200 Myls 2014 – Live

Hieronder kunt u het  live verslag van de 19e 200 Myls SOLO (2014) lezen.

Redactie 23-09-201414:21

Wat vroeger dan gepland starten we het live-verslag van de 19e 200 Myls SOLO. Tot en met as zondag zullen we verslag doen van de belevenissen van de deelnemers.
 
Wat kunnen we verwachten vandaag?
– schepen verzamelen zich in de Bataviahaven te Lelystad
– Inspectie veiligheidseisen vanaf1700 uur
– 2000 Palaver in Restaurant Bataviahaven.

Redactie 23-09-201414:41

Vanuit het hele land zijn schippers onderweg. Zoals hieronder uit
Muiderzand. DELTA: “Net weg.. Vier boten onafhankelijk van elkaar binnen een kwartier vertrokken, op weg naar de starthaven in Lelystad”

Redactie 23-09-201414:52

Er wordt hier en daar nog schepen gesleuteld. Gelukkig is het aan boord van ZILT goed gekomen met de gaskabel en windmeter. De schipperse heeft last-minute nog een accu vervangen. Klaar voor de wedstrijd!
 
Ik denk de meesten vooral bezig zijn met weer en wind. Gribs en isobaren-kaarten worden goed bestudeerd.

Redactie 23-09-201414:58

Woensdag is het bewolkt en van het westen uit gaat het van tijd tot tijd regenen. In de middag kan er met name landinwaarts een enkele onweersklap voorkomen en de temperatuur ligt dan rond de 16 graden. De wind is matig, in het noordelijk kustgebied (vrij) krachtig en draait later op de dag van zuidwest naar west tot noordwest. (Bron: KNMI)

(woe, 24 sept, 1200)

Redactie 23-09-201415:18

Een mooi verslag van de wedstrijd van vorig jaar aan boord van CITY

 
CITY onder vol tuig.

Redactie 23-09-201415:50

Wat vroeger dan gepland starten we het live-verslag van de 19e 200 Myls SOLO. Tot en met as zondag zullen we verslag doen van de belevenissen van de deelnemers.
 

Wat kunnen we verwachten vandaag?
– schepen verzamelen zich in de Bataviahaven te Lelystad
– Inspectie veiligheidseisen vanaf1700 uur
– 2000 Palaver in Restaurant Bataviahaven

Redactie 23-09-201416:11

Jerry Freeman, stuwende kracht achter de Solo Offshore Racing Club én oud-deelnemer aan de 200 Myls stuurde een bericht aan hun mailing list maar ook en vooral aan alle schippers in de 200 Myls:
 
Good luck to all the ninety skippers in the 19th edition of the 200 Miles Solo race that starts on Wednesday morning on the IJsselmeer.
This year the fleet will assemble in Lelystad tonight for the briefing, replacing the traditional Muiden start port.

Skippers choose one of four course options and have about four days to complete the 200 miles with stops at anchor or in port as conditions dictate.

Route 1 includes an open water passage from IJmuiden north to Den Helder and looks a good choice with favourable tides Wednesday evening.
Route 2 includes a daunting race north from Den Helder around Texel and Vleiland islands
and back across the treacherous shallows of the Waddenzee ( Riddle of the Sands stuff)

Routes three and four are confined to the non tidal sweet waters of the IJsselmeer.

All the boats carry trackers and check in as each mark of the course is rounded, see trackers from 0730 Wednesday here http://200myls.nl/tracker/

Familiar names in the fleet include old friends Harry Vogel in his J33 Tzigane and Henk Bulthuis in his
J109 Chillout .
The race director is Marten Selles who has raced Petit Bateau (sorc) events in previous years.

Good luck and fair winds
Jerry

 

[UPDATE]
Thanks for reminding me to follow this, Jerry. I’ll be cheering for
2014 RB&I friends Pieter Parie (Crazy D, Breehorn 41) and Madelon
Kuiper (Bliss, Winner 9.50).

