200 Myls 2015

 

 

Definitieve uitslag per 12 oktober 2015

U kunt hier de definitieve uitslag downloaden: Definitieve uitslag 2015 (dd 12102015)

Redactie 31-10-201508:55

Dondersteen’s 8ste 200 Myls:
“Werkelijk een prachtige dag om heen te varen. Dondersteen loopt als een speer en Lelystad komt al snel dichterbij. Door de sluis, en ik sluit me aan bij de collega 200mylers aan de steiger. Ik mag nu voor de 8e keer meedoen. En er komen minstens nog 8 of meer deelnames, een mooi vooruitzicht. In Mijn hoofd blijft het stemmetje “baan1 baan 1″ roepen. Dit is de mooiste baan. Alhoewel het eigenlijk al duidelijk was dat….”
Lees verder…

Redactie 17-10-201512:08

ILIOS zond ons nog een enkele mooie platen! Bekijk de hele serie.

Redactie 13-10-201507:45

Magnificent! door FLECHA (FF95)

(Muziek: The Magnificent Seven – Cincinnati Pops Orchestra)

Redactie 06-10-201508:37

Het lange verslag van SWINDE.
Woensdag 30 september2015
07.11 uur de start vanuit het Jachtengaatje in Lelystad. De Spi erop een gaan met die banaan. Vlak voor de NEK [Hoorn] nog even echt uit het roer gelopen, maar dat mag de pret niet drukken daarna maar voor voor Volendam het keuze moment de beste Baan 3 of toch de mooiste Baan 1 “Bij mooi weer past een mooie baan”, dat was het idee; dus naar de P9.

Lees hoe het afliep….

Redactie 05-10-201518:37

Dit is solo zeilen! In één lange ‘take’ laat BASLYMAR zien hoe, onder de Friese kust, een weg gebaand wordt door de mistvelden heen.

Redactie 05-10-201518:25

De spectaculaire zonsopgang kort na de start woensdag (300915) en korte clip door APERTUS

Redactie 04-10-201517:52

Na een lang geschreven verslag van ILOU, nu een eerste, hopelijk volgen er meer, lange video impressie: WENDELIN’s race:

Redactie 04-10-201514:41

CUM LAUDE van ILOU

“Als er edities van de 200 MYLS de boeken in gaan als ‘cum laude’ dan hoort de jubileumeditie van 2015 daar zonder enige twijfel bij. Ongetwijfeld niet voor iedereen want er zijn altijd mensen die om verschillende redenen de finish niet halen en daarom een minder geslaagde beleving hebben.
De Ilou ligt weer in haar thuisbox, ze kan tevreden terugkijken op een tocht over de ‘mooiste’ baan zonder noemenswaardige problemen .

Na bijna drie uur wachten voor de sluis vanwege mist op vrijdagmorgen volgt dan eindelijk de schutting naar het IJsselmeer om bij Makkum de verplichte ankerperiode te houden. Veel later dan gehoopt en gepland, duidelijk overmacht door ingrijpen van Moeder Natuur.

Nadat het anker houdt – geen kunst met 5 knopen wind – knapt het weer snel op, breekt de mist en verschijnt zowaar de zon. Geen omstandigheden dat je zin hebt om naar bed te gaan. Het dek is vies geworden dus eerst maar schoonschippen. Omdat Ilou vanwege de windverwachting de resterende 49 wedstrijdmijlen in de avond en nacht wil varen is rust voor haar schipper wel raadzaam. Na drie uurtjes slaap slaat de wekker een mooie droom aan barrels, de afloop van de droom blijft onbekend, grrrr.

Lees het mooie lange stuk verder

Redactie 04-10-201514:18


BEST BLAUW (?) (foto: CRAS FACTUS EST)

Redactie 04-10-201513:23

Hiking on JETSTREAM

Redactie 03-10-201523:59

SIRIUS verwelkomt bij binnenkomst!

(foto: FLECHA)

Redactie 03-10-201512:09

Zolas we net lazen kreeg CERVA een sleepje van CRAS FACTUS EST. Henjo rondt af:
“Gisteravond na de finish bij de in gang van het scheepvaart gat vroeg Cerva om een sleepje. De boot naar Lelystad haven gesleept daarna terug naar Bataviahaven nog even na praten met m’n zeilmaatje Klaas van de Pretender (solo zeilen doe je dus niet allen) toen om 3.48 pitten en 8.30 weer op om bij Joost de tracker en het logboek in te leveren onder een goede bak koffie van de onvolprezen Otje die minstens net zo belangrijk is als onze uitstekende wedstrijdleider. Nu op weg naar huis voor het eerst deze dagen met geen tot weinig wind het de hele organisatie dank en tot volgend jaar.”

Redactie 03-10-201510:58

Het is klaar voor CERVA
“De finish gehaald. Vannacht om half twee schoof ik over de finishlijn. Wat een mooie tocht. Wat een mooi weer. De boel opruimen en terugkijken op mijn eerste solo-wedstrijd/tocht.

Het was voor mij een waardevolle ervaring. Je leert echt creatief te worden. Je moet je eigen problemen oplossen. Zoals vannacht toen op de voordewindse koers het harpje van t voorlijk van de Genua losraakte en op t dek viel. Je wilt midden in de nacht geen geklingel op het dek horen. Of toen vlak voor de thuishaven de accu’s toch te leeg waren. Motor startte niet. Een sleepje van een solo collega was gelukkig snel geregeld en die bracht me tot in Lelystad haven.
Organisatie: Bedankt voor de evenement. Het thuisblijvers hebben met veel plezier naar de live track gekeken en kwamen met veel tips.. Haha..
Tot volgend jaar!”

Redactie 03-10-201510:32

Terugkijken door HJÄRTA
“Gisteren 17:00 finish en 20:30 in thuishaven Andijk. Vlak bij haven nog de buitenste stok van een rij netten net aan de goede kant van de boeg geschampt. Was binnen even koffie maken toen ik iets langs de stootrand hoorde schrapen en vervolgens door het raampje een flinke paal voorbij zag flitsen. Buiten gekomen zag ik de stok nog net nasidderen van het terugveren. Een meter meer naar bakboord en ik had in de netten gehangen. Onoplettendheid dus. Ik vaar daar al jaren en dan is routine een valkuil.
Om 21:30 uur op de koffie bij Joost om spullen in te leveren en heb mij 23:00 uur met een zeer voldaan gevoel bij mijn gezin gevoegd.
Kijk ik net uit het slaapkamerraam en bedenk ik mij dat er langer over doen dit jaar zeker geen straf is maar misschien zelfs geluk!
Iedereen die nog vaart geniet er van en veel succes.”

Redactie 03-10-201509:27

Column IV DREAMCATCHER

DE RACE IS OVER!!!
Een gescheurd hoornvlies, maakt een einde aan mijn 200 mijls solo!! Nu zit ik te huilen en tranen stromen over mijn wangen.
Een mix van pijn en trots vechten om de aandacht.
Eerst van de pijn, want die liegt er niet om en de wind helpt niet echt mee. Het is geen verrassing dat dit gebeurt en dit was ook de reden dat ik ‘s nachts niet kan varen, ik zie te weinig diepte.
Maar nu de tranen van trots.
Ik had gisteren kunnen stoppen, maar dat voor mij geen optie. Ik moest en ik zou mijn eigen record neerzetten en dat is met GELUKT!!
Ik vaar om 08.08 over mijn record heen van 2011. Wat ben ik blij.
En net op dat punt kruist Minke (Sirius) me richting Enkhuizen. Ze heeft het geflikt!! Wat ontzettend gaaf!!
Nog even een korte terugblik om de afgelopen 24 uur.

Gisteren een supertocht gehad. Korte mouwtjes en een heerlijk zonnetje en wind.
Met mijn genaker gevlinderd en tot 40 graden aan de wind gevaren. Het ding laten staan ook voorbij 12 knopen (was tot dan mijn limiet) en kwam tevreden aan in Enkhuizen met al de eerste tekenen van een oog dat begon op te spelen. Toen ik een rondje wandelde ging de telefoon, het was Joost (wedstrijdleiding). Hij maakte zich een beetje zorgen. Ik liep wat achter en vroeg of er iets was. Ik zei: ‘ik zal ook wel achter blijven, want ik heb een beetje vertraging gehad”. Ik vond het super dat ik even gebeld werd, want dat is nou net dat beetje extra. Het kon natuurlijk ook zijn dat Joost mij miste (in 2011 belde ik hem nl uit bed omdat ik een boei niet kon vinden :-)).
Met nog 0.4 mijl van mijn record verwijderd, ging ik slapen, wetend dat ook dat er vandaag aan zou gaan ……….. helaas dus tegelijk met mijn hoornvlies…. Tja… toeval bestaat niet. Ik had voor mezelf bedacht nog tot Lemmer te varen en dan terug te gaan zodat ik nog een paar extra mijlen kon maken (het liefst de 200 mijl officieus op mijn eigen log, daarvoor kom ik nog 25 mijl tekort, dat ga ik niet halen).

Maar wat heb ik een fantastische race gevaren!! Alle persoonlijke records gebroken, grenzen verlegd, nieuwe vrienden gemaakt, topweer gehad en genoten van de mijlen op het water.
Ik zit nu onder de buiskap uit de wind. Daar hou ik het wel vol, maar elke overstag betekent gezicht in de wind en pijn. Ik kijk uit naar de haven van Lelystad om bij mijn vrienden te zijn.

