannen al zijn (het) tuig nog eens na. De schippers bereiden zich allemaal anders voor, terwijl op het startschip de Allegro zich al diversen schippers hebben gemeld om te vertrekken, zijn andere schippers dit nog niet van plan en wachten op nog meer wind.
Het is nog donker als de laatste voorbereidingen worden getroffen. |
Diverse deelnemers hebben de haven geblokkeerd omdat ze 6 dik liggen en andere zitten te wachten totdat er ruimte is om weg te varen. Het is gezellig druk, ook dit is de 200 myls ‘SOLO’.
Het Muiderslot is nog donker als de meeste schippers vertrekken voor de race. |
Dinsdag 2 Oktober 2001 20:30 uur
In Cafe Ome Ko in Muiden is het weer ouderwets vol. De solo zeilers zijn hier aanwezig voor het palaver van de zesde 200 myls ‘SOLO’ zeilrace.Alle schippers krijgen hun felbegeerde 200 myls ‘SOLO’ pet, hun logboek en een fotocamera. In het logboek moet alles worden bijgehouden en wordt er van de eerlijkheid van de zeiler uitgegaan. Tijden voor het ronden van boeien, passeren van sluizen wordt nauwkeurig bijgehouden. Iedere avond tussen 18:00 en 22:00 uur moeten de schippers deze gegevens doorgeven aan het regattaburo waar ze worden ingevoerd en verwerkt. Deze uitslagen zijn vervolgens te vinden op het internet. Als bewijs dat ze bij een boei zijn geweest moet men op maximaal 4 meter afstand van een boei een foto maken, waarbij ’s nachts natuurlijk de flitser wordt gebruikt.
Tijdens het palaver worden er een paar belangrijke mededelingen gedaan. Zo mogen de schippers helaas niet meer een route kiezen, maar zijn ze verplicht baan 3 te varen. Door een miscommunicatie tussen Rijkswaterstaat en defensie worden er op het Noordelijke gedeelte van het IJsselmeer schietoefeningen gehouden ter hoogte van Breezanddijk, dit heeft tot gevolg dat alleen route 3 nog maar gevaren mag worden. Ruim op tijd heeft de organisatie van de 200 myls ‘SOLO’ de aanvraag ingediend om de wedstrijd te mogen houden en de beschikking verkregen. Oefeningen worden door defensie opgeschort voor zeilwedstrijden, helaas was dit twee dagen voor de race niet meer mogelijk. Bij toeval is een van de zeilers een Luitenant van de Landmacht en vroeg of we op de hoogte waren van de speciale oefeningen. Vanwege dit zware geschut heeft de organisatie helaas moeten besluiten om de nieuwe route 3 te verzeilen, omdat boten uit het doelgebied worden gestuurd door de Marine.
Boei op de kiek door Paul Heijmerink
Zeilen, maart 2002
Boei op de kiek.Daar vaar ik, midden in de nacht, de sterren aan de hemel en het water schiet donker en zwart langs de boot. Best bedreigend maar ook fascinerend mooi. Waarom vaar ik hier? Omdat ik meedoe aan een 200 mijl solo wedstrijd op het IJsselmeer, Wadden en Noordzee. Op weg naar een boei die ik moet ronden en fotograferen om te bewijzen dat ik daar geweest ben. Gelukkig heb ik een GPS (Global Position System, werkend op satellieten) die mij de weg wijst, want boeien zijn moeilijk te identificeren s’nachts. De meeste hebben geen lampje en daar vaar je zomaar tegenaan als je niet goed oplet en degene met wel een lampje zijn moeilijk te vinden tegen de achtergrond van het vaste land met allerlei verwarrende lichten.
Nu moet ik even goed nadenken in welke volgorde ik alle handelingen bij de boei ga doen. De gennaker is gehesen en die moet ik binnenhalen omdat ik na de boei een andere koers ga varen t.o.v. de wind. En oh ja, de flitser van de wegwerpcamera moet ik op tijd activeren want anders mislukt de foto van de boei. Als eerste ga ik de fok hijsen zodat deze de wind breekt voor de gennaker. Dan kan ik die binnenhalen. Hoeveel mijl voor de boei ga ik de procedure starten? Als ik te vroeg ben verlies ik kostbare seconden, want zonder gennaker loopt de boot een stuk langzamer. Als ik te laat ben dan kan ik bij de boei de foto niet maken en kan ik niet direct mijn nieuwe koers gaan varen. Shit, met handschoenen aan krijg ik die flitser niet geactiveerd. Ook moet ik even goed opletten dat mijn veiligheidslijn, waarmee ik aan de boot vastzit, niet in de war raakt met alle andere lijnen. Zo wie zo moet ik alle lijnen even netjes neerleggen. Als ik op het voordek sta, de boot op stuurautomaat, om die grote lap zeil binnen te halen en die lijn loopt vast zit ik mooi in de problemen. Goed dan, voor de zekerheid begin ik 0,8 mijl voor de boei met alle handelingen. Handschoenen uit, camera pakken en opstarten, handschoenen weer aan, fok hijsen, de gennaker-lijn losmaken en meenemen naar het voordek, de gen pakken, lijn loslaten en de gen in de zeilzak proppen, terug naar de kuip, waar is die camera, oh daar, mooi ik ben klaar voor het ronden van de boei. Hoeveel mijl nog? Hè, nog 0,3 mijl te gaan. Dat was dus allemaal te vroeg. Nou ja ik ben er in ieder geval klaar voor. Paul Heijmerink, S/Y Rapaz |
Verslag 200 myls solo 2001, verzeild van 3 – 7 oktober 2001
Een 60-tal schepen is gestart en er zijn er uiteindelijk 50 reglementair gefinished, waaronder de ‘Easy Going’ van schrijver dezes.
Gestart moest worden op woensdagmorgen tussen 7.00 en 10.00 uur, waarbij na het voorbijvaren van de M1 boei bij Muiden, de wedstrijd was begonnen. De tijd hiervan moest worden genoteerd en van elke ton van de route moest een foto binnen een afstand van 4 meter worden gemaakt.
Gefinished moest worden zondag daarop vóór 12.00 uur. Met een verplichte rustperiode onderweg, in tenminste drie perioden op te nemen, van tenminste 27 uur. Daarin een periode van 6 uren ankeren.
De ‘wedstrijdtocht’ werd dit jaar gevaren onder schitterende omstandigheden, met wind de eerste twee dagen tussen de 4 en 6 Bf. Daarna de volgende dagen afzwakkende wind tot 2 à 3 Bf. met een mooi zonnetje, alles uit zuidelijke richtingen. Dit jaar, vanwege de ‘onverwachte’ schietoefeningen vanuit Breezanddijk richting Den Oever, een voor alle schepen verplichte gelijke route, waarbij verder het gehele IJsselmeer werd benut. Eigenlijk begon het al de avond vóór de start met het gezellige palaver in het oude kroegje ‘Ome Ko’ aan de oude binnenhaven in Muiden, waar onder het genot van een biertje de benodigde logboeken en fotocamera’s worden uitgereikt. De eerste sterke verhalen worden uitgewisseld. Toch gaan de meesten ‘op tijd’ te kooi. |
Tijdens de prijsuitreiking van de 200 myls praten Joke Bartels, Ad Beringen en Frits Bartels nog even na. |
Natuurlijk is een aantal deelnemers aan het solozeilen gewend, zoals onze Ad Beringen met zijn ‘Skua’ en ook de latere winnaar Bart Boosman, die me -tijdens het sluizen bij Lelystad- vertelde met zijn zelf ontworpen en zelf gebouwde schip, ‘De Franschman’ de afgelopen zomer naar IJsland en rond Engeland gevaren te zijn. Gevaren werd onder s.w. handicap.