Kass Schmitt

Redactie 23-09-201420:35

De schepen liggen in Bataviahaven. Bemanningen aan het diner.
BLISS doet verslag aan de vooravond van de wedstrijd:

Heel geconcentreerd worden in ons hoekje van de haven de bootjes klaargemaakt. Alles moet perfect liggen, want een lijntje in de knoop breekt je op als je ‘s ochtends in het donker vertrekt. Ondertussen worden over en weer technische weetjes over de Winner 9.50 uitgewisseld: raampjes beter niet zelf opnieuw kitten, een handig rekje voor de lijnen en een mooie constructie voor een Code 0.
Ik weet nog steeds niet welke baan het gaat worden. Mijn tactiek-spreadsheet draait overuren. Eentje steekt er bovenuit, maar dat wordt wel een zwaar tochtje als het weerbericht klopt. Alles moet goed gaan, om het voordeel van de baan te verzilveren. Nemen we dat risico? Of spelen we op safe? Morgenochtend tijdens de eerste rakken zullen we definitief besluiten. Wie weet kom ik de heren (ex) Winner eigenaren weer ergens tegen.

Redactie 23-09-201420:49

Na een korte toelichting op het programma van Dutch Match Cup (en eventuele conflicten met die van de 200Myls) is het palaver begonnen. Algemeen over de wedstrijd, de in en outs van de tracker en waar ze te volgen zijn (klik op ‘Tracker’ in het menu), de banen, veiligheid.
Belangrijk punt is het uit de baan nemen van een ton, vanwege aanwezige explosieven, de SB-B (in baan 2 en 4). Deze wordt vervangen door de EL-A.
Gespannen gezichten en relevante vragen gesteld. Hoewel al de 19e wedstrijd, elke keer toch nét weer anders…

 

Redactie 23-09-201423:20

Palaver ten einde. Trackers uitgedeeld. Schippers op weg naar hun kooi.
 

 
Wie vertrekt er morgen al om 0700? En welke baan nemen we nou? Deze laatste was wel de meest gestelde vraag van vanavond…
DONDERSTEEN weet waneer hij de beslissing neemt:
 
“ben uitgeloot voor de veiligheidscontrole. Alle middelen zijn in orde bevonden en mag dus officieel mee varen nu:-)
Tijdens het palaver horen we dat er bij de SB-B een bom schijn te liggen. Staat dit dan voor Super Bom-B? en de SB-A dan? Ik vaar er al jaren, tot nu toe nog nooit ontploft. Spannend, dan maar via de EL-A als het baan 4 wordt.
Ieder jaar hetzelfde: discussie over de baan wordt het 1 of 4???? Morgen bij Volendam weet ik het. Happy and safe racing voor allen”

Redactie 23-09-201423:40

We sluiten het live-verslag vandaag. Morgenochtend zijn we er weer!

Redactie 24-09-201407:01

Het is woensdag 24 sept 2014, 0700. Vanaf dit moment kunnen de boten starten, daarom hervatten wij het live-verslag.

Redactie 24-09-201407:10

Wat kunnen we vandaag verwachten?

Eigenlijk maar één ding (officieel dan):
– Start van 7:00 tot 10:00 uur
 
De eerste boten zijn los en zelfs gestart volgens deelnemer DONDERSTEEN:
“06:45
de eerste varen af. Zuidenwind, waarom?? Kruisen vanaf hoorn naar Volendam. Ik doe eerst koffie. De action cam loopt! Eens zien hoe dat eruit ziet in time laps.De haven leeg binnen 20 seconden.
safe sailing all”

We kunnen dat nog niet verifiëren op de tracker pagina.

Redactie 24-09-201407:33

Daar gaan ze! Wat een mooi gezicht.
Meer dan de helft van de schippers hebben besloten om te vertrekken.

