Title Image

200 MYLS 'SOLO'

Gezellige prijsuitreiking

Afgelopen vrijdag 11 oktober hebben we een gezellige prijsuitreiking gehouden in Restaurant NeXt in Lelystad

Er waren 122 betaalde inschrijvers, er zijn 89 schepen gestart, 35 reglementair gefinisht. Er waren enkele (visnet)incidenten, maar gelukkig weinig persoonlijk leed.

De volgende prijzen werden uitgereikt. Als een deelnemer meerdere prijzen gewonnen had, werd alleen de eerstgenoemde prijs uitgereikt naast betreffende wisselbekers.

Prijs of prijzen Boot Prijzen

Line Honours

1e plaats Baan 4

XtraHOD Waardebon van Modus Marine

De Jan Luijendijkprijs werd dit jaar niet uitgereikt. Veel zeilers hebben bijzondere prestaties moeten leveren om hun evenement te zeilen en daarbij hebben we geen uitzonderlijke prestatie kunnen onderscheiden.

Het totale eindklassement kun je teruglezen in deze PDF, of als je zelf de data wilt filteren of sorteren in deze Excel

Voorlopige uitslag vastgesteld

Onder voorbehoud van wijzigingen kun je op de pagina van uitslagen zien hoe de stand van de wedstrijd eruit ziet. De trackers hebben het fantastisch gedaan dit jaar, er zijn geen protesten geweest en er zijn relatief weinig strafplaatsen toegekend.

Mocht je denken dat we jouw trackergegevens en logboek niet goed geïnterpreteerd hebben, stuur dan een bericht via de contactpagina met als onderwerp ‘Algemeen’ met zoveel mogelijk details over je vraag of opmerking. Dat kan uiterlijk tot woensdagavond 9 oktober 20:00 uur.

Graag zien we jullie bij de prijsuitreiking bij restaurant NeXt op vrijdag 11 oktober om 20:00 uur. Aan- of afmelden is niet nodig.

Update dag 4 & 5

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn de eerste deelnemers gefinisht. De eerste kwam om 03:30 uur langs de Sport-I, op de voet gevolgd door de nummer 2.

In de loop van de dag kwam ook (op line honours) de eerste Rookie binnen.
Doordat de meeste nog aan het zeilen waren was het op het ‘wedstrijdkantoor’
Tussen 20.00 en middennacht kwamen weer een 8-tal boten finishen.

Op zondag was het heel ander soort weer/wind dan dat we de afgelopen dagen hebben gehad. Volop zon, droog en windkracht 3.
De meeste deelnemers kwamen op de laatste dag over de finish.
Afgelopen nacht was het druk in de Blocq van Kuffeler, waar nog de laatste rust- e/o ankerperiode werd gedaan.

Eenmaal in de Bataviahaven gingen nog even de zeilen omhoog om te drogen. Waarna het, onder het genot van een lekker zonnetje en een kopje koffie/thee, zoals altijd erg gezellig was.

35 deelnemers zijn gefinisht!

We bedanken alle deelnemers voor hun deelname aan deze editie.

Verslag vanaf de Nevis

Woensdag weer begonnen aan de 200myls solo race.
Met en handvol boten Baan 1 gekozen met het rak IJmuiden langs Den Helder naar Vlieland.
Rond 8 uur ‘s avonds gestart met de belofte van de weersvoorspellingscomputers dat het lekker 13 tot 15 knoopjes zou waaien. 3 uur later dan verwacht, inclusief een windstilte klopte dat helemaal 😬. Gevolg was wel dat we 1,5 uur te laat bij Vlieland waren waardoor we stroming tegen kregen. Daar gaat je plan voor de overwinning, maar ja dat is het hele spelletje.
Van de gestarte boten zijn er nog 3 over. Opgave en een KNRM redding zorgden daarvoor. Als ik de race uitvaar kan ik in ieder geval zeggen dat ik in de top drie van Baan 1 zat.