Daags voor de start had ik in een moedige bui aan organisator Jan Luyendijk gezegd, dat ik tevreden zou zijn met een plaats in de einduitslag bij de eerste tien. En dat is met een zesde plekje uiteindelijk prima gelukt.
Is solo-zeilen leuk?
Met een 60-tal schepen op dezelfde route kun je hier nauwelijks van solo-zeilen spreken. Je komt elkaar op het water steeds tegen en bij het afmeren is er al gauw een helpende hand. Ik heb me geen moment verveeld. De warme maaltijden had ik in ‘eenmans-verpakking’, zo uit de winkel en klaargemaakt door niemand minder dan het team van Joop Braakhekke, prima van smaak en goed van de benodigde kruiderijen voorzien. Een kwartiertje ‘au bain marie’ , op het bord laten glijden en met een biertje erbij aan het diner.
Is het gevaarlijk?
Mijns inziens -bij deze tocht met wedstrijd-karakter- niet meer dan anders. Er zijn voldoende verplichte rustperioden. Bovendien mag er tijdens een windwaarschuwing van 7 Bf. of meer of tijdens mist met een zicht minder dan 1000 meter niet verder gevaren worden en moet een haven worden opgezocht.
We hebben daar dit jaar dus niet mee te maken gehad. We hebben juist kunnen genieten van prachtige wolkenluchten met buien en schitterend de zon daartussen door. Opvallend goed voor de maand oktober. Natuurlijk kan dat ook heel anders uitpakken.
Je moet wel steeds goede uitkijk houden, want er zijn veel meer schepen op het water. Ook beroepsvaart. Ook ‘savonds of ‘snachts en het was goed donker!.
Enkele schepen kwamen in de problemen door niet werkende stuurautomaten. daardoor ook dit jaar net als in de vorige afleveringen, meerdere uitvallers.
De gps maakt de navigatie onderweg wel erg gemakkelijk! Geen gezoek naar de boeien. Recht op het doel af.
Alles bij elkaar een pracht tocht met wedstrijdkarakter. Meerdere schippers schrokken er niet voor terug ook de spi volop te gebruiken. Daar had ik mij dit jaar nog niet op voorbereid. Een volgend keer zal ik proberen ook dit meestal volop gekleurde voordeel te benutten.
Op line honours was Danker Daamen met zijn trimaran ‘Passion’ vrijdagmiddag om 14.49 uur de eerste aan de finish bij de M1 boei te Muiden. Ik was zeer tevreden diezelfde dag nog als vierde met onze ‘Easy Going‘ ,een Contest 40S, binnen te lopen om 17.00 uur. De meeste deelnemers kwamen in de loop van de zaterdag binnen.
Een en ander was voor de thuisblijvers op internet te volgen. Website: http//www.200myls.nl
Voor liefhebbers een prachtig evenement.
Frits Bartels.
S/Y Easy Going
Oorlogsschip door Jaap Homan
Waarde Jan,Moet even wat van mij laten horen.Ik laat je het kaartje doen toekomen van de route van dit jaar. Nabij Breezanddijk ligt het oorlogsschip, klaar om alle solisten van de wereld af te schieten. Helaas zijn de huidige schepen te snel voor de kanonniers. Hoop spoedig van je te horen, Jaap Homan. |
200 myls ‘SOLO’ – 2001 door Joep Homan
200 myls ‘SOLO’ – 2001
Dit jaar weer meegedaan met de 200 mijls race.
De bedoeling is in een beperkte tijd 200 Nm af te leggen
(91 Euromijl). De start was in Muiden op woensdagochtend 3 oktober. Iedereen moest vóór zondag 7 oktober
12.00 uur binnen zijn.
Normaal gesproken kon er uit vier banen gekozen worden. Dit keer werden alle banen geschrapt in verband met
schietoefeningen met echte dingen nabij breezanddijk. Het is natuurlijk de vraag of ze je wel hadden kunnen
raken. Het resultaat was een nieuwe baan voor alle deelnemers:
Start: M1 bij Muiden
Via MN1GZ2, Nek, OVD3 naar de sluis in Lelystad. Verder vanaf de EZ27 naar de V15 nabij Medemblik. Van daaruit verder naar de UK16 nabij Urk. Verder naar de sport B nabij de afsluitdijk, LC6VZ1 (Staveren), H2W1 (Hindeloopen), EZ1KG2 (Enkhuizen), LC6VZ1, EZ27, OVD3, PH (pampushaven), NEK, MN1GZ2, BvK en de finish bij de M1. Om het niet al te vermoeiend te maken krijgt iedereen minimaal 27 uur rust mee, waaronder ten minste 6 uur voor anker. Ook moet iedere boei van de baan gefotografeerd worden met een wegwerpcamera. Na de race wordt de camera en het logboek afgegeven aan de organisatie.
De race begint voor mij in Durgerdam Een harde wind uit ZW met in de vlagen 37 knopen maken het vertrek zeker niet eenvoudig. Mede omdat het waterpeil 20 cm lager is. Heel lui op motor naar Muiden en afgemeerd bij de Stichtng tegenover de Koninklijke. En passant dus ook de accus goed gevuld.
Er zijn dit jaar 68 inschrijvingen . 58 deelnemers gaan daadwerkelijk van start. 51 schepen maken de race af.
Dinsdagavond een palaver bij Ome Ko.
Hier wordt medegedeeld dat er slechts één baan is. Iedere deelnemer krijgt een wegwerpcamera, petje en logboek mee. De start vindt plaats tussen 7.00 uur en 10.00 uur.
De race:
Woensdag 3-10
Na een ruim ontbijt op weg naar de M1. Precies om 7.30 uur de boei gepasseerd en op weg richting paard. De wind is ZZW3. Rustig beginnen is het motto. Met uitgeboomde fok op weg. Op een aantal schepen zie ik de spinnaker verschijnen.Een prachtig langgerekt veld zover het oog reikt. Via de MNGZ naar de NEK. Daarna met halve wind op weg naar Lelystad. Om 12.00 uur bij
de OVD3. De motor gaat aan en op weg naar de sluis. Ondertussen verwissel ik de 100% voor de genua 2. Vanaf de EZ27 wordt er weer gezeild. De wind trekt echter aan naar een dikke 5. De snelheid loopt op naar gemiddeld 7 knoop.Nabij Medemblik neemt de wind toe tot ZW7. Rond 16.45 rond ik de V15. Een aantal boten wijkt hier uit naar Medemblik voor hun eerste rustperiode. Ik zet door omdat de snelheid hoog genoeg blijft.
Om 19.24 uur aankomst bij de UK16. Een aantal deelnemers heeft hetzelfde gedaan.
Na de eenvoudige doch voedzame maaltijd wordt er bij de buurman koffie gedronken. De sterke verhalen komen tegelijk met de sterke … boven tafel. In de kajuit bij Ed Megens van de Lupa Maris melden zich even later onder meer Ben Hoekendijk en Bart Boosman. Ben mocht genieten van mijn bilgewater speciaal. Bart vertelde hoe hij zelf zijn boot had ontworpen en gebouwd. Een beroerd snel schip moet ik zeggen. Geen lichtgewicht racer. Hij woont aan boord samen met erg veel boek. Een echte solozeiler. Hij had al in zijn eentje IJsland bezocht. Ook had hij al Engeland en Ierland geheel rondgevaren. Hij vertelde dat hij in 1998 geweigerd werd voor de Colin Archerrace. Hij is er nog verontwaardigd over.