Redactie 24-09-201407:33

De eerste live beelden komen binnen:

Redactie 24-09-201407:57

De schipper van SPIKY is gewaarschuwd ;)
“Goedemorgen redactie van de 200 myls,
Super dat jullie zoveel doen voor de thuisblijvers, zo kunnen we goed fan zijn en onze mannen en vrouwen volgen!
Ondertussen is thuis de plek van Hans in zijn eigen bed al helemaal ingenomen door zijn eigen schatjes, nog voor dat hij überhaupt gestart was…
Hopelijk mag hij er zondag nog weer in…
Hartelijke groet en voor iedereen, succes en veel plezier!”

Redactie 24-09-201408:35

Een volgend groep starters over de lijn. De start gaat in golven.Nog een paar in de Bataviahaven.
ps: het lijkt wel of men elkaar aansteekt.

Redactie 24-09-201408:42

De eerste foto’s laten zien dat de boten met een lekker gangetje op weg zijn naar de eerste boei. (Tip: door op de icoontjes van de schepen te klikken krijg je wat meer info te zien, waaronder de snelheid)
Ik zie ze variëren van zo’n 5 tot 7 knopen. Er is dus genoeg wind! Hoe hard waait eigenlijk?
YOHO meldt 11 knopen in de haven. Buiten natuurlijk meer. Dit klopt wel met de prognoses dus (zie afbeelding) heel veel meer zal het niet worden, erder zelfs minder aan de oostzijde van het IJsselmeer. Dat zal ongetwijfeld de reden zijn dat de meesten voor een vroege start kiezen.

De wind zit in het westen. Op de Noordzee zal 20-25 knopen staan en ruimt gedurende vandaag naar het NW. Daar blijft het hangen en zal in de loop van de nacht afnemen. Hopelijk krijgen we wat weer&wind rapporten vanaf het water om dit te verifiëren.

Redactie 24-09-201408:48

Daar gaan ze!
Wat een mooi gezicht. Meer dan de helft van de schippers heeft besloten om te vertrekken.

Redactie 24-09-201409:25

Over YOHO gesproken:
Herrlich, beim Palaver wieder viele Bekannte zu treffen.
Ich bin immer noch der einzigste “Moff” ;-)). Gut geschlafen, das Boot fertig gemacht, Frühstück, um 09:00 geht´s auf Bahn 1, Nordsee. In IJmuiden wollen sich einige Segler im Strandtent ZILT, stracks over de duin links van den Admiral, treffen.
Das wird leuk. Wind im Moment 11 Knoten im Hafen, das wird zur NEK eine schnelle Reise.
Peter – YOHO – Dehler41DS

Dat is een enthousiaste buur. En we weten nu ook dat hij baan 1 gaat varen. Verzamelen in Zilt dus ;)

Redactie 24-09-201409:31

Over ZILT gesproken (om nog maar een bruggetje te gebruiken)
Daar gaat het goed aan boord. Ze geniet duidelijk!
“Samen met de chill out onderweg, een heerlijke wind en 7 knopen door het water, een mooie start”
 

 
Noot: we vragen alleen af welke boot we zien, volgens ons niet CHILL OUT

Overigens er staat meer wind dat we dachten. Daar zit toch duidelijk een rif in het grootzeil.

Redactie 24-09-201409:45

De overwegingen a/b BLISS:

“Terwijl we (de BLISS en ik) 7,1 knopen door het water lopen richting de Sport G boei, in 20 knopen wind, wordt er op de Bliss nog steeds over de baan gepiekerd.