Wat een waanzinnig avontuur !! :-)

Redactie 03-10-201507:59

Een nachtelijke finisher (foto: FLECHA)

Redactie 03-10-201507:48

Mooi beschreven laatste mijlen van FULL HOUSE
“Het is vrijdagnacht 00:15 uur. De wekker gaat. Met moeite stap ik uit m’n kooi. Mijn ankertijd zit erop en ik moet nu weg omdat het laatste rak mogelijk niet meer bezeild is als ik tot morgenochtend wacht. Na eerst een schommelkoers naar de Sport-G bij de Neck is het linksaf voor de laatste 8 mijl. De nacht is betoverend met een kraakheldere hemel en een heldere maan. Aan de horizon een paar toplichten van nog meer dolende ridders. Zoals de weersvoorselling aangaf hebben we een heerlijk lopend windje recht op de Sport-I af.

Terwijl de laatste mijlen onder mij doorschuiven en de stuurautomaat een strakke lijn naar Lelystad houdt mijmer ik nog wat na over de afgelopen 3 dagen en nachten. Om 03:56 uur op zaterdag ochtend passeer ik met een voldaan gevoel het gele knipperlicht van de finish. Eerst nog een borrel met de Amuze, Black magic woman en de Blue Passion. Om 7:00 uur duik ik het bed in. Het gevoel van dag en nacht is een beetje kwijt.

Ik wist als rookie niet helemaal wat ik van deze tocht moest verwachten maar dit strak georganisserde evenement brengt eigenlijk alles wat je ooit over het zeilen met een kajuitjacht geleerd hebt bij elkaar in een paar dagen. Van boat handling en navigatie tot wedstrijdstrategie. Slechts een paar dingen doe ik anders de volgende keer.”

Redactie 03-10-201503:28

De laatste mijlen van CRAS FACTUS EST
“Mist is na het laatste bericht snel verdwenen wind is ook weer terug tussen Hindeloopen en Staveren de gennaker gezet. Die is er tot Enkhuizen op blijven staan. Om 16.00 uur voor anker gegaan achter de sluis. Kunnen vanaf 22.00 u weer anker op. Het laatste stukje zeil ik vannacht. We liggen hier met zes voor anker. Solisten in de sluis gesproken die bij De Nek voor anker wilden. Dat is wel lagerwal bij deze wind. Hier ik het wat golven betreft rustiger.

Ik werd na een tijdje wreed in mijn slaap gestoord. Mare en Swinde varen over mijn anker lijn en blijven er aan haken. Na wat geduw en getrek  kap ik de ankerllijn eerst het reserve anker van de schipper van Mare gekregen  om toch de 6 uur ankeren vol te maken.  Het is ondertussen 21.15. Om 22.00 weer anker op. Nog even gebeld met de onfortuinlijke schipper. Hij had een kleine beschadiging en geen lijn in de schroef. Gelukkig valt alles mee. Nu 00.06 u nog 6 mijl naar naar finish windje is goed en bijna bezeild.

Gefinisht om 1.33!

Nog 3 mijl naar de haven dan logboek bij werken en pitten. Morgen logboek en tracker in leveren bij Joost. Het was weer geweldig.”

Redactie 03-10-201504:22

Black Magic jaagt door de nacht op de laatste mijlen
“Loop ± 1 knoop harder dan alle AIS stippen om me heen. Go go go.. Jammer dat ik er over 1,8 mijl al ben! Het is geweldig met zo’n zicht op de maan en door de nacht jagen. Bericht voor Peter op de YOHO. Was gezellig man alleen dat aparte franke is wat verdovend, ik werd wakker van een AIS alarm, gelukkig nog wind genoeg …Yoho. Yoho….Black Magic Woman in haar element!”

Redactie 03-10-201503:20

DAG 4 – 03 okt 2015
Goedemorgen.
Rond de 50% van de boten zijn gefinisht. Weinig wind vandaag. Verder lijkt het weer een lekker dagje te worden.

Redactie 02-10-201521:13

HJÄRTA: “Onderweg naar thuishaven Andijk. Nagenieten is begonnen.”

Redactie 02-10-201521:04

De ankertijd van FULL HOUSE en daarna meteen los. Op naar de finish.

“Ook ik moet nog mijn ankerbeurt doen en lig nu, samen met 6 boten, aan de zuidkant van het naviduct van Enkhuizen. Terwijl ik mijn potje opwarm zie ik de zon langzaam achter de Winner werf verdwijnen met daarbij een schitterend avondrood. 
Er schuiven nog diverse deelnemers voorbij die waarschijnlijk iets verderop nog gaan ankeren. De weer apps zijn heel duidelijk. De wind neemt vanavond toe tot een dikke 5 met de piek rond middernacht dus na de ankertijd is het losgooien. Lelystad kan een hoop deelnemers in de vroege ochtend tegemoet zien.”

Redactie 02-10-201520:30

Dan denk je toch niet meer aan een wedstrijd ?
(1ste: TZIGANE; 2de: DREAMCATCHER)

Redactie 02-10-201519:08

Super on DONDERSTEEN

Redactie 02-10-201517:35

Vrimibo Ab Anonimus

Redactie 02-10-201517:00

PUSH-UP op de finishlijn, 20 sec ná directe rivaal HJÄRTA.
“De boot die mij ook werkelijk heeft opgeduwd naar de finish. Kwam langzaam dichterbij maar ik had natuurlijk geen zin om net voor finish ingehaald te worden door zo’n kevlar-boy. Gelukt!”

Redactie 02-10-201516:55


Zo klein afgebeeld komt deze pano a/b AMUZE 2 helaas niet zo goed tot z’n recht.

Redactie 02-10-201516:26

Navigeren

Het lijkt wel of papieren kaarten zóo 1990 zijn geworden.. Maar geef JETSTREAM ongelijk, who needs more?
En het live computer game, hieronder, aan boord FLECHA.

Redactie 02-10-201513:58

Wat een plaatje

“Gisterenavond van Makkum tot Enkhuizen praktisch gelijk op met de Blue June. Soort schaduw maar dan uitvergroot. Ook mijn redder. Binnen was kort voor de boei de hele kan net gezette koffie omgevallen. Door alle consternatie bijna de verkeerde boei gerond. Vaart Blue June rechtdoor. Blik op de plotter… Nog 1,5 mijl. Soms heb je geluk. Ik had het vast wel ontdekt, maar nu was de enige schade 1,5 mijl te kort gespinnakerd.
Black Magic Woman Ned 3537 Waarship 1020”

Redactie 02-10-201513:38

BMW:
“Ontbijt dat loonde van 4 naar 6 knoop intussen. Nog even geduld. Goede morgen allemaal. Wij, Black Magic Woman, Astrid de stuurautomaat, Harry plotter.
En gekke Henky, de reserve stuur, en Kaleu, dat ben ik, hebben echt zin in het spi-rakje richting lemmer.”

Redactie 02-10-201513:29

Al eerder geschreven over rookies in de vloot. De schipper van SIRIUS is er ook één. Minke heeft zich al twéé keer eerder ingeschreven, maar deze derde keer is scheepsrecht. Ze doet gewoon mee! Ondanks het trainen in de solo-trucjes is de praktijk natuurlijk de ‘proof of the pudding’, dan speelt vermoeidheid, vasthouden van concentratie veel meer een rol. Hoewel ze het superspannend vindt, helemáál toen ze in ± 15kn wind de spi eraf moet trekken bij Sport G (bij de Nek), maar ook heel gaaf om dit te doen. Die spi drop gaf haar de nodige hartkloppingen, maar het is haar helemaal en zonder echt een probleem gelukt.

Ze had wat problemen met de auto-pilot, maar heeft dat in Leystad weten te verhelpen.

Redactie 02-10-201513:22

ANGEL vaart weer, eigenlijk is het meer glijden.. Duidelijk zijn de mistvelden in de verte te zien.

Redactie 02-10-201513:20

Yippee!

“Mooi weer, lekker zeilen, tegelijk voor anker met de andere jongens bij De Nek, feestje!”

Redactie 02-10-201513:15

Nog een nacht, nu van CHICK-A-BEE:
“Vannacht nog goede wind gehad. De hele nacht door gevaren. Nu, op het laatste stukje naar Enkhuizen zakt de wind in.
En nu een verstekeling aan boord!”
(red: een Goudhaantje?)

Redactie 02-10-201513:11

Toch nog even naar afgelopen nacht met FULL HOUSE:
“We varen weer. Wat een geweldige zeilavond gisterenavond. Nadat ik na zonsondergang de meldpost op kanaal 1 steeds hoor melden dat de wind ‘spoedig’ zal wegvallen lijkt het alleen maar harder te gaan. Na het ronden van de KR-A haal ik naar de EZC alle snelheids records! Bij de KG aangekomen is het té leuk om de wind níet te benutten en besluit de ronde naar Lemmer te maken.

Na middernacht valt de wind dan wel wat weg maar de heldere maan maakt het spi-en ook bij nacht spectaculair en probleemloos. Om 02:38 h rond ik de KG en glij de Compagnieshaven in. De kom ligt flink vol met ankeraars. Echter, het visioen van een warme douche en een vers broodje doet me toch maar aanleggen.