Joep Homan – S/Y Almare – Het Y
WV de Schinkel – 2001
Ed heeft afgelopen zomer meegedaan aan de driehoek noordzee. Vorig jaar had hij de noordkaap bezocht. Ik krijg het gevoel dat de solozeiler het solisme aflegt zodra de vaste wal opdoemt. De 200 mijls race lijkt het raamwerk te worden voor een heleboel fraaie verhalen. Zonsopgang bij UrkDonderdagochtend op tijd op voor de volgende etappe. Tegen acht uur bij de UK16. Ik kies voor de werkfok in verband met de toch wel herfstachtige omstandigheden. Ruw weer en ruw water is ons deel. De wind is ruim 5 Bf. De snelheid is weer hoog genoeg. Rond half twaalf bij de B-boei. Voortdurend in gevecht met andere schepen. De stuurautomaat werkt zich een electronische bult. Na de B boei via de LCVZ naar Hindeloopen. Daarna hoog aan de wind naar Enkhuizen. Terug naar de LCVZ en door naar Lelystad. De onrustige omstandigheden doen een behoorlijke aanslag op de conditie. Rond 20.45 uur bij de EZ27. De totale afgelegde afstand is inmiddels opgelopen naar 151 Nm. Ik duik de verenigingshaven in. Welverdiende rust. De vijfde landvast verzorgt ondertussen de accus en de warmwatervoorziening. Na mij komen er nog enkele schepen binnen. Een aantal schepen gaan voor anker aan de noordzijde van de sluis. Vrijdag: Na de NEK opkruisen naar de MNGZ. Door zorgvuldig te trimmen kan ik er toch nog een redelijke snelheid Zaterdagochtend: Nog maar 8 Nm te gaan. Het is inmiddels koeler geworden. Met een Z 4 Bf die later Deze race is een schot in de roos. Het is een prachtige combinatie van wedstrijd en najaarstocht. Voor velen
|
Bart Boosman wint 200 myls ‘SOLO’
de Uitkijk – Nieuwskrant van de Waterkampioen – 26 oktober 2001
Huizen – Bart Boosman uit Bergen heeft met zijn boot ‘de Franschman’ op handi- cap de 200 myls ‘SOLO’ gewonnen. De race werd van 3 tot en met 7 oktober gezeild. De 29-jarige solozeiler heeft zelf zijn Boosman 30 ontworpen en ge- bouwd. Volgens organisator Jan Luyen- dijk is Boosman een solozeiler pur sang.Boosman rondde al eerder IJsland en Engeland. De inwoner uit Bergen was al na de race voorlopige winnaar. Na controle van de logboeken en foto- opnames van de merktekens werd op 17 oktober zijn zege definitief bekend- gemaakt in het clubgebouw van water- sportvereniging AVOH in Huizen. In de vroege morgen van 3 oktober werd vanaf Muiden gestart met het fo- tograferen vab de boei M 1. Een bolle zuidzuidwestenwind 5 beaufort, zorg- de ervoor dat de zestig gestartte solo- schippers de eerste dag al een behoor- lijk aantal mijlen in het logboek kon- den optekenen. Dat kleine jachten niet onder hoeven te doen voor de grotere bleek uit het feit dat onder meer het Waarschip 660, de Mary Bryant van Bart van Breescho- ten alsook Bart Boosman ‘s-avonds in Breezanddijk al 91 mijl hadden gezeildG.P. |
Voor deze editie van de 200 myls ‘SOLO’ hadden de solisten in hun logboek op het palaver bij ome Ko opdracht gekre- gen een verplichte baan te verzeilen van 200 mijl. De vier keuzeroutes kwamen te vervallen. Een paar dagen voor de race kreeg men te horen dat in het schietoefeningengebied bij Breezand- dijk met een nieuw kanon werd gescho- ten. De opmerkingen van het comman- do dat de kans groter was dat men wel dan niet geraakt zou worden, deel de organisatie ’s nachts nog beslissen een andere baan te maken.De dagen van de race werden bepaald door een vrijwel constante 4/5/6 beau- fort zuidelijke wind, zacht en droog. De line honeurs kwam toe aan Dancker Daamen, die met zijn trimaran Passion in de vroege vrijdagmiddag als eerste in Muiden finishte. In twee vorige 200 mylsraces was Dancker niet aan fini- shen toegekomen. De pechvogel was Bouke Yntema uit Workum met zijn Cato’tje, een Winner 950, die z’n mast verloor vanwege een aanvaring met ‘n binnenschipper bij Urk.Uiteindelijk werd zondag om 12 uur de wedstrijd gesloten. |
In totaal kwamen vijftig deelnemers over de finish, vielen er tien uit en waren er acht niet gestart. Boosman ging dus met de winst aan de haal.foto : Bob Luyendijk Organisator Jan Luyendijk reikt de eerste prijs uit aan Bart Boosman De tweede plaats was weggelegd voor de |
Bart Boosman voorlopige winnaar solozeilrace
Gooi- en Eemlander, 08 oktober 2001Bart Boosman voorlopige winnaar solozeilrace
|
De Gooi en Eemlander, 03 oktober 2001 – (Gert Keizer, zowat klaar voor de start)
Gert Vink met z’n Gambiet
Route 3 Datum |
Foto Pass tijd |
Merkteken te fotograferen |
Merkteken na rust/sluis fotograferen |
Rusthaven en/of Sluis |
Route Af- stand |
Log- stand |
Baro- meter |
Wind kr. |
Wind richt |
Zeil- voering |
||||||
3-10-01 | 09:49 | Start M 1 | MUIDEN | 000 | 355 | 1028 | 5 | ZW | Grootzeil+genua 1 | |||||||
M 1 | ||||||||||||||||
11:22 | GZ 2 | VOLENDAM | 011 | 365,3 | 1029 | 5 | ZW | Grootzeil+genua 1 | ||||||||
GZ 2 | ||||||||||||||||
12:26 | NEK | HOORN | 018 | 372.7 | 1029 | 5-6 | ZW | Grootzeil+genua 1 | ||||||||
NEK | ||||||||||||||||
13:58 | OVD 3 | S/LELYSTAD | 029 | 383,4 | 1030 | 5-6 | ZW | Grootzeil+genua 1 | ||||||||
15:35 | EZ 27 | (EZ 27) | S/LELYSTAD | 036 | 392 | 1030 | 6 | ZW | Grootzeil+genua 2 | |||||||
18:45 | V 15 | MEDEMBLIK | 052 | 413 | 1029 | 6 | ZW | Grootzeil+werkfok | ||||||||
V 15 | ||||||||||||||||
21:40 | UK 16 | URK | 070 | 431 | 1030 | 5 | ZW | 1e.rif+werkfok/genua1 | ||||||||
4-10 | 09:04 | UK 16 | 436 | 1030 | 5 | ZW | 1e.rif,latereruit,fok | |||||||||
12:45 | SPORT B | BREEZANDDIJK | 094 | 461 | 1030 | 5-6 | ZW | Grootzeil+fok | ||||||||
SPORT B | ||||||||||||||||
14:22 | VZ 1 | STAVOREN | 105 | 471.8 | 1031 | 5-6 | ZW | 1e.rif+fok | ||||||||
VZ 1 | ||||||||||||||||
15:40 | H 2 | HINDELOOPEN | 112 | 480 | 1031 | 4-5 | ZW | Grootzeil+fok | ||||||||
H 2 | ||||||||||||||||
18:16 | KG 2 | ENKHUIZEN | 127 | 495 | 4 | 1031 | ZW | 1e.rif,eruit+fok | ||||||||
KG 2 | ||||||||||||||||
ZW19:28 | VZ 1 | STAVOREN | 134 | 502,2 | 1031 | 4 | ZW | Gootzeil+genua2 | ||||||||
5-10 | 09:20 | VZ 1 | 510,5 | 1030 | 4-5 | Z | 1e.rif+genua2 | |||||||||
13:16 | EZ 27 | S/LELYSTAD | 151 | 532,3 | 1030 | 3-4 | Z | Grootzeil+genua2 | ||||||||