Baan 1 valt af want dan had ik echt om 7:00 moeten vertrekken, anders heeft het geen zin. De motor van de Bliss is te zwak om hard door het kanaal te motoren en op tijd voor het tij in IJmuiden te zijn. Uit de spreadsheet die alle banen doorrekent komt, voor wat het waard is, dat het het allerbeste zou zijn om vannacht bij Den Oever naar buiten te gaan (baan 2), maar dat betekent dat ik met tenminste 18 knopen wind op de kop bij Den Oever het hele smalle gaatje uit zal moeten kruisen. De laatste keer dat ik daar was woei het maar heel iets harder en stonden de brekers in de vaargeul op hetzelfde punt van het tij. Zonder motor erbij kwam ik toen niet ver. Ga ik dat nu weer opzoeken? Of wacht ik tot de wind gedraaid is in de middag?
Nadeel daarvan is dat de wind dan weer verder toegenomen is, en recht op de kop staat bij Den Helder. Ook geen prettig punt qua golven.
En dan is er nog baan 3, die steeds interessanter begint te lijken. De wedstrijd zul je er niet mee winnen, maar je houdt de boel wel heel.
Nou, eerst maar eens het eerste kruisrak zometeen. Kijken hoe dat gaat. En bij Lelystad beslissen.”

Redactie 24-09-201409:50

“Veel AIS en in de #200myls .. Gaat lekker wel nat in buien ;-(/) ”
 

 
Op het dak van de redactie burelen klettert de regen ondertussen ook.

Redactie 24-09-201409:56

Dit zijn mooie beelden vanaf een buiig en winderig IJsselmeer.
 

 

Redactie 24-09-201409:58

Wat vroeger dan gepland starten we het live-verslag van de 19e 200 Myls SOLO. Tot en met aanstaande zondag zullen we verslag doen van de belevenissen van de deelnemers.
 

Wat kunnen we verwachten vandaag?
– schepen verzamelen zich in de Bataviahaven te Lelystad
– Inspectie veiligheidseisen vanaf1700 uur
– 2000 Palaver in Restaurant Bataviahaven

Redactie 24-09-201410:11

Van alle kanten buiberichten. Weer droog maar, de wind veel minder. Rif gaat er weer uit!
WINNER:
“Nou, dat was niet mis. Dikke wind en een flinke bui.nu op weg naar Volendam. Rif is eruit en de bui is over.”

GEISHA:
“Regen weg wind. Balen zeg”

PEROGIVI
“Onderweg naar Volendam. Tijd voor een licht zeiltje

ZILT
“Lekker zeg zo’n bui.. Maar wel gecombineerd met de windshift om Volendam – hoorn bezeilbaar te maken”

Daar zijn ze:

Redactie 24-09-201411:54

Langzamerhand wordt het duidelijk wie welke baan gaat varen, waarover later meer.
Wind is aanzienlijk minder en het wordt zelfs lichter op de redactie.
Het ruime, zelfs voor-de, windse rak terug naar Lelystad werd op verschillende manier bedwongen.
 
Alles op en bij op NAUSIKAA

 
en hier a/b TI SENTO met de 100%

Redactie 24-09-201412:11

Reven was vanochtend wel nodig. Hier een recente innovatie aan boord.
“Mooi en veilig vanuit de kuip reefsysteem is waardevol, dank aan een bedrijf in Weesp..”

Redactie 24-09-201415:17

Blissed out – 3
Vanuit Houten wordt druk gepuzzeld om de Bliss zo goed mogelijk van recente info te voorzien. Windguru, Marifoonbericht, gribfiles van manlief vanaf kantoor. Inderdaad, baan 1 valt af. Baan 2 wordt spannend. Willen we ons meisie met NW6 tussen DH en Texel door laten kruisen? Dan wordt het voor mij een spannend nachtje …. Maar baan 2 is wel ook heel leuk, buitenom langs de eilanden. En met plezier aan boord blijft de motivatie hoog!

Net uitgebreid gebeld, volgens mij is de beslissing wel genomen. Binnen een paar uurtjes ziet u het wel op de tracker van de Bliss.