De volgende ochtend zie ik al die ankeraars toch ook hun vers broodje en die douche pakken?! Klaas Jan legt me uit dat je na 7 uur gewoon naar de kant kan. Weer een puntje wedstrijdstrategie voor volgend jaar.”

Redactie 02-10-201513:05

Ook CRAS FACTUS EST zit in de mist, maar vaart stoer door.
“Dag 3 is begonnen.
Ben gestart bij de WV20. Oude Zeug blijkt een goede stek te zijn eerste nacht. Met Sander en Klaas de dag door genomen. Deze rust periode alle zeilproblemen, die er alzo zijn, opgelost met Harry en Klaas.
Na vertrek en een tijdje zeilen, varen we de mist in. Nu het dilemma…
Afgwisselend wordt de mist minder en trekt het weer dicht. Dat gaat zo een tijdje door. Ik overweeg te stoppen, maar uiteinelijk breekt, bij de VF 7, de zon toch door en brandt nu grote gaten in de mist.
Besluit door te gaan naar Staveren, maar de gennaker in de zak te houden tot het zicht nog beter wordt.”

Redactie 02-10-201512:54

Von Bord YOHO, enige Duitse deelnemer
“Schönes Nachtsegeln, ein fantastischer Mond, Radio Veronica mit tollem Rock, taufeuchtes Deck, 02:40 vor Anker in Enkhuizen inmitten vieler Teilnehmer (Sind schon so viele da?) Nebel zieht auf. Bis jetzt optimal, Hunger!”

Redactie 02-10-201512:50

Column III van ILOU
De derde dag is ingegaan en velen zullen inmiddels aardig wat mijlen achter de spiegel hebben. Of de vermoeidheid bij sommigen toeslaat weet ik niet. Zelf slaap ik tot heden erg goed.

Na de eerste lange etappe – en daarmee nog flink wat officiële rust te gaan – besloot ik gisteravond te gaan voor een korte hop van Vlieland naar Harlingen.
Met flinke vloedstroom mee vlak na LW op pad om in Harlingen de rust te pakken waarna er nog bijna drie uur ebstroom overblijven voor het traject Harlingen naar Kornwederzand. Zo is de theorie maar dan moet de verwachte zwakke Oostenwind aan het eind van de nacht wel meewerken. Gelukkig werd het ook praktijk maar niet van harte. Het laatste stukje pal voor de wind met een snelheid van nog geen drie knopen over de grond maakte het spannend.

Helaas deed de mist in de laatste mijl ook nog een duit in het zakje. Als heel grote witte schapen klommen de mistflarden over de dijk vanuit het Friese land het Wad op om de mens het leven ook daar zuur te maken. Gelukkig bijna bij Kornwerd zodat ik daar het optrekken van de mist af kan wachten.
Vlak voor zevenen passeer ik de gezochte boei die op een vervelende plek ligt zo vlak bij een havenmonding die je vlak voor de boei moet passeren. Dan is een snelheid van twee knopen door het water enerzijds gunstig want je hebt voor alles meer tijd, maar corrigeren voor schepen of stroom is lastiger.
Je luistert vooral of je schepen hoort maar de nabije Afsluitdijk met druk verkeer geeft erg veel lawaai; de radar biedt dan deels uitkomst.
Uitkomst omdat zo’n apparaat erg goed werkt maar deels omdat de meeste watersporterradars geen gecertificeerde radar zijn zodat je er niet mee mag varen van de autoriteiten.

Daarom ligt Ilou nu stil te wachten op 100 meter voor de brug (die we niet zien) totdat de ‘mistschapen’ het welletjes vinden en oplossen.

Dat geeft de tijd om de verslagen op de site te lezen want daar ben ik toch wel benieuwd naar.

Vanuit Kornwerd wenst Ilou jullie allen een fijne dag met weinig mist en wat meer wind.

Redactie 02-10-201512:44

ANGEL blijft even liggen:
“MIST! Blijf lekker achter anker liggen. Ondanks mist toch ‘heroes’ die uitvaren, maar gelukkig wel met AIS…”

Redactie 02-10-201512:37

Column III van DREAMCATCHER

En dan dag 3.
Onrustig geslapen, steeds bang dat ik niet op tijd wakker zou worden. Ik wilde perse 6.30 Makkum uitvaren, dus wekker op 5.15.

Hebben jullie dat nou ook, dat je in de snooze periode heerlijk kunt wegdommelen? Ik denk dat ik vannacht de wekker op 2 uur zet, en dan een snooze van 5 uur…… moet lukken.
Maar goed, ik was keurig op tijd op en liep om 6 uur over dek, stikdonker nog. Het zag er wat mistig uit, maar ik dacht … ‘ach, dat is zo weg als de zon opkomt’.

Het is inmiddels 08.00 (2 uur later) en de mist is nog steeds te dik om te gaan varen. Neemt niet weg dat ik van elke nood een deugd maak en lekker ga zitten schrijven en koffie zetten.
Met de huidige windvoorspelling ga ik de finish niet op tijd halen en ik had eigenlijk verwacht dat ik daar veel meer teleurgesteld over zou zijn, maar dat voel ik niet…. misschien komt dat nog en barst ik ergens midden op het IJsselmeer in tranen uit, maar dat zie ik dan wel. Wat komt dat komt, maar ik acht die kans nog kleiner dan het behalen van de finish :-)
Even de tussenstand onder het genot van een heerlijke latte Machiato in de ochtend. De Anoniem van Harmen de Jong ligt in diepe rust voor mij. Die droomt vast van een glorieuze overwinning. Ik zag Minke (Sirius) al richting de 100 mijls marker gaan, wat supercool!! Daar word ik nou blij van. Ik weet zeker dat ze met volle teugen geniet en de eerste stopover heeft uitgewist “Way to go girl!!”. Ook de BC boys (4 x Beneteau en 1x Comet) heb ik op de groepsapp en daar stuur ik apart wel een transcript van, te hilarish gewoon, maar zo vreselijk leuk!! 
Ik had met mezelf nog een paar afspraken gemaakt voor deze 200 Myls. Zo te zien ga ik ze allemaal halen. Het behalen van de 200 Myls finish was gaaf geweest, maar doe ik dat dan wel volgend jaar. Tot zondag ga ik wel nog alle mijlen maken die er te maken zijn, dat natuurlijk wel, tenzij zelfs de genaker inzakt, dan stop ik ermee en ga ik naar Bataviahaven feestvieren.

Redactie 02-10-201512:26

Goudhaantje (TZIGANE)

“‘T is gelukkig weer wat toonbaar. Een gekwetste maar ongebroken solist op een mistig IJsselmeer. Na de boei ankeren en wachten op zicht. Ben bij Makkum.

Heb al een uur een Goudhaantje aan boord. Hij is behoorlijk op z’n gemak en wacht net als ik tot de mist optrekt. Voelt iets minder solo zo.

We wachten nog steeds..”

Redactie 02-10-201512:14

Wat is 200 mijl? Vraag CERVA zich af.
“Wat is 200 mijl vraag ik me af als ik om 23.30 tussen de NM2 en EZ-A vaar. Het vliegt voorbij. Morgen naar Urk en terug en dan het Markermeer op. Dan zit het erop. Ik kijk op m’n log en daar staat 189 mijl. Of zit het er persoonlijk al op. De uitdaging gehaald. 200 Mijl solo. Wat is 200 mijl? Persoonlijk of reglementair. Het voelt als een overwinning als ik in Enkhuizen aan de steiger op het log kijk. Exact 200mijl!

Een heerlijke dag het wad over met stroom mee. Zo is kruisen niet erg. Is er een mooiere zonsopgang dan op zee? Bij de sluis kom ‘Catch Me’ tegen. Heb je hier overnacht? Vraag ik hem. Ja, is zijn antwoord. Verkeerde keus gemaakt om door te varen is zijn knorrige reactie. Stroom en 22 knopen wind tegen. Het is ook een tactisch spelletje, denk ik. De “So What” gaat naar Kornwerd z’n ankerrust pakken. Terwijl ook hij op Oudeschild had kunnen overnachten. Ieder maakt eigen keuzes. Dat is wat mij betreft het leukste aan de 200 Myls. Ga je met de ander mee of bepaal je je eigen tactiek? De uitslag zal uitwijzen wat de juiste was.”

Redactie 02-10-201512:07

“Karma ligt in de mist wakker te worden in Stavoren. Voor het eerst even echt tijd de digitale wereld weer even bij te werken. Wat een mooie 200 Myls is het tot nu toe. Veel mooier zeilweer wordt het niet. De keus viel op Baan 3 net als een groot deel van de andere deelnemers. Om gebruik te maken van de wind op dag 1 doorgevaren tot Hindelopen om daar voor anker te gaan.