15:15 | OVD 3 | (OVD 3) | S/LELYSTAD | 158 | 540,7 | 1030 | 3 | ZZO | Grootzeil+genua1 | |||||||
16:55 | PH | PAMPUSHAVEN | 167 | 550,9 | 1029 | 3 | ZZO | Grootzeil+genua1+anker | ||||||||
6-10 | 09:00 | PH | 557,1 | 1027 | 4 | Z | Grootzeil+genua2 | |||||||||
11:05 | NEK | HOORN | 179 | 569 | 1028 | 3+4 | ZZW | Grootzeil+genua2 | ||||||||
NEK | ||||||||||||||||
12:50 | GZ 2 | VOLENDAM | 186 | 578,8 | 1028 | 4-5 | ZZW | 1e.rif+genua2 | ||||||||
GZ 2 | ||||||||||||||||
13:45 | BVK | BLOCQ V.KUFF | 192 | 584,4 | 1028 | 4-5 | ZZW | Grootzeil+genua2 | ||||||||
BVK | ||||||||||||||||
15:27 | Finish M 1 | MUIDEN | 200 | 594.3 | 1028 | 4-5 | ZW | 1e.rif+genua2 |
Bijzonderheden Opmerkingen Blz. 1 |
Deelnemer gezien tijd |
Deelnemer gezien tijd |
|
Woensdag 3 oktober Door alle drukte op mijn werk geen vrije dagen kunnen nemen en doe dan ook een race tegen de klok om de boot min of meer klaar te krijgen. Dinsdagavond met de auto naar Muiden, net op tijd om tot mijn spijt te horen, dat er maar één route over is i.v.m. de schietoefeningen bij Breezanddijk. Het is niet anders. Gauw naar huis voor de laatste klusjes en toch weer te laat naar bed. Een korte nacht. Om 06:00 uur op, spullen verzamelen, een bak koffie en naar de boot. Door de tijd, die ik nodig heb voor opruimen, zeilklaar maken en het voeden van de GPS is het pas tegen 10:00 uur, dat ik kan starten. Ik ben niet alleen. Samen met een Dehler 31, de Maran ? een een gele tweemaster gaan we op weg. De gele tweemaster blijft al snel achter, maar de Maran is een taaie tegenstander. Uiteindelijk is hij een paar minuten voor mij in Lelystad. Tegen die tijd ben ik ook bijna ingehaald door een Bavaria 37, de Bribon. Bij de start heb ik nog even geaarzeld over een spinaker, maar dat idee heb ik al gauw laten varen. Of mijn windsnelheidsmeter klopt niet, of de meldpost IJsselmeer zit er weer eens naast, maar ik heb meer windkracht zes gehad, dan de post Lelystad. Met ruime wind is de genua 1 net te houden, maar ik wissel toch maar in de sluis, snel weer onder zeil en de genua uitgeboomd tot de EZ 27. Richting V 15 vergeet ik bijna het Enkhuizerzand. Ik neem vervolgens geen risico en zeil er helemaal omheen. De Bridon doet dat ook, maar de Maran steekt samen met een paar |
Maran bij de start en alle boeien tot de EZ 27. De Bridon bij Lelystad en bij de EZ 27.De Francis ? net voor mij bij de V 15 en de UK 16 |
||
Bijzonderheden Opmerkingen Blz. 2 |
Deelnemer gezien tijd |
Deelnemer gezien tijd |
|
anderen een stukje af. Dat kan ook makkelijk. Net na het Enkhuizerzand is het vrij hoog aan de wind en ben ik zwaar overtuigd. Ik besluit de ‘II’ eraf te halen, maar vergeet mijn jas en laarzen aan te doen. Na ’n kwartier bijna stil te liggen en worstelen op het voordek, dat uiteraard dapper op en neer stampt, staat er een kleine fok (nog niet eerder gebruikt) op en ben ik kletsnat. Uiteindelijk trek ik ook nog maar een rif en lopen we weer. Droge kleren, een droog zeilpak, laarzen en dan een inhaal-race. Dat valt echter tegen. Ik haal er maar een paar in voor de V 15, waaronder Arie Petrus, en baal een beetje van alle vroege starters en snellere schepen, die allang onderweg zijn naar Urk. Ik besluit toch ook nog maar door te gaan. Dat wordt dan een uur of tien. Het weerbericht blijft stabiel. Bovendien is het volle maan. Even een poosje relaxed gezeild, daarna een beetje eten gemaakt en koffie gezet. Tegen acht uur is de wind weer afgezwakt, dat ik de genua II er toch weer opzet. Het rif laat ik zitten. ’t Wordt een mooi rak naar Urk waarbij ik uiteindelijk nog 3 schepen inhaal. Welke ? Benieuwd of de foto van de UK 16 is gelukt. Dan een lastige aanloop naar Urk. Afgemeerd en opruimen. Da’s wel nodig met de zo opgevouwen zeilen en allemaal nat goed in de kajuit. Ik moet toch ergens slapen. Rond 23:00 uur komt Arie gelukkig ook binnen. |
|||
Bijzonderheden Opmerkingen Blz. 3 |
Deelnemer gezien tijd |
Deelnemer gezien tijd |
|
Hij heeft Urk dus ook gehaald. ’t Zou wel handig zijn om te onthouden, dat de wit/blauwe lijn het 1e. rif is i.p.v. de wit/rode. Dan hoef je niet te wisselen als je je grootzeil weer voor de eerste keer hijst.Donderdag, 4 oktober Slecht geslapen. Het schip naast me ligt wat strak, waardoor het iedere keer stoot. Ik heb ook geen zin om er wat tegen te doen. Toch weer te laat weg. Pas even na 09:00 uur ben ik bij de UK 16. Ik begin aan een inhaalrace, maar als schepen mijlen ver voor liggen, valt dat nog tegen. De wind blijft veranderlijk in sterkte met regelmatig een dikke zes, tenminste op mijn windmeter. Ik heb de hoeveelheid zeil dan ook maar beperkt, maar om het Vrouwezand heen gaat toch het rif eruit. Pas voorbij de Sport B er weer in.Het schieten valt tegen. Zo nu en dan een zware knal, maar geen spectaculaire water zuilen. Al met al is het schitterend weer. Na de VZ 1 het rif er weer uit. Dat gaat er na de H 2 weer in. Aan de wind valt het tegen en ik geef te vroeg hoogte prijs. Resultaat een kleine klap over stuurboord om Stavoren vrij te zeilen. Bij de KG 2 weer het rif eruit. Ik overweeg om onder de dijk Enkhuizen – Lelystad voor anker te gaan. Het weerbericht heeft het echter inmiddels over krimpende wind naar Zuid en later wellicht naar Zuid-Oost. Eigenlijk zou ik vanavond nog naar Lelystad moeten, maar het moet wel leuk blijven. Stavoren wordt het compromis. Rond kwart over acht meer ik af |
Je komt de halve vloot tegen. Helaas zijn de meeste namen niet te lezen.De ‘Rapaz’ is even voor mij gestart, Die haal ik later in.In de buurt van de Sport B onder ande- de Fighter en sw Scarlet. De Fighter gaat een poosje voor me om de VZ 1 |
Ik haal hem in voor de H 2. Bij de H 2 de Nan.Bij de KG 2 de Vega. In Stavo- ren lig ik naast de Denethor. |
|
Bijzonderheden Opmerkingen Blz. 4 |
Deelnemer gezien tijd |
Deelnemer gezien tijd |
|