Donderdag de storm afgewacht en zijn we druk aan het puzzelen hoe we het vrijdag gaan doen als het hard gaat waaien. Dat zou rond een uur of 12 zijn met wind uit het noorden, en dat komt goed uit, want rond 2 uur hebben we de stroming mee naar Kornwerderzand. Maar als we nu naar de voorspellingen kijken kan het werkelijk alle kanten op. Kijk maar even naar de pijltjes, dat zijn de windrichtingen, en dan hebben we nog niet eens over de windsterkte die in elke voorspelling anders is.
We gaan het zien en genieten ondertussen van een mooi dagje, op een verder heel rustig, Vlieland.

Vrijdag om 14:00 uur op de motor uit de haven van Vlieland vertrokken richting de eerste Boei. Bij het uitvaren van de haven vond ik het water nogal hoog staan terwijl ik toch dacht dat het eb was, daarover later meer. Het Stortemelk kan erg klotsen bij een noordwestenwind, maar omdat de wind pas een uurtje uit die hoek woei dachten we dat het wel mee zou vallen. Het viel dus niet mee en het duurde wel een half uur voordat ik door tegenwind, golven en stroom bij de eerste boei was. Daar de werkfok uitgerold en volgas richting Harlingen. In het begin ging dat nog erg snel met soms 10 kts, maar naarmate we vorderden bleek dat we geen stroming mee hadden maar tegen. En toen viel het kwartje. Door de windkracht 9 van de nacht ervoor stond er al 1,5 m extra water in de Waddenzee. Er hoeft bij vloed dus helemaal geen water bij, sterker nog, er was eigenlijk nog te veel water die daardoor niet naar binnen maar naar buiten stroomde, precies wat wij niet wilde. Het alternatief was geweest dat we 2 a 3 uur later vertrokken uit Vlieland maar dat zou onmogelijk geweest zijn gezien de grote golven en sterke stroming in het Stortemelk op dat tijdstip. Ik had dus een beetje kunnen inlopen op de concurrentie maar dat is helaas niet gebeurd, nu 4de.

Aangekomen bij Kornwerd blijkt de brug kapot te zijn en men weet niet wanneer het gerepareerd is.
De 3 Klaassen (Klaas Jan Kj Kroon, René Klaassen en ik), zoals ik ons inmiddels noem, moeten dus even geduld hebben.

Klaas Hart a/b Nevis

Update van dag 3

Het leek wel herfst vandaag, met veel wind en pittige buien.

Tot een uur of 14:00 uur lag iedereen veilig in de haven te wachten op minder wind en/of wind uit ‘de goede’ richting.
Ook daarna was het slechts een enkeling die nog een aantal mijl ging zeilen.

In de loop van vannacht verwachten we de eerste deelnemer(s) over de finish.

Er zitten momenteel nog 47 deelnemers in de wedstrijd.

Update van dag 2

Met dank aan Mario van Lieshout

Het was voor veel deelnemers een uitdagende dag. Was er gisteren nog keuzestress om de te varen baan, was er nu weer keuze stress over Ga ik wel of ga ik niet zeilen?’, ‘Waait het voor mij te hard of niet?’, ‘Als ik nu niet ga haal ik dan nog wel op tijd de finish?’.

Door de harde wind van vandaag en de voorspellingen voor morgen was de lol er voor een aantal deelnemers af, waardoor ze hebben besloten om te stoppen.
Een enkeling heeft helaas moeten opgeven i.v.m. materiele schade of (technische) problemen.

Er zitten momenteel nog 61 deelnemers in de wedstrijd.

Update van dag 1

Na een gezellige steigerkoffie, BBQ en palaver gisteren, zijn er vandaag 94 boten gestart.
Doordat niemand is begonnen met een rustperiode, was om 8 uur de Bataviahaven weer helemaal rustig.

Baan 5 is veruit de populairste baan.
Het rondje buitenom (baan 1) is door 7 deelnemers gekozen en, zoals het er nu voor staat, gaat 1 deelnemer voor de winst op baan 3.

Om diverse redenen hebben 6 deelnemers besloten om niet verder te gaan.