Daarna gestart met een mooi gennakerrak en de hele dag opgevaren met Bongo, Black Magic Woman en Blue June. Bongo kon ik onder gennaker inhalen, maar liep daarna weg. Het belangrijke rak van Urk naar WV20 heb ik lopen prutsen. Eerst de A3 klaar gemaakt maar toen ik wilde hijsen leek de koers toch te hoog. Toch maar snel de Code-0 uit de zak, maar eenmaal gezet liep het niet. Toen maar weer de A3 omhoog, maar daarvoor was het toch te hoog. Meerdere keren uit het roer gelopen en op het laatst maar lager gaan varen om daarna op de fok weer op te steken. Daarna opkruisen naar Makkum en als toetje een mooi gennakerrak naar de LC12. Daar besloten te stoppen en naar Stavoren te gaan. Bijna iedereen voer door naar Enkhuizen. We zullen zien hoe dit uitpakt. Nu de boel weer klaar maken voor vertrek. Straks 7 uur rust in Enkhuizen en dan op naar de finish met de wat hardere avondwind.”

Redactie 02-10-201508:18

Wat een verschillen vanochtend..
DREAMCATCHER

(met rechts ANONIEM)

en de ochtend volgens HJÄRTA

Redactie 02-10-201507:50

‘S nachts aan de wind
“Het kostte wat moeite? Maar met een schijnwerper erbij heb ik toch een filmpje van ‘s nachts aan de wind kinnen maken. Gemiddeld 14 knoop wind soms 16. Vaar 7 kn soms 7,5. Te mooi rak om niet nog even naar de sport B te varen. Zou rustig moeten zijn onder de dijk. Anlerslaapje. Mijn stuurautomaat (Astrid heet ze tegenwoordig) werkt perfect, dus de komende 13 mijl kan ik ook nog een beetje slapen. Toilet voorin gebruiken leidt tot opvliegers vrees ik. Dus maar even wachten. Het gaat lekker in elk geval. Over en uit. Harris Ned 3537 . Black Magic Woman.”

Redactie 02-10-201506:48

CHICK-A-BEE: “200 Myls varen betekent ook dat je midden in de nacht gaat spinakeren! Zoals hier onderweg van de NM2 naar de EZ-C.”

Redactie 02-10-201506:36

DAG 3 – 02 okt 2015

Goedemorgen.
Wat een fantastische zeildagen hebben we tot nog toe gehad! Ik denk dat iedereen het daar over eens is. Goede wind, helder en zon, weinig schade (althans waar we weet van hebben). Weinig uitvallers, hier en daar slechts een kleine verwonding en een kneuzing door een onfortuinlijke val in de kuip.
Wat kunen we vandaag verwachten?
In ieder geval zullen zeer waarschijnlijk de eerste boten in Lelystad over de finishlijn gaan.
En dan de wind die vrijdag “er uit zou zakken”. Hieronder de voorspelling voor het IJsselmeer.
Wij denken vandáág genoeg wind om vooruit te komen! Voor morgen, zaterdag, is het waarschijnlijk een andere verhaal.

Redactie 01-10-201522:27

ETA vrijdag tussen 14.00 en 15.00 uur?
BATFISH ligt nu, donderdagavond al weer op het Markermeer.
“Net geschut om de slechte nachtbediening te omzeilen. Vandaag op baan 3 lekker doorgehaald met alleen een ankerstop voor Urk om 2.00 uur.”

Tot zover de verslaggeving van vandaag. Morgenochtend vroeg zijn we er weer!

Redactie 01-10-201520:26

en van de andere kant FULL HOUSE vs DONDERSTEEN

“Het is nu half acht. De wind blijft heerlijk doorstaan. We racen nu nog steeds met meer dan 7,5 kn over het noordelijke IJsselmeer. Na een snel spi-rak naar de SPORT-A, nu met een knik in de schoot naar de VF-B. De Dondersteen naast mij in het avondrood.

Redactie 01-10-201520:20

In de schemering gaat de strijd gewoon door.
Hier een korte clip van de strijd DONDERSTEEN (camera) vs FULL HOUSE.

Redactie 01-10-201520:15

Ja, mooi. De avond valt. Zeilers zeilen nog en wij gaan nog even door met posten.

(foto: FULL HOUSE)

Redactie 01-10-201519:57

Column II van ILOU
Het gevoel is er helemaal, in je eentje zonder alle strijdmakkers om je heen. Ik had niet vermoed dat er na mij maar zo weinig mensen zouden kiezen voor Baan 2, het Rondje eilanden. De lol van het zeilen en een rondje NW Nederland.
Ook al ben je dan alleen er is genoeg te doen. Ik was vijf uur hiervoor ook al begonnen met dit stukje maar viel op de telefoon in slaap. Schrijven op de telefoon omdat het altijd kan, ook tijdens het varen.
Wat maak je dan zoal mee? Naast de mooie zeilmomenten ook minder mooie ervaringen zoals de spinaker rond het voorstag.

Onderweg van Hindeloopen naar Den Oever gaat het kalm aan met 12 knopen wind uit het Oosten. Net als de wind tie begint te nemen en iets krimpt en ik de bullentalie wil zetten slingert een golf de boot heen en weer. De spi rolt zich netjes op, helaas om het voorzeil. Naar voren om de boel te redden dus. Helaas draait op dat moment de wind nog meer naar Noordoost en maakt de boot een koersslinger naar stuurboord en komt de giek over. Helaas pakt de schoot de stuurstand die verdraait en de stangen onder aan dek los uit de kit trekt. Alle elektronica doet het nog en maar niet meer pakken die grijpbeugel.
In Den Oever heb ik geluk, men kan me na sluitingstijd bedienen. Helaas is maatje Tim van de Balander niet meer op tijd; hij blijft in Workum slapen.
In de vissershaven van Den Oever de spi vrijmaken van het stag, nog een heel karwei met de wind maar alles blijft heel. Dan nog snel een half uurtje slapen want het tij met springtijstroom roept me.
Na een mooi rondje eilanden is de aankomst bij Vlieland weer wonderschoon en een medezeiler helpt me met aanleggen.

Na een lange dag toch eerst maar de stuurstand maken. Als varende gereedschapskist is alles aan boord inclusief kit. Na anderhalf uur arbeid is de klus gedaan en staat alles weer als vanouds waarna ik echt even kan gaan slapen.
De moraal: toch altijd maar de bullentalie ook al vaar je geen kritische koers voor een klapgijp. Het liep weer goed af.
Donderdagavond 1845, tijd voor een maaltijd en dan naar Harlingen waar een noodzakelijke stop vanuit de wedstrijdregels gezien de wind voor vrijdag.
Vaart allen wel en geniet, we zijn echt mazzelaars!
Groetjes vanaf de Ilou.

Redactie 01-10-201517:37

En daar is het andere Waarschip 1010, BLACK MAGIC WOMAN.

en BLUE JUNE (saillant detail: de verschillen wat betreft opruimen. Huik en zo..)

Redactie 01-10-201517:31

Uit de oude doos. CRAS FACTUS EST:
“Nu 1 okt – 12.23 en zeilen richting SPORT-B
Mooie zonopgang en gisteravond een geweldige westelijke hemel in oranje gloed. Indrukwekkend!
Weer en wind zijn fantastisch!
Ondanks het zeilen toch kort tijd gehad om stukjes jubileumboek te lezen. Er staan wat verhalen uit de oude doos in. Dit deed mij onmiddelijk denken aan de enige keer dat ik de strijd gestaakt heb. Ik melde bij Bob Luyendijk dat m’n moter overleden was. Zijn reactie was: ‘Dat valt me van tegen je! Je hebt hem ook al een keer zonder stuurautomaat uit gevaren. Het is een zeilwedstrijd, Henjo, dus heb eigenlijk geen motor nodig.’
Het is nu 15.50 ben op weg naar Urk. Het is tot nog toe weer geweldig!”

Redactie 01-10-201516:47


Vanaf de CRAS FACTUS EST.

Redactie 01-10-201513:29

Redactie 01-10-201512:55


(een paar) Mannen van Baan 1 weer bijna op zoet water.

Redactie 01-10-201512:47

Column II van DREAMCATCHER
The day after ……
Het is nu dag 2 van de 200 mijls. Gisteren na 29 mijl de race even stilgelegd door ruzie met mn genaker en gasbun. Flevormarina is het geworden. Doorgaan naar Urk was nog een optie, maar met een kruisrak en bft twijfelde ik teveel.
Nu heb ik net de KH gerond en ben vandaag inmiddels een 4 uur onderweg. De haven van Urk ligt nog zeker een half uur terug. Kortom, dat had me gister om 21.30 in Urk gebracht en was ik doodop geweest en had ik Minke alleen in Lelystad achtergelaten en dat allemaal voor 6 mijl extra. Minke daar achterlaten had nog wel het slechtst gevoeld.
Kortom (achteraf gezien) is het een prima besluit geweest en heeft me het volgende opgeleverd.
1. Tevredenheid over eigen inzicht om te stoppen.
2. Een gevoel van rust, doordat ik de gasbun weer werkend heb en de genaker rustig heb kunnen nalopen. De genaker doet het weer en ik heb inmiddels een liter thee op :-)
2. Minke blij gemaakt (of minder chagrijnig) met eigengemaakte hutspot en kopjes thee.
3. Goede nachtrust
4. Prachtige ochtend zeilen

Inmiddels de baankeuze gemaakt voor Baan 4. Mede gevoed door de situatie gisteren. Baan 3 kent 6 rakken van meer dan 10 mijl en dat houdt in dat ik die minder snel nog even ‘meepak’ aan het eind van de dag. Baan 4 is wat ‘ vriendelijker’ daarin.