langs de Denethor. Al 132 mijl van de route gehad. De oude haven, dan kan ik morgen naar de bakker. Het is ook duidelijk, dat mijn log niet helemaal klopt. Dat moet ik eens rustig calibreren. Rijst met ragoût gekookt. Opgeruimd. Bob gebeld en bijtijds naar de kooi. ’t Was een mooie zeildag Nog vergeten te melden, dat er vanmorgen een erg boze havenmeester op de kade stond. “Wie dat organiseerde en waarom dat niet gemeld was en ze voeren allemaal maar weg, etc”. Ik heb geprobeerd uit te leggen, dat dit van te voren niet was te voorzien, dat het puur toeval was, dat er zoveel boten in Urk waren, maar het mocht niet baten. De man bleef boos. ’t Kostte haast nog moeite om hem zover te krijgen, dat ik mijn havengeld kon betalen.Vrijdag, 5 oktober Samen met de Denethor de haven uit. Genua II en het 1e. rif. Nog zeil zat. De VZ1 is inmiddels niet meer bezeild, dus het kost even wat tijd om te starten. Eigen schuld, als je eerst vers brood wilt halen, ben je niet op tijd weg. Overigens maakt de Denethor, Gert Kuik, een foto van de verkeerde boei, de LC1 i.p.v. en snijdt daarmee wel een stuk af. ’t maakt niet uit, want uiteindelijk haal ik hem in het kruisrak naar de EZ 27 ruim in. Wat een rottig eind varen. Die mensen die gisteren zijn doorgegaan, hebben daar, zoals te voorzien, dik voordeel van gehad. |
Bij vertrek de Denethor, die blijft in de buurt tot de PH.Bij de VZ 1 liggen 32 waarschepen in de buurt, die haal ik later in. Een ben ik voor bij de VZ 1. |
Vlak achter me een Dehler 34 ? De naam kan ik niet vinden. Ook die blijft in de buurt tot de PH |
|
Bijzonderheden Opmerkingen Blz. 5 |
Deelnemer gezien tijd |
Deelnemer gezien tijd |
|
Ze hebben dat ook verdiend ! Bij de EZ 27 blijkt het fototoestel kapot. Ik kan blijven doorspoelen. Er is geen stop meer. Ik neem nog een foto en leg hem dan weg. Geen idee wat er anders fout gaat. Dan maar foto’s van mijn eigen toestel. Als het goed is heb ik nog opnames genoeg. Onderweg naar de EZ 27 haal ik de twee Waarschepen 1/4 ton in. Een Dehler, ik kan de naam niet lezen blijft ook achter, evenals de Denethor. Nog een heel eind naar de sluis ’t Schutten duurt ook even. Samen met de Batavus, de Dehler en de Denethor geschut. De genua II van dek, de genua I aangeslagen. Uiteindelijk pas om 15:15 bij de OVD 3. Het blijft wel zeilen, maar ik heb het gevoel, dat de wind er toch uit gaat zakken. Bovendien is de GZ 2 vanaf de NEK niet bezeild, en bij NEK ankeren wordt niets. Nog een weerbericht gebeld, want van de Centrale meldpost word je ook niet wijzer. Morgen weer toenemende wind en mogelijk wat krimpend naar Zuid-Oost. Het wordt dus ankeren in Pampushaven. Samen met de Denethor en de Dehler (volgens mij een 34 voeter) en vlak achter de Batavus om de PH. De drie anderen zeilen nog door, maar ik houd me toch maar aan het ankerplan. Ik ben niet de enige in Pampushaven. De Rubato en de Lupa Maris gaan net voor me voor anker. In de loop van de avond schuiven er nog een paar bij. |
Bij de sluis aan- gemeld met de BatavusNet voorbij de sluis ligt de Tumlare afgemeerd. In Pampushaven |
||
Bijzonderheden Opmerkingen Blz. 6 |
Deelnemer gezien tijd |
Deelnemer gezien tijd |
|
Al met al een sterk wisselende zeildag. Vanmorgen veel helling en hakken. In de kajuit een paar keer onderuitgegaan. Het laatste stuk van de middag lekker relaxed onder de genua I. De hele dag heerlijk weer.Zaterdag, 6 oktober Eindelijk een keer een beetje bijtijds op, maar het duurt toch wel even voor ik anker op ben, de modder heb geruimd en onderweg ben. Ik vrees dat de gok om in Pampushaven te blijven, qua windrichting niet goed uitpakt. ZO ruimend ZW, als het tegen zit wordt het veel kruisen. Samen met de Nan bij de PH. Even later komt de Lupa Maris onder spi voorbij. Daar kan ik niet tegenop. De wind zakt er richting NEK een beetje uit, dus de tijd valt tegen. Samen met de Lotte bij de boei. De GZ 2 is niet bezeild. Een lange slag naar de kust. De wind komt weer uit de Gouwzee. Toch weer kruisen, het laatste stuk. De BVK is net bezeild, maar de M 1 niet. Dat laatste koersje ligt toch altijd wat verder weg dan je denkt. Bij Pampushaven ben ik het scheefhangen zat en steek ik toch nog maar een rif. Op deze stukken blijkt, dat ik het toch van kruisrakken moet hebben, want ik haal nog diverse deelnemers in. Uiteindelijk ook nog de Tumlare, die was ver voorbij. De enige schade die ik heb is een vastzittende kraanlijn. Verder heeft de Gambiet het goed gedaan. Het was een mooie 200 myls met schitterend weer, en, denk ik, het voordeel van de vroege starters en doordouwers, maar dat blijkt wel bij de uitslag.Jan, Bob, Marco en alle anderen, weer hardstikke bedankt voor de organisatie ! |
De Nan bij de PH. De Lupa Maris vlak daarna.Bij de Nek de Lotte Bij de GZ 2 en Bij de finish een |
Als je dit verhaal te lang vindt … rustig stoppen door: Kees Riemer
Als je dit verhaal te lang vindt ………… rustig stoppen.
Door: Kees Riemer, 12 oktober 2001
Jullie kennen allemaal de opzet van de wedstrijd. Solo. Keus uit vier routes. Start op woensdagmorgen, finish vóór zondagmiddag 12:00 uur. Boeien fotograferen en verder een gedetailleerd logboek bijhouden. Minimale rusttijd 27 uur, verdeeld over minstens 3 x 6 uur. Minstens één rustperiode voor anker. Rusten alleen in de havens die in de route zijn opgenomen, in die volgorde. Er wordt gevaren op SW-handicap, de zeilvoering is vrij. Bijgaand een kopie van het logboek dat we bij moesten houden.Dinsdagmiddag 2 oktober om 16:00 uur ben ik naar Muiden vertrokken. Op de motor, want de wind was op het Gooimeer recht tegen. Bovendien was het windkracht 7. Nou dat heb ik gemerkt. Bij Almere waren de golven zo hoog en zo kort achter elkaar dat m’n boot af en toe helemaal stil kwam te liggen. |
Het was regenachtig. Pas bij de Hollandse brug kwam er weer wat snelheid in.In Muiden lagen al zeker 40 boten. Een heleboel van die mannen (ja, Yvonne, helaas alleen maar mannen) ken ik, dus het was een gezellige avond. Eten, van thuis meegenomen, opgewarmd en om 20:30 uur palaver bij ome Ko. Daar kregen we een logboek, dat heel compleet met invulbladen, routes en reglement is, een 200 Mijls cap en een wegwerp-fototoestel.