0900 uur –
[Eric] Goedemorgen, dit is de 9 uur check
Goed geslapen en uitgerust weer op weg?
Heb je gisteravond de gennaker gefixt? (rolde de eerste dag niet uit)

[Mabel] Gennaker helemaal nagelopen. Heb nog niet getest.

[Eric] Hoop dat hij het doet vandaag. Je hebt een mooi windje. Zet ‘m op!

[Mabel] OK top! Thanks so far!

[Mabel] Heb ik wel twee mijl plezier van gehad.
Heb toch voor baan 4 gekozen, want dat zijn kortere stukjes – uiteindelijk wel 200 mijl hoor haha. Maar je kunt dan vaker bepalen of je nog een rakje extra pakt. Baan 3 heeft 6 rakken van meer dan 10 mijl en die doe je niet nog even
Ik jakker nu met 7.2 knopen door het water op de SBB bij Lemmer af; nog 1,40 uur.
Ben net de EZ3 voorbij.
Lekker over bakboord even een goede lunch voorbereiden.

[Eric] Goede keuze skipper!
Wat ga je eten?

[Mabel] Salade met zalm

[Eric] Lekker hoor. Is je thee water nog OK? En is Kiki niet meer zeeziek? (Kiki had gisteren overgegeven)

[Mabel] Ik heb inmiddels een liter thee op… heeeerlijk!
Kiki is iets rustiger, maar vanmorgen was ze nog even zwaar gestresst. Nu gaat het wel zo te zien.

Redactie 01-10-201512:36

Laveren op het Wad. DONDERSTEEN vs FLECHA

Redactie 01-10-201511:59

FULL HOUSE op een rustige Waddenzee:

“De steiger in Oudeschild lag vol met solos vannacht. Zonsopgang bij Texel. Het wad is weer vriendelijk na de heksenketel van gisterenavond. Die had meer weg van een kermisattractie dan een zeiltocht. Net na zonsondergang en nog zonder maan in het pikkedonker stuiterden we naar Oudeschild.
Vanochtend een rustig wad met een nieuw spelletje: tacken. Om de stroom maximaal te benutten probeerde ik in de diepe geulen te blijven. De teller staat bij kornwerd op 34 slagen. Het verschil in stroom tussen diep en ondiep was meer dan een knoop dus dat loont. Nu weer terug op het IJsselmeer. Met een heerlijke 15 kn wind, een staalblauwe lucht en goed bezeild kun je niet veel meer wensen. Het is nu zaak mijlen te maken voordat de wind morgen inzakt.”

Redactie 01-10-201508:51

Nog meer ‘near disasters’. CERVA vaart Baan 1:
“De eerste dag zit erop. Heerlijke tocht over de Noordzee en daarna de het Wad op.
Waarom heet dat de deur van de hel?
Met 22kn wind weet ik opeens waarom. Het donker valt in en opeens komt de vraag op: waarom liggen hier onverlichte tonnen?
Later hoor ik dat meer medezeilers er bijna één konden aantikken. Tja..
In het donker de boel opruimen en naar binnen varen.. Frustratiemomentje!
De genua wil niet inrollen. Na een keer heen en weer sprinten op het dek snap ik waarom: schoot overboord en de motor piept. K#T.. “Niet nu!” denk ik.
Wat de doen. KNRM of…. Eerst de motor maar eens in z’n achteruit starten en zien wat er gebeurd. Dát was de oplossing…. Lucky me.
In de haven van Oude Schild een biertje en delen we de ervaringen van de dag.
Vanmorgen een zonsopgang en een kop koffie. 7 Knopen op ’t log. Bootje doet het weer goed. Wat wil een solo zeiler nog meer.
Dag 2 is begonnen!

Redactie 01-10-201508:37

Soms komen de sterke verhalen pas later binnen. Dit was wel een heel onfortuinlijke start gisteren van TZIGANE:
“30/9 8.40 Start. Tijdens het zetten van de spinnaker, gevallen in de kuip. Serieus pijn. Grote hoofdwond, m’n hand gekneusd en pijn aan m’n heup. Snel bloed stelpen met wc papier, terwijl ik de spi verder hijs. Na het trimmen bloed weggespoeld van dek en noodverband aangelegd, zijnde een papieren zakdoekje wat ik onder m’n pet geklemd heb. Auwauw! Is het nu al niet leuk meer?

Doorgevaren. Blijkt gelukkig mee te vallen. Hoofdwond is te doen, maar de gekneusde hand is lastiger. Hoe single handed wil ik het hebben?
Baan 3 is misschien toch niet zo’n goede keus. Nu al een paar niet bezeilde rakken. Meer wind dan voorspeld, tot 20 knopen gehad. Het is nu woensdagavond 2100, net geankerd in Enkhuizen, en ga slapen.

Vanochtend, donderdag, om 0600 op. Gelukkig valt de hoofdwond nog steeds mee. Het bloeden is gestopt. Gaan varen, nu bijna in Breezand
Prachtige zonsopgang, thee, toast en een sinaasappeltje. Alles wel aan boord.”

Redactie 01-10-201508:24

Over CRAS FACTUS EST gesproken. Het was een gezellige avond in Oude Zeug. Al is het kratje niet soldaat gemaakt. Wedstrijd hè.
De redactie is benieuwd bij wie het kratje uiteindelijk terecht gekomen is.

“30 Sept s’avonds om 23.10 gestopt bij Oude Zeug wat bij praten met een biertje bij Klaas (Pretender) aan boord. Sander ( BEST BLAUW) schoof ook aan met een hele krat Hertog Jan, die moest leeg want z’n boot was te zwaar! Hebben we geen gebruik van gemaakt! Vanochtend om 7.24 u gestart bij de WV20. Gisteravond, trouwens, bij de KG halfwinder het water in! Veel gedoe om het ding weer aan boord te krijgen. => foutje bij het strijken.”

Redactie 01-10-201508:05

Vanaf de ANGEL
“Pfffff ‘n update: eergisteren achter de snelle jongens aan gestart. Het gaat uiteindelijk niet wie het eerste aankomt maar om de werkelijk gezeilde tijd en die wordt gedeeld door je handicap cijfer. Angel heeft 104.000

Vannacht geankerd toen een heel rondje IJsselmeer en ben nu, donderdagavond weer op hetzelfde plekje bij Makkum geankerd. Dit kwam toevallig zo uit.

Het is wel wennen! Lijnen die in de knoop zitten, hevig gevecht met de genaker, dynamo die niet meer wil laden en last but not least, de auto-pilot die afhaakt als het een beetje zwaar wordt. Maar ze zeilt geweldig. Ondanks zeilen van 15 jaar oud en een schipper die nooit wedstrijd gevaren heeft, kan deze dame goed meekomen, tenminste dat gevoel heb ik. Nu nog even proberen de dynamo  te repareren en dan slapen”

Redactie 01-10-201507:55

Even later zag het er zo uit. Prachtige rakken onder spinnaker zoals hier met CRAS FACTUS EST.

Of zo! Zoals gezien a/b van ZAHIR. “Pionnen in de achtervolging”

Redactie 01-10-201507:40

Wederom een prachtige ochtend. Een heldere lucht met in het oosten een overweldigende zonsopgang (0742).
Nog even in herinnering roepen hoe het er 24 uur geleden uitzag toen de deelnemers naar de startlijn voeren. Een mooie reportage van Cätty van der Vossen!

Redactie 01-10-201507:28

DAG 2 – 01 okt 2015

Goedemorgen!
Als een van de weinigen is HJÄRTA al vroeg begonnen.
“Dat wordt weer een hele mooie zeildag. Of eigenlijk is het al.
0000 Uur voor anker bij Enkhuizen met nog 20 deelnemen. Om 0415 klaar wakker dus 0500 anker op en onderweg naar Sport B (red: bij de Afsluitdijk). Prima windje en beetje koud. Laat de zon dus maar komen.”

Redactie 30-09-201523:23

Nu de avond is gevallen en er nog slechts een klein aantal deelnemers op het IJsselmeer in het donker hun weg zoeken sluiten we het live verslag voor vandaag af met twee overpeinzingen over de afgelopen dag. Veel dank voor jullie grote aantallen foto’s en teksten. Uw redacteur is, net als jullie, weer vroeg paraat in de 20ste 200 Myls.

HJÄRTA
Een superdag zeilen. Mooier kam het echt niet worden. Vanmorgen met 8.5 kts naar Nek. Half windje naar Volendam en toen opkruisen. Toch iets meer wind dan voorspeld en de Genua dus iets te groot. Maar met reefje in grootzeil en een beetje knijpen ging het wel. Liggen we met 20 solozeilers voor de sluis te dobberen moet opeen een bruine bak die net aankomt eerst naar binnen. Ging maar net goed met volle vaart tussen de zeilboten door. Ik maakte vast aan de bruine bak vol met duitse meiden van 16. Leuk gesprekje gehad. Ik geloof dat ze ons best wel stoere opa’s vonden.
Opkruisen naar persoonlijke boei, de KH (Klaas Hart) en daarna op gennaker naar KG. Nu met 7.5 kts op weg naar Sport A. Nassi gemaakt, toetje en koffie. Klaar voor de avond/ nacht.