De opzet van de wedstrijd werd helaas veranderd. Pas kort van te voren werd duidelijk dat er schietoefeningen |
gehouden werden tussen Den Oever en Breezanddijk. Alle vier keuze-routes gingen daar dwars door heen. De wedstrijdleiding heeft daarom kort tevoren een andere route in elkaar gezet, die voor iedereen verplicht werd. Daardoor is het wel een beetje een banenwedstrijd geworden. Maar omdat de wedstrijd over vier tot vijf dagen gaat, zijn er nog genoeg variabelen over, bijvoorbeeld weersveranderingen, om je slag te slaan.De deelnemers zijn zeer variabel. Van jong tot oud, van arm tot rijk. Dat laatste meet ik aan de boten af. Er waren toch een stel grote schepen, dat hou je niet voor mogelijk. Wat te | denken van een Contest 40, een Koopmans 39, twee Bavaria’s 37, een stalen 38-voeter, een Dehler 36 DB, twee Dehlers 34, een FF 110 (die gaat hard!) en een Optima 106. Maar daar tegenover staat dat er ook een Waarschip 660 mee deed, en twee Waarschepen 1/4 ton, twee Jaguars 22, een Egytheme 24, een Wibo 830 (Ron!) en een Ocean 25. Speciaal voor Erwin: Er deden ook twee Dehlers 31 mee (zijn hoog geëindigd). Ik zat er dus met mijn 28-voeter een beetje tussen in, wel onder de middenmoot (middenmaat).Eerste dag Woensdagmorgen mochten we tussen 07:00 uur en 10:00 uur starten. Je start door |
zeilend een foto te maken van de boei M 1 en de tijd in het logboek te schrijven. Omdat ik de eerste dag ver wilde komen, heb ik om 07:00 uur de motor gestart en heb om 07:30 uur de boei gefotografeerd. Ik was de derde die startte. maar de meesten kwamen er wel snel achteraan. Iedereen wilde kennelijk de eerste dag een goed resultaat neer zetten. De wind was in de luwte van de wal 3 Bft, maar werd al snel 4. Voor de wind naar het Paard van Marken, met de fok te loef. Er werd veel gespinnakerd. Ik heb geen spinnaker, wel een halfwinder. Die heb ik niet gehesen omdat de windvoorspelling windkracht 5 was. Na het Paard moesten we bakboord uit naar de GZ 2 bij Volendam. Halve wind, het liep als een trein.Van de GZ 2 moesten we noord-uit naar de NEK, dat is een boei oostelijk van Hoorn. Pal voor de wind. De wind zakte wat in, dus na verloop van tijd heb ik toch maar de halfwinder gezet. Een heerlijk rak gevaren. Vlak voor de boei begon het harder te waaien, maar ik heb gelukkig een slurf om de halfwinder, dus het binnenhalen was geen probleem. Achteraf moet ik zeggen dat ik een beetje traag ben geweest met meer zeil te zetten. Ik had een beetje het gevoel dat het toch een lange wedstrijd is. Bovendien vaar ik niet om te winnen maar, eerlijk is eerlijk, ik had er op die rakken wel wat meer uit kunnen halen.
Van de NEK ging het naar het zuid- oosten, naar de OVD 3. Dat is een aanloopboei bij Lelystad. Halve wind, lekker snel, de wind trok aan naar 5 Bft. Intussen was ik wel door een boot of vijftien voorbij gevaren. Meestal de grotere boten, dus dat hoort ook zo te zijn. Om kwart over twaalf, bij de OVD 3 heb ik afgetuigd en ben op de motor naar de sluis gevaren. De sluispassage wordt gezien als rusttijd, |
dan mag je doen wat je wil. Ik gebruik onderweg nogal wat stroom door de GPS en de stuurautomaat, dus een beetje stroom- draaien is altijd welkom. Bovendien is dit de gelegenheid voor persoon- lijke verzorging.Na de sluis is het nog een heel eind (3/4 uur) motoren naar de bovenboei, waar weer gestart wordt. De herstart is bij de EZ 27, het rak is naar de V 15. Dat is een gele staak boven Medemblik. Een lang rak dus, van 19 mijl. Daar heb ik ruim drie uur over gedaan, een gemiddelde snelheid van 6 knts. Dat is voor mijn boot een fantastische snelheid. Ik had een rif in m’n grootzeil gezet. De koers was in het begin 60 graden aan de wind was 5, aantrekkend naar 6. Het laatste stuk, van Enkhuizen naar Medemblik was pittig, aan de wind bij windkracht 6, uitschieters naar 7. Ik heb toen de fok verwisseld voor de werkfok.
Ik was om vijf uur bij die V 15. Op zo’n moment is een GPS ideaal. Anders vind je zo’n staak niet eens. De kopgroep keerde om voor het volgende rak naar Urk. Sommigen zag ik afbuigen naar Medemblik voor de rustperiode. Ik ben zelf verder gegaan. Het was ideaal zeilweer en je moet tenslotte mijlen maken. Een snel rak terug naar Urk, weer 19 mijl in 3 uur. Onderweg de fok weer verwisseld en het rif er uit gehaald. Bij de UK 16 was het donker. Het was daar lagerwal. De zeilen opbergen is dan geen peulenschil, kruipend over het dek. Het binnenvaren naar Urk is dan ook nog een truc, want er staan veel onverlichte staken en die wil je natuurlijk niet graag tegenkomen. Om negen uur meerde ik af tegen een stel andere boten van de wedstrijd. Uiteindelijk hebben er ca. dertig boten overnacht. Gezellig. Tevreden over een succesvolle dag met heerlijk zeilen. |
Tijdens het laatste rak had ik gegeten, hutspot van de slager. Ik had geen zin om de worst er bij klaar te maken, dus dan maar zo.Tweede dag Om 06:00 uur opgestaan, om 07:15 los gegooid. Het werd langzaam licht. Er stond nog steeds een stevige ZW wind.
Het eerste rif er weer in gezet. Met 70 graden aan de wind naar het Vrouwe- zand en van daar af iets afgevallen naar de Sport B boei bij Breezanddijk. Een rak van 25 mijl, een schitterende zeiltocht. Van de Sport B moesten we terug naar het zuiden, koers 170, ik heb toen het tweede rif gezet. Lekkere golven daar als het 6 Bft waait! Het was zonnig, dan ziet alles er een stuk vriendelijker uit. Maar het was wel sturen! Je zit ook niet rustig. Op het laatst voelde ik mijn benen, van het schrap zetten, mijn armen, mijn rug en m’n vingers van het getrek aan tou- wen en lierhendels. Om kwart over een bij de VZ 1. Daar omgekeerd voor een rak naar Hinde- loopen, recht voor de wind. Fok te loevert, één rif er uit gehaald. Na een snelle vijf kwartier de H 2 gerond. Vandaar moesten we naar Enkhuizen, koers 190. Dat kon ik niet aanleggen, dus eerst een slag van ca. drie mijl zee in gemaakt. Ik had voor de boeironding het tweede rif er weer in gezet en dat beviel me prima. Ik kon de andere boten goed bijhouden. Toen ik om half zes bij de KG 2 was, ben ik gestopt. Ik was moe en voelde overal spierpijn. De kopgroep ging door, ik dacht naar de VZ 1 om te overnachten in Stavoren. Ik ben de Compagnieshaven van Enkhuizen in gegaan om eens lekker te douchen en aan mezelf te werken. Een fijne zeildag weer, zwaar maar |
succesvol. Avondeten: Babi Pangang uit blik (keurslager) met rijst, soep vooraf, fruitcocktail toe. Een glaasje wijn er bij. Ik had het verdiend (vond ik).Derde dag Weer om zes uur op gestaan, maar een beetje rustiger aan gedaan. De boei ligt een stukje weg, dus om 08:00 uur gestart. Er was een onaangename verrassing. De wind was gedraaid naar het zuidoosten. Dat betekende dat ik het rak van VZ 1 naar Lelystad zou moeten opkruisen. Achteraf heb ik gemerkt dat de kopgroep van de vorige dag ’s avonds nog doorgezeild is naar Lelystad. Die konden het zo |
aanzeilen. Ik zou nu moeten opkruisen. Dat is fors tijdverlies, maar ja, ik kon gisteravond niet meer. Ik heb daarom geen spijt van mijn beslissing, maar het kostte me wel een heleboel plaatsen. Bovendien zijn die anderen in het late donker in Lelystad aangekomen. Daar liggen ook nog ondieptes van het Enkhuizerzand, dus ….. ze gaan hun gang maar.Eerst pal voor de wind naar het Vrou- wezand. Ik had de fok loef gezet en lag dus heerlijk in balans. Lekker snel gevaren.