DREAMCATCHER
Als het niet ook om de mijlen ging was ik vandaag al een winnaar!!
Wat een topdag. Mooi weer, goede wind, hoge snelheden en prachtige foto’s en video’s.
Door gedonder met een onwillige genaker en een gasbun die niet deugde besloot ik bij Flevomarine ‘even’ te stoppen om daarna weer verder te gaan. De sluis bij Lelystad lag lekker vol en ik mocht als laatste mee. Daar trof ik Minke. Ze had problemen met een bokkige stuurautomaat en zij gind uiteindelijk ook even checken wat er gaande was.
Eenmaal in de marina het liep inmiddels tegen 16.00 begon ze te twijfelen en ik twijfelde vrolijk mee. Binnen een kwartier hebben we een eind gemaakt aan de twijfel en besloten te blijven en in alle rust de problemen op te lossen en morgen vroeg weer verder te gaan.

Nu eerst even hutspot maken en lekker eten en dan zien we wel weer.
Tot morgen

Redactie 30-09-201523:18

Redactie 30-09-201523:15


Ook dit is de 200 Myls! => 0% :)

Redactie 30-09-201520:08

Baan 1?? of is het Baan 1!!
“Bijna alle 200 Myls zeilers beginnen van tevoren met Baan 1, geef ze ongelijk, veruit de mooiste natuurlijk! Maar ik moet tegelijk aan de schippers uitleggen dat de mooiste niet altijd de tactisch juiste is.
Bij het al of niet kiezen van Baan 1 dít jaar spelen de volgende overwegingen: In eerste instantie was er een goede kans dat de wind donderdagmiddag naar noord zou draaien, dit werd echter met de volgende weersberichten steeds onzekerder. En om nu 3 uur west te motoren om daarna naar oost te moeten kruisen, dat maak je met de stroom mee niet meer goed. Ook een tij-stop is met de voorspelde inzakkende wind uiterst risicovol.
Maar ja, het blijft de mooiste baan natuurlijk.”
JvO

Maar ondanks deze raad zijn er velen die wél baan 1 varen op het ogenblik.
FULL HOUSE bijvoorbeeld:
“De eerste etappe zit er op. Het laatste rak moest redelijk diep gevaren worden waardoor de meesten de spi weer tevoorschijn haalden. Intussen is het echt zomes geworden. We liggen nog net niet met zembroek op het dek.

Bij de schellingwoude brug haalde ik net de 12:00 uur shift met vervolgens de oranje sluis vol met solo mannen. Een mooie gelegenheid om de zeilpakken uit te trekken. In ee stoet van zo’n 15 boten is het op naar IJmuiden. Zoals het er nu naar uitziet halen we precies het tij van 16:00 uur. Misschien blijkt baan 1 toch niet zo dom”

Hoe het op termijn uitpakt gaan we morgenmiddag zien. Maar we leven vooral in het nú, nietwaar ;).
Kijk eens hoe deze mannen het naar hun zin hebben:

Redactie 30-09-201519:56

Het zeegat uit:

Redactie 30-09-201519:47

Column I van ILOU
Een mooi begin….
Is het halve werk geldt vandaag op de zoete wateren van Marker- en IJsselmeer.

Van vele kanten hoor je dat je een ‘mazzelaar’ bent en daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. Maar kon je geluk ook niet een beetje afdwingen..?
De dag voor de start is het altijd wat aftasten onderling “Welke baan doe jij?”. Het doet me altijd denken aan de tekst van het jaren-tachtig nummer van Meatloaf met daarin de vraag: “What’s it gonna be boy?” waarop het antwoord volgt “Well, let me sleep on it; I’ll give you an answer in the morning”.
De ochtend werd middag dus het antwoord luidt Baan 2. Met een beetje emotionele onderbouwing dat ik deze het mooiste vindt is het al snel klaar met mogelijke winstkansen voor Line Honours. Die zijn toch vast weer voor de “Vleervis” met nummer 10.
De dag begon rustig en achteromkijkend zag je de zon rustig uit de rode horizon klimmen.

Gennakers en spi’s stonden vlot. Al snel stond er vlagen van    meer dan 15 knopen en kwam Hoorn snel dichterbij. Voor één schip wel erg letterlijk toen ze oploefde en met de spi aan lijzijde een apart schouwspel vormde. De schipper moest (solo) met het schip op haar zij de spi zien te klaren en voorkomen dat er geen ongewilde stranding volgde. Omdat de schrijver drukwas om niet hetzelfde te laten gebeuren zijn er helaas geen foto’s.
Echt solo was het tot de eerste sluis niet. De hele vloot lijkt bindmiddel te hebben en laat degezelligheid niet los.

Wellicht dat de diverse Remi’s vanavond en vannacht alleen nog zichzelf tegenkomen.
Uw reporter moet weer aan de bak voor een voordewinds rak en legt de mobiele tikdoos weer weg. 
Het ga jullie allen goed deze reis. Het thuisfront denkt dat we het zwaar hebben en we blijven daarom gewoon volhouden dat het mentaal en fysiek ‘puur afzien’ is onder meer dan ideale condities.
Groetjes vanaf ILOU.

Redactie 30-09-201515:00

Een gesprek

DREAMCATCHER:
Ik weet niet of ik goed ga, maar ik ga wel hard!

ERIC (vanaf de wal):
WOWZA!!!
Kan jou het schelen waar je heen gaat, hi hi

DREAMCATCHER:
En……. ik heb boten ingehaald!!
Dat is voor mij voor het eerst!!
Ze zijn wel kleiner, maar denderden met spinaker op het eerste rak over me heen

ERIC:
Hoe waren je eerste zes uur?
Voelt het goed?

DREAMCATCHER:
Mijn gasfles past niet goed, dus geen thee. (snif..)
Voelt prima en gaat als een dolle!

ERIC:
Fijn te horen!
Waar zit je nu en waar (denk je) heen te gaan?

DREAMCATCHER:
Ik heb inmiddels 40 mijl gezeild.
Ik eet goed en drink goed maar wil iets warm, maar kan niet zonder gas. Ik heb al gebeld naar Flevomarina. Daar kan ik een nieuwe fles halen.
By the way, Kiki (de hond van Mabel) heeft stress. Het is iets te ruig voor haar.

(Half uurtje later)
DREAMCATCHER:
Zo! mijn kaart is verouderd op mn plotter. Gelukkig en ik mijn iPad mee. De Sport-I lag 1,20 uur verder op mijn GPs en op mijn iPad lag ie pal voor mn neus. Even opnieuw banen controleren straks, ha ha.

ERIC:
Oei. Gelukkig heb je de coördinaten op papier. Toch maar even tikken op je GPS straks. Ik zal je lekker laten varen voor nu. Hebben later nog contact!
Als je wat nodig hebt hoor ik het wel!

Dreamcatcher ligt op moment van schrijven in de Houtribsluis, een warm kopje thee binnen handbereik dus!

Redactie 30-09-201513:24

Met z’n allen de sluis in oftewel FULL HOUSE
“Bij de Schellingwouder Brug haalde ik net de 12:00 uur shift met vervolgens de Oranjesluis vol met solo mannen. Een mooie gelegenheid om de zeilpakken uit te trekken. In een stoet van zo’n 15 boten is het op naar IJmuiden. Zoals het er nu naar uitziet halen we precies het tij van 16:00 uur. Misschien blijkt baan 1 toch niet zo dom.”

Redactie 30-09-201512:01

Column van DREAMCATCHER
“De morning after …. de voorbereiding.
Ik had me nog zo voorgenomen….. op tijd naar bed. Na het palaver liep ik, rond 21.15, vol overtuiging het restaurant uit met in gedachten drie dingen: Hond uitlaten, kop thee zetten en dan meteen tukken.
Alles lukte, behalve dat ‘meteen’.
Want dan zie je de kaarten liggen, en denk je…. nog 1 keer kijken. Je hoort buurmannen overleggen over de positie van de OVD 9. Ik hoor stemmen:” ja hoor, die ligt er gewoon, maar is beetje verschoven”, dus toch maar even buurten voor de zekerheid.
Nog een kopje thee voor de gezelligheid, nog even de plotter checken, nog een keer de kaart, nog even een selfie van een 200myls muts, MET een 200 myls muts en dan…. dan eindelijk naar bed. Het is inmiddels 23.20. De wekker gaat op 05.15. Ik lig als tweede boot, dus kan niet eindeloos treuzelen. Nou ja, kan wel, maar is niet zo netjes :-).Licht uit en lekker oogjes dicht…… maar mijn hersens blijven wakker en staan bol van de vragen.
Heb ik de grootzeil val wel van de mast gehaald, gaat die straks niet midden in de nacht klapperen. Is het deklicht wel uit, zodat niet iedereen in ‘daglicht’ slaapt. Laadt de tracker wel op. En dan de vraag:” zal ik er even uitgaan om te checken, maar na een been buitenboord vervliegt die gedachte. Te koud!! Ik ben bang dat ik door die kou klaarwakker wordt en niet meer kan slapen.
Zo stompelt de nacht voorbij met vragen en geklots op de kont van de boot, lekker dan!!! Lig ik weer verkeerd om.
En uiteindelijk val ik dan toch in slaap. Om 05.15 gaat wekker en druk hem een keer uit, maar dan is het toch echt tijd om de boot klaar te maken en te vertrekken. Ik kom buiten en ben een van de eersten….. gebeurd me niet vaak :-) tijd genoeg….. heerlijk en geen stress.