Bij de VZ 1 moesten we stuurboord uit, naar de EZ 27 bij Lelystad. Ik |
zette twee riffen. In de loop van dat rak werd de wind steeds minder (de golven waren er nog lange tijd) en heb ik steeds zeil gemeerderd tot ik uiteindelijk met de genua voer. Ook nu moet ik eerlijk- heidshalve zeggen dat ik wat traag was met zeil vergroten. Ik heb me denk ik te veel laten imponeren door de golven en heb af en toe wat te weinig zeildruk gehad. Het kruisrak duurde 5 uur! Wat lag die boei een end weg, zeg.Om kwart over twee bij de boei, waar ik nog een stomme fout maakte. Ik fotografeerde bijna de verkeerde boei, de rood-witte i.p.v. de groene. Ik keek door mijn lensje en denk “Wat staat er nou op?”. |
Toen moest ik weer terug. Uiteindelijk kostte me dat tien minuten, maar erger, het Waarschip waar ik de hele tijd tegen voer was me nu voor. De sluispassage nam twee uur in beslag. Vanaf de OVD 3 koers 240 naar de PH boei bij Pampushaven. De wind werd steeds zwakker, dus bij de PH ben ik gestopt en ben Pampushaven in gevaren om te ankeren. Daar lagen al twee andere boten uit de wedstrijd. Ze hadden nog macaroni over, dus voor ik het wist zat ik bij een ander aan boord te eten met een heerlijk glas wijn erbij. Het werd een gezellige avond, met vijf boten aan elkaar, onder een heldere sterrenhemel. Het is allemaal niet zo eenzaam.
Vierde dag Weer om zes uur op. Rustig aangedaan en om half negen gestart bij de PH boei. Met fok te loef naar de NEK (bij Hoorn). Eigenlijk had ik de halfwinder moeten zetten. Werd ik een beetje lui? Vanaf de NEK moesten we opkruisen tegen een zuidelijke wind naar de GZ 2 bij Volendam. Goed gezeild, in een directe wedstrijd met vier, vijf boten. Ik liep grandioos. Vanaf de GZ 2 overgestoken naar de BvK bij Blocq van Kuffeler. Dat was 60 graden aan de wind, dus dat liep er lekker doorheen. Vanaf de BvK het laatste rak naar Muiden. Helemaal opkruisend. Na de eerste slag kwam ik in de hoek bij Amsterdam terecht, vanaf daar met korte slagen naar Muiden, onder Pampus door. Om 15:34 uur heb ik heel trots de M 1 gefotografeerd, trots omdat ik twee boten vlak achter me had gehouden, maar meer nog omdat ik de wedstrijd tot een goed einde had gebracht. Het is toch een uitputtingsslag. Op 58 gestarte boten waren er zeven uitvallers. Het is een heel snelle wedstrijd geworden, met goede tot stevige wind. Ik heb er geweldig van genoten, en heb het ook goed gedaan vind ik. Geen brokken, dat is al heel belangrijk. Jammer van die beslissing bij Enkhuizen. Daar heb ik twee uur mee verloren. Aan de andere kant, er zaten nog heel veel schepen achter me en die hebben nog meer last van de winddraaiing gehad dan ik. De snellere boten hebben mazzel gehad omdat die de gelegenheid hadden op de tweede dag helemaal naar Lelystad te varen. Er is helaas één aanvaring geweest. Een schipper was ’s morgens in het donker vanuit Urk vertrokken met zijn Winner 950. Bij het zeilen zetten, het was lagerwal dus hobbelig, hoorde hij binnen iets omvallen. Hij is naar binnen gegaan om het op te ruimen. Toen hij weer buiten kwam zag hij een muur van staal voor zich. Hij knalde op een vrachtschip. Stom, maar ja, een ongeluk zit in klein hoekje. De boot was flink ontzet, het boegbeslag kapot en daardoor ging een paar minuten later de mast naar beneden. Gelukkig was met hem zelf alles goed. Hij is op eigen kracht naar Workum, zijn thuishaven, gevaren. Aanstaande woensdag is de prijsuitreiking. Dat Waarschip 660 is heel hoog geëindigd, tweede waarschijnlijk. Ik vind dat heel knap van die man. De uitslag is nog niet zeker omdat de foto’s en de logboeken nog gecontroleerd moeten worden. Er worden dus nog correcties d.m.v. strafpunten doorgevoerd. Ik ben ergens rond de dertigste plaats geëindigd. Vorig jaar zat ik hoger. Dat was het. Is er iemand helemaal aan het eind gekomen van dit lange verhaal? Kees Riemer, 12 oktober 2001 |
’t Fokselmaatje
’t Fokselmaatje. Verenigingsblad wsv. AVOH – Huizen, eind september 2001
200 myls solo 2001 3 oktober as start voor de zesde keer de 200 myls solo. Deze wedstrijd die al in januari was volgeboekt met ruim 50 deelnemers is door onze vereniging ‘geadopteerd’, hoewel het de be- doeling was deze wedstrijd bij de Nederlandse vereniging van Kustzei- lers onder te brengen. De solozeilers komen uit het hele land van Friesland |
tot Zeeland. Ook een respectabel aantal deelne- mers komen uit onze vereniging, Doel is om 200 myl in 4½ dag af te leggen op het IJsselmeer en of Waddenzee of Noordzee Daarbij kan gekozen worden uit 4 verschillende routes. Heeft u interesse in het evenement dan kunt u dit volgen op internet onder www.200myls.nl |
Plassen op een potje naast de helmstok
Gooi- en Eemlander, 03 oktober 2001
Plassen op een potje naast de helmstok
Naarden – Deelnemer Bart van Breeschoten (36) wist gisteren avond nog niet dat de route van de solowedstrijd was veran- derd, toen hij zich naar zijn boot Mary Bryant in Naarden spoed- de. Hij doet voor de eerste keer mee, maar de winst speelt al door zijn hoofd. ‘Ik heb maar een kleine boot, |
een Waarschip 660. Sommige deelnemers hebben een boot die twee keer zo lang is. Dit wordt de langste solozeilrace die ik ooit heb gevaren. Het is weer een uitdaging, een nieuw spelletje van het zeilen.’ Van Breeschoten heeft zich ter- dege voorbereid. ‘ De ingekleur- de zeekaarten liggen klaar. Ik |
heb met een aantal zeilmaten de weersverwachtingen bestu- deerd, Die zitten nu allemaal in mijn hoofd. Dat moet ook wel, want na 24 uur op de boot ben je zo moe van het zeilen en het gestamp en schudden de hele dag dat je moeilijk nog iets in je hoofd gepompt krijgt.’ Volgens Van Breeschoten |
is voldoende eten aan boord ook een belangrijk punt. ‘Als je moe wordt moet je gaan eten, dat houdt je op de been.’ Normaal naar het toilet gaan is voor hem onmogelijk. ‘Dat wordt plassen op een potje naast de helmstok. Mijn boot is te gevoelig voor de wind om even weg te lopen. |
Onder zeil
De 24-uurs uitvaren is natuurlijk reuze stoer, maar echte mannen varen solo en wel 200 mijl achter elkaar. Het solozeilen mag zich in een toenemende populairiteit verheugen. De bedoe- ling is om tussen 3 en 7 oktober 200 mijl af te leggen op het IJsselmeer. De deelnemers kun- nen kiezen uit één van de vier mogelijke ‘banen’. Niet alleen de zeilprestatie telt, maar ook de manier waarop het logboek wordt bijgehouden. Wat te denken van het volgende citaat: ‘7 Bf. Nu waait de stront van de dijk en staan de uiers horizontaal onder de koeien’. Om een en an- der veilig te houden, zijn 27 verplichte rusturen ingelast. Door het tijdstip waarop de wedstrijd plaatsvindt, is het weer meestal niet al te vriendelijk. De avonturen van de helden zijn te vol- gen op internet. Je vindt er verslagen van de wedstrijd en uit vorige jaren zijn er fraaie foto’s |
en bloedstollende verhalen.
200 mijl is een heel eind, maar rond de wereld is nog verder. De bekendste zeilrace ter wereld ging 23 september weer van start. De Volvo Ocean Race (voorheen Whitbread) is goed te volgen op het internet. Ook in ons land zullen de verrichtingen van de Nederlanders, die aan de race meedoen nauwlettend in de gaten worden gehouden. Jammer dat er geen Nederlands jacht meedoet. Keer op keer blijkt dat Nederlandse captains of industry over een ruime blik en veel (voor)kennis beschikken, maar een boot sponsoren? Ho maar. Waar blijft Nederlandse glorie? De firma Stentc, bekend voor software voor de watersport, haakt in op de Volvo Race. Er zijn simulatieprogramma’s van de boot van Roy Heiner, waaraan een prijsvraag is verbonden. Zie de site voor details.
Zeilmakers zijn niet bang voor het internet. Al eerder signaleerden we een encyclopodie van zeilmakers met uitputtende informatie. En nu is er weer wat nieuws. Onder de naam sailcloth. com is er een site van een vooraanstaande fabrikant van zeildoek. In principe is de site bedoeld voor proffesionele zeilmakers, maar het spreekt voor zich dat ook de eenvoudige consument heel wat kan opsteken. Zo vind je een uitgebreide (Engelse) woordenlijst en onderhoudstips en rekenmodellen voor je eigen zeilen. Overigens hebben deze Britten niet de enige site met interessante informatie. Ook van de Werf maakt het mogelijk om rekenmodellen op je eigen wensen los te laten.
(Willem Melching: willem.melching@hetnet.nl)
*TIP* Goedkoop winkelen en toch al je geld uitgeven? Dat kan op de bootaccesoiremarkt van 29 september tot en met 7 oktober in Naarden. Voorpret op de site.
De adressen:
200 myls:www.200myls.nl
Volvo:www.volvooceanrace.org/homepage.html
Stentec:www.stentec.com/software/vor6orace2001.html
Sailcloth:www.sailcloth.com
Van der Werf:www.zeilmakerij,com
Bootaccesoiremarkt: http://www.bootaccesoiremarkt.nl/index_2.html
de Uitkijk, Nieuwskrant van de Waterkampioen, 28 september 2001
Margriet
Verhaal in de Margriet van maart 2001,
waarin 3 vrijgezellen kandidaten zich beschikbaar stellen voor ….
200 myls ‘SOLO’ door Barend Peters
|
De 200 zeemijlen van Jan Luyendijk
De 200 zeemijlen van Jan Luyendijk
Door Jan Herman BaasHuizen – Nog zes nachtjes slapen en dan begint in Muiden de zwaar- ste solozeilrace van Nederland. Jan Luyendijk(60) is behoorlijk en- thousiast. Hij kan nauwelijks wach- ten totdat hij met het fotograferen van de boei M1 van start gaat. De Huizer begon de door hem geor- ganiseerde uitputtingslag ooit met vier deelnemers. Aan de zesde edi- tie van de 200 myls ‘SOLO’ nemen 68 zeilers deel. ‘Dat hadden er zeker driehonderd ‘Het is eind september/begin ok- Fotograferen De Gooi & Eemlander |
Hun starttijd is het moment waarop zij de boot voor de haven van Mui- den fotograferen. Daarna kunnen ze kiezen voor vier routes: richting Noordzee, Waddenzee of langs de IJsselmeerstadjes. Met het op korte afstand fotogra- feren van merktekens en het mobiel doorbellen van posities en passa- getijden voldoen de deelnemers aan de jury-eisen. Luyendijks zoon Bob verwerkt de standen dagelijks in een computerprogramma, dat Luy- dijk heeft geschreven. Zoon Marco zet het verslag op internet, zodat de wedstrijd op afstand is te volgen en bij te houden. Familie overal, in Zuid Afrika of Canada kan zo mee- kijken hoe ‘papa’ zeilt.’ Er zijn mini- maal 3 rustperiodes van zes uur. Tijdens de race moet een zeiler 27 uur niet zeilen. Daar staat tegenover, dat de schippers niet langer dan 24 uur op een plek mogen liggen.Boven de windkracht zes wordt niet gevaren en ook niet bij een zicht min- der dan 1000 meter. Verder hangt ’t helemaal af van de wind hoe de wed- strijd verloopt. ‘Als je de wedstrijd wil winnen moet je slim zijn. Zeventig, tachtig mijl(een zeemijl is 1852 meter-red) op een dag is moge- lijk, maar de ervaring leert dat het weer nooit zo gunstig is. Sommige deelnemers zijn vrijdagavond (na bij- na drie dagen) al binnen, anderen een minuut voor sluitingstijd op zon- dagmiddag 12.00 uur. ‘De wedstrijd is niet zonder risico’s, maar dat is de verantwoording van de deelnemers’, aldus Luyendijk. De ervaring leertdat zestig pro- cent de wedstrijd uitzeilt. Luy- endijk is niet meer bang voor een golf, sinds hij ergens in de jaren zeventig met schipper Dirk Nauta op het jacht de Prodent met 54 knopen wind over dek, op zee voer.Stramien. Van de wedstrijdzeilers is ongeveer |
Jan Luyendijk op zijn Jeaneau Sun Light 30′ een derde afkomstig uit de omgeving, zoals ’t- Gooi, Eemland en Almere. De anderen komen uit heel Nederland en hebben hun boot veelal in de- ze regio liggen: Muiden, Naarden, Huizen, Muider- zand en Lelystad. ‘Veel ‘kerels’ zegt Luyendijk, ‘die voor vijf dagen ontsnappen aan het stramien. Het zijn allemaal totaal verschillende mensen’ De jongste zeiler is 29, de oudste 70. Allemaal mannen. Luyendijk heeft in die zes jaar nog geen vrouw gevonden die de uitdaging aandurft. ,Reken maar dat je kapot bent aan het eind. Je hebt een paar dagen nodig om te herstellen.’ Toch zijn de deelnemers lang niet allemaal door- gewinterde kerels. Wel zoeken ze voor even de vrijheid op. Luyendijk zelf ook. “Ik ben een workaholic, werk van ’s morgens zes tot ’s avonds half tien. Ik heb in het bedrijfsleven veertig jaar in een spitspositie gestaan. Dan is het prachtig om op het water alleen met jezelf te zijn. Wie weet er nou uit ervaring dat een ster ’s nachts schittert in tegenstelling met een planeet, waarvan het licht gelijkmatig schijnt. |