Ik heb inmiddels de traditie om voor een van de zeilers koffie te zetten een een eitje te bakken, dus mijn goede daad is gedaan. Alles nalopen en weg!! Bij de start, weigert mijn genaker en an 2 pogingen denk ik: stik er maar in, dan toch lekker niet!. En onder het mom van ‘alles heeft een reden’, realiseer ik me buiten waarom dat was. Er staat 14-17 knopen wind, voor mij veeeeeel te veel voor een genaker. De boot loopt zonder dat ding als gemiddeld 6,5 knoop. Lekker windje en lekker zonnetje. Eerst maar een kopje thee, dik verdient. De eerste gastank is inmiddels leeg, de volle sluit ik aan……. maar die draait niet helemaal in de fitting en er komt geen gas uit. Afkoppelen die handel!! te link!! Dan maar over op water en bij de sluis passage maar even bellen waar ik een nieuw tankje kan kopen. Ik lig inmiddel 3,5 mijl voor de Sport Nek-G.

Redactie 30-09-201511:28

“We (red: CRAS FACTUS EST en Henjo) Zijn nu 3.30 u onderweg en net Volendam voorbij. Heb er een paar richting Amsterdam zien gaan. Het gros is echter onderweg naar Lelystad. Ik heb mijn keuze zeer beperkt door geen vlot mee te nemen. Heb daar wel wat spijt van. Het wordt dus baan 3 of 4! Voorkeur is nu baan 3. Vanochtend een beetje te laat weg helaas. De buren hadden wat meer tijd nodig start. (0710) Keuze gennaker of spi werd gennaker, maar spi was beter geweest. Maar het ging sowieso als de brandweer! Mét spi waarschijnlijk als Verstappen in de F1…
Nu aan het opkloppen naar de EA2”

Henjo vaart een Albin Ballad.

Redactie 30-09-201511:20

Nog een terugblik op wonderschone ochtend door SWINDE:

Redactie 30-09-201511:16

Bakstag achter een ton

CERVA in de ochtendzon. Gerwin vaart z’n eerste 200 Myls:
“Met de P9 in zicht is de kop eraf. Mijn eerste solo wedstrijd. Een andere ervaring, een mijlpaal. Vanmorgen in alle vroegte m’n warme kooi uit en om 0713 over de startlijn. Voor me een heldere hemel en achter me een opkomende zon. Een foto maken wordt afgestraft. Uit het roer onder spi. Het klapperen brengt me terug. Solo varen is echt anders. Voor me vliegen er ook een paar uit het roer… Ook aan het fotograferen? Of een trage automaat.
Even later blijft er bij Catch Me een bakstag achter een ton hangen. Ach.. solo zeilen is gaaf maar je moet alert blijven. Nu zien hoe baan 1 me vergaat…
Cerva is nog niet uitgezeild….”

Redactie 30-09-201510:58

Paard 2

Bij Marken moet FULL HOUSE, en zal niet de enige zijn, uitkijken:
“Het winterpeil wordt duidelijk al ingezet. Af en met geknepen billen naar de diepte meter kijken. Het Paard kon net bezeild gerond worden. De lucht staalblauw. De zon begint warm te worden. Iets te veel thermo aan. De jas kan uit!”

Redactie 30-09-201510:49

Paard 1


SWINDE schrijft ons:
“Beste zeilvrienden,
Baan 1 is het geworden waarschijnlijk niet de beste maar wel de leukste. Voor de nek. Nog even giga uit het roer gelopen maar alles weer opgeruimd . Ben niet alle ook de Inspirit met Klaas Jan en nog een stuk of vijf richting de P9. Tot later!”

Redactie 30-09-201510:45

Mooi actiefoto in tegenlicht van YOHO.

Redactie 30-09-201510:44

Dringen bij de boei, zoals gepakt door FULL HOUSE.

Redactie 30-09-201510:39

Over koffie gesproken..
Het is tijd voor een bakkie a/b van FULL HOUSE: “Volendam is gepasseerd. De wegen scheiden. Toch nog een hoop boten die inzetten op baan 1. De lucht staalblauw. Naar het paard van marken ben ik net bezeild. Kan het mooier? Wel opletten met de diepte. Af en toe maar 60 water onder de kiel, maar we varen op bekend terrein. Het wordt tijd voor een bakkie.”

Klinkt daar een uitgesproken mening over baan 1?

Redactie 30-09-201510:26


De ‘war rooms’: links a/b DONDERSTEEN (“Met een kluwen op volendam af”) met de spi in het vooronder, midden de ‘navigatietafel’ van Jan van Oostende, routeerder, (“Vooral de koffie is belangrijk!”), en het redactiescherm + koffie :)

Redactie 30-09-201510:04

Nog meer “Dit is zeilen zoals het ooit bedoeld was”! GOTCHA en AMUZE voor Volendam.

Redactie 30-09-201509:55

Er doen, zoals eerder genoemd, 2 Waarschepen 1010 mee. GOUDVIS en bovenstaande BLACK MAGIC WOMAN. Genomen door, óók met een referentie aan de pophistorie in de scheepsnaam, STINKFOOT.

Redactie 30-09-201509:40


Bovenstaande clip van ANONIEM werd genomen vanaf de DONDERSTEEN.
Het illustreert mooi wat FULL HOUSE stuurde: “Het eerste rak zit erop. Wind toch iets meer oost dan gedacht maar wel af en toe aantrekkend tot een dikke 5. Hier en daar lopen wat spinnakers uit het roer. Het tweede rak naar Volendam is jakkeren. Ik loop zo’n 7,5 knoop met een knik in de schoot. Dit is zeilen zoals het ooit bedoeld was. Het beloofd wat voor het rak naar Texel.”

Redactie 30-09-201508:47

CERVA (links) en MOSHULU onder spinnaker naar de Sport-G (foto: Full House/Tom Spierings)

Redactie 30-09-201508:38

PRETENDER (Waarschip 28LD) op volle snelheid (foto: Full House/Tom Spierings)

Redactie 30-09-201508:30

BATFISH en PUSH-UP nek aan nek op weg naar de Sport-G. Hier kijkt PUSH-UP nog even om richting Lelystad. Daar vergeet je toch meteen alle sores over bruggen en dergelijke door..

Redactie 30-09-201508:20

Wat moeten we daar nu aan toe voegen? 1040 Mbar, oostenwind, het dichtstbijzijnde front op 350nm.

En over 48 uur, niet heel veel anders, vooral minder wind:

Redactie 30-09-201508:10

DREAMCATCHER: “Zo zag het er uit rond 0630 vanochtend. Lijkt alsof iedereen wakker is.”

Redactie 30-09-201508:02

Een mooi panorama vanuit de kuip van BALANDER.

Redactie 30-09-201507:55


Vanaf de HJÄRTA: CATCH ME onder spinnaker

Redactie 30-09-201507:47

Vanaf de FULL HOUSE indrukwekkende beelden van de start, met de oostelijke hemel als achtergrond!
Tom: “Voor mij als rookie is alles nieuw. De haven vol solo vlaggen is een prachtig gezicht. Tijdens palaver enorme discussies of baan 1 nu wel of niet dom is.

De start is een fraai spektakel. Er is vandaag het meeste wind dus iedereen gooit vroeg los. Klokslag 7 schuiven de eerste boten de startlijn over. Bij een schitterende zonsopgang glinstert een armada met bont gekleurde spinnakers en gennakers.

Langzaam trekt de wind wat aan. Halverwege het eerste rak zit ik nu op 15 kn wind. Het belooft een super zeildag te worden.”

Redactie 30-09-201507:32


De eerste foto van ± 1 mijl na de start. HJÄRTA: “Daar doen we het voor!”

Redactie 30-09-201507:25


0715: De vloot breidt zich uit.

Redactie 30-09-201507:15

DAG 1 – 30 sept 2015

De 20ste 200 Myls SOLO is van start! Hierboven de situatie van 0704:
1. PUSH-UP
2. BATFISH
3. JESTREAM
4. FALCON
5. JOHERI

Het is een schitterend ochtend; fris, maar het ochtendgloren is overweldigend (0740 zal de zon boven de horizon verschijnen. De wind is pal oost rond de 8kn. De meest deelnemers hebben besloten om te gaan varen. Nog maar rond de 20 schepen liggen aan de wal. We kunnen het helaas hiervandaan niet zien, maar het moet een prachtig gezicht zijn met alle spinakers. Laat de foto’s maar komen!

Redactie 29-09-201522:44

Gert Jan Koele: “We hebben er zin in, slapen met de muts op, en starten om 07.00 uur “

Redactie 29-09-201522:42

Dinsdagavond is, zoals altijd, het moment waar een mogenlijk baankeuze voor de verschillende boten iets definitiever wordt, want verschillende boten met verschillende eigenschappen geeft natuurlijk automatisch meerdere overwegingen.
Gelukkig wordt de weersverwachting dan wél wat eenduidiger, al blijft met name ervaring en ‘local knowledge’ natuurlijk een belangrijke factor.
Eigenlijk is het kiezen van de baan vooral kwestie van deductie: díe baan niet voor díe boot enz.
Er zijn, in het algemeen, twéé beslismomenten waaruit pas na ca 30 mijl de eerste keuze gemaakt hoeft te worden, namelijk tussen baan 1 óf 2, 3, 4, en als het 1 níet wordt, pas na de sluis en Lelystad, bij de KH Urk (na 36 mijl) het tweede moment om te beslissen.
Als er eenmaal de baan gekozen is is er geen weg meer terug. Ook wordt het voor een routeerder, in ieder geval qua verantwoording, een stuk simpeler.
Dan rest ‘slechts’ het wanneer, waar en hoelang te rusten.

p.s. net met de heren overlegd welke 2 opties er, met het huidige weerbeeld, in mijn ogen voor hen zijn. Hoeven ze in ieder geval vannacht niet te malen over 4 banen.
Laat ze maar goed slapen.
Ik wens een ieder een leuke en gezellige 200 myls, goed weer, maar bovenal een behouden vaart.
JvO

Redactie 29-09-201522:27


Het palaver (met op de achtergrond, onder een mooie avondlucht, het verstilde IJsselmeer)


Het eerste exemplaar van het jubileumboek (20x!) wordt door Martin Selles uitgereikt aan de zoon van initiatiefnemer Jan Luyendijk. Links de auteur Klaas Smit.


Trackers en wedstrijdbescheiden worden aan de deelnemers overhandigd.

Redactie 29-09-201522:16

Redactie 29-09-201516:04

Redactie 29-09-201515:19

As we speak… komt net dit bericht PUSH-UP binnen:
“Met een noodopening toch door buitenhuizen, nu Schellingwouderbrug in storing… Ik hoop dat ik de start haal morgen…”

UPDATE (1600): “Ben er door! ETA Lelystad half 7”

Redactie 29-09-201515:17

We zijn benieuwd of PUSH-UP al door de brug kon. Om in de stemming te komen een impressie van Push-Up’s deelname in 2011

Redactie 29-09-201515:02


De laatste klusjes aan boord van GOUDVIS, één van de 2 mooie Waarschepen 1010 in de vloot


BATFISH (J-133) is er helemaal klaar voor!

“Vanochtend bij mijn drie deelnemers in de jachthaven geweest. Praten over het weer, mogelijke tactieken, checken of er genoeg diesel en water en eten is. Daarna even een snelle uitsmijter en op weg naar Lelystad.” JvO

Redactie 29-09-201512:55

Het thuisfront leeft met de deelnemers mee!

Redactie 29-09-201511:57

Kaartentafels, zoals a/b DONDERSTEEN. 1, 2, 3 schermen en (nog) géén kaart ;)
Velen zijn onderweg! Voor sommigen is het helaas tobben met de infrastructuur:
PUSH-UP: “Brug bij buitenhuizen gestremd geen doorkomen aan… Monteurs zijn bezig hopelijk krijgen ze hem gemaakt…”
en zelfs een afmelding van DIQUE
“De Dique meld zich af. Reden; spoorbrug Nieuwe Meer draait niet. Ik lig nu voor deze brug”

Redactie 29-09-201509:47

Als je nog wat spullen moet pakken, misschien nog wat warms meenemen. :) Hoe mooi het overdag is, zo fris kan het ‘s nachts zijn.

Redactie 29-09-201509:17

Voorbereidingen
Nog krap 24 uur te gaan tot de start van de 20ste 200 Myls SOLO.
De laatste voorbereidingen… nog even een rondje varen (foto links: a/b DONDERSTEEN) om schip, autopilot en overige systemen te proberen; inspectie van de zeilen; zit de spi goed in de zak? Nog even met de kraan het water uit om onderwaterschip af te spuiten en te inspecteren (foto: de mooie FF 95 FLECHA).
Schipper Mabel van de DREAMCATCHER deed één keer eerder mee aan de 200 Myls en blikte, mede ter motivatie, openhartig en met een knipoog terug op haar 126 mijlen in 2011, do’s and don’ts en herformuleerde deze voor haar aanstaande rentrée.

“2015 Wordt de tweede keer dat ik meevaar met de 200 Myls solo. Het is een prestatie, die voor mij persoonlijk veel betekent, zoals voor zovelen onder ons.
Een passage uit mijn verslag van 2011, mijn eerste 200 mijl, geeft een kijkje in mijn wereld toen. Dit als onderdeel van mijn voorbereiding voor 2015. Inmiddels 4 vaarseizoenen ‘wijsheid’ erbij en in die tijd zo’n slordige 4000 mijl op de teller gezet in waarvan 95% solo, maar dan wel met hele kleine stukjes aan elkaar geregen. Het kortste stuk was 5 mijl, van Amsterdam IJburg naar Muiden, keer of 10 per seizoen. Het langste stuk was van Zeeland naar Scheveningen, 2 keer gedaan en Amsterdam naar Terschelling. Kortom genoeg water gezien. In 2011 schreef ik mijn rapport aan het eind van een slopende tocht zonder wind. Op een dag zelfs over een stukje van 8 mijl 7 uur gedaan!!”
Lees de gehele tekst van Mabel.

Dan op weg naar Lelystad! Het weerzien met de collega schippers en vanavond om 2000 het palaver!
Op moment van schrijven ziet het er prachtig en rustig uit in de Bataviahaven. Bij de foto’s van Solozeiler Bert: “Het is nog rustig op deze prachtige mooie dinsdagmorgen, zowel met deelnemers als met het weer! Zonnebrand niet vergeten voor de komende dagen.”

Redactie 27-09-201520:55

Nog geen peil op te trekken
Wat een gehannes met dat weer. Afgelopen vrijdagóchtend nog een voorspelling voor donderdag en vrijdag geen wind, vrijdagmíddag een voorspelling voor woensdag oost 5, donderdag en vrijdag oost 2/3 en zondag dan weer 5.
12 Uur later ineens een voorspelling voor woensdag oost 4 en donderdag oost 6 en vrijdag zelfs oost 7!
Nu (zondagavond) is de harde wind weer weg, maar draait de wind naar noord!
Zo is er toch niet te plannen?!

Ach, uiteindelijk is de wind op zondagochtend het belangrijkst, kan ik daar vandaan terugrekenen.
JvO

Redactie 27-09-201520:52

V.l.nr: BATFISH, GOUDVIS en SKIP INTRO


Als ze eenmaal onderweg zijn is het niet zo moeilijk meer
Veel deelnemers hebben assistentie van hun shore crew. Het is helemaal geen noodzaak om je op afstand te laten bijstaan, maar het kan helpen om met iemand te brainstormen vóórdat je een belangrijke beslising moet nemen.
Jan van Oostende is zo iemand. Hij is fervent zeiler, wat natuurlijk een eerste vereiste is voor een routeerder, en assisteert een al een paar jaar een drietal 200 Mylers (BATFISH/Bart Desaunois, GOUDVIS/Rob Vis en SKIP INTRO/Dirk Krab).

“De meeste mensen beginnen aan hun eerste 200 myls zonder een hulp van de wal ‘want dat doe ik wel onderweg’. Dat gaat dan wel goed, maar is niet optimaal. Het blijkt dat het minstens zo leuk als zélf meevaren, al slaap ik nog veel minder dan de deelnemers.”

Jan legt uit wat hem de komende dagen voor de start te wachten staat: “Het routeren begint ieder jaar met het printen van banen en het wedstrijdreglement. Het weekend voor de start loop ik alle weersites na en zoek ik de tijden van hoog en laagwater op. Dan begint eigenlijk meteen ook al de tactische voorbereiding. Dit is in het begin een meer een ‘what-if-else’ verhaal. Voor drie verschillende boten bepaal ik een tactiek, die ik iedere 6 uur bijstel. Dinsdagavond voor de start bellen met de schippers en met hen verschillende tactieken doorspreken. Verwachtingen, voorspellingen en mogelijkheden. Vervolgens om woensdagochtend voor dag en dauw om 0300 uur op. Nog snel de laatste weersinformatie ophalen en dan om 0600 de schippers bellen en definitief een starttijd afspreken. Voor de Batfish is het eigenlijk makkelijk, die vaart voor de line honours en moet gewoon om 0700 weg. Daarna lekker droog op mijn kantoor met drie computers en internet alles volgen: de meteo, tegenstanders en m’n ‘eigen’ schepen. Af en toe eens bellen met een van de schippers, ramen open, vlaggen kijken, tussendoor even naar het IJsselmeer om nog meer weer te proeven. Als ze eenmaal onderweg zijn en de definitieve baankeuze is gemaakt is het niet zo moeilijk meer.”

Jan (JvO) zal de komende week voor website regelmatig ons op de hoogte houden van het reilen en zeilen van zijn boten.

Redactie 27-09-201520:49

Al zeilt de schipper van de LEUKOTHEA, Jos van der Vossen, al vanaf z’n kinderjaren, Stern, Vaurien, 470, Laser, surf board en later met een mooie Waarschip 1/4 Tonner de zee op, hij wil de 200 Myls niet onderschatten dus heeft zich grondig voorbereid.

Zie deze leuke reportage van Cätty van der Vossen die op een mooie dag aanmonsterde als OBR (on board reporter..): “Ik mocht even helemaal niets doen aan boord!”

Redactie 26-09-201516:07

Redactie 25-09-201514:55

Het live-verslag van de 20ste 200 Myls SOLO.


(Het ‘redactie kantoor’ tijdens de wedstrijd)