En ondertussen zit ik hier heel comfortabel aan tafel met mijn lunch en heb veel respect voor onze vriendin. Terwijl we belden moest ze even neerleggen om te trimmen. Tsja, 18 knopen wind, in je eentje aan boord en uiteraard wel de spi erop! RESPECT

Redactie 24-09-201415:26

BREAKING: 4 schepen achterstevoren in de Houtribsluis !

Redactie 24-09-201415:49

Baankeuzes zijn bepaald. De vloot verspreid zich over IJsselmeer en Noordzeekanaal. Het Noordzeekanaal is ±16 mijl lang. Uurtje of 3 varen, excl sluizen. Misschien wat langer want de wind zit al in het NW (=tegenwind)
Even geen zorgen over trim en plotselinge buien, tijd voor andere dingen:
 
“De DONDERSTEEN gaat voor op het IJ en ik kan even mijn tanden poetsen”

Redactie 24-09-201416:05

Het walteam vraagt
“@9limlach met de Bliss door de sluis (red: Houtribsluis) @200Myls Nu nog in de regen, maar het droge stuk komt eraan! Wat zal ze kiezen, baan 2 of 3?”
 
en BLISS antwoord al snel:
 
Blissed out 4
Op de Bliss is het ei gelegd. Het wordt baan 3. De wens om zout te proeven is dit jaar net wat minder, omdat ik al 4300 hele mooie zoute mijlen gevaren heb met Pieter en alleen. Pieter zit wel op baan 1, want die was zo jaloers na mijn tripje Engeland-Denemarken-Zweden dat hij het niet kon laten het zout op te zoeken.

Zoals gezegd win je de wedstrijd niet op baan 3, maar kan je nog wel hoog in het klassement van die baan proberen te eindigen. Perfecte boat handling en slimme rusttijden worden dus de uitdaging. Zojuist al even gebroached op het Markermeer toen de wind plotseling draaide, dus spannend genoeg hier.
Inmiddels zijn we geschut in Lelystad en gaan we zo bij de Sport F weer starten. De boeien zitten in de GPS, lunch is verorberd. Dus we kunnen weer!

Redactie 24-09-201416:14

2 Solozeilers op het IJsselmeer..


(foto: DONDERSTEEN)

Redactie 24-09-201416:21

Even afwachten…
 

 
hoe lang dit…
 

 
…goed gaat.

Redactie 24-09-201416:50

Onweersklappen boven de redactie, regenboog over het IJsselmeer.

(foto: BLISS)

Redactie 24-09-201417:13

Even later…

Redactie 24-09-201417:20

Momenteel veel regen met plaatselijk pittige onweer. In de loop van de avond zal de activiteit afnemen.

Redactie 24-09-201419:59

Wie had dát ooit kunnen denken?
“MOSHULU en INSPIRIT na grondige controle door douane in IJmuiden”

Is dat eerder gebeurd? Weten de 200 Myls veteranen dat?

Redactie 24-09-201420:36

En hoe is de situatie op het IJsselmeer?
De wind kaart zegt genoeg. Het is stil. Wind is na de onstuimige dag, met onweer en buiige wind sterk afgenomen.
 

 
Een beetje onverwacht, althans het werd in de loop van de dag steeds duidelijker.
DELTA:
“Dag van uitersten. 23 kn wind en 7,2 kn snelheid en over de laatste 0,4 mi naar MN-GZ2 twintig minuten dobberen en overstag, want na de bui ( zicht 100m) niet meer bezeild.
Net een rust na iedere ton ben ik precies op tijd binnen voor de twintigste editie.”


 
Wat te doen? Ik denk dat de velen hun rusttijd laten ingaan.
 
Blissed out 5
Compleet onverwacht lig ik nu al voor anker in de kom van Enkhuizen, samen met drie andere bootjes. Het laatste uur ging de wind dankzij buien van 15 naar 30 naar 5 knopen en draaide daarbij naar het noordwesten. Dat was voor het volgende rak precies in de wind, en zo weinig dat ik nauwelijks vooruit kwam. Daarom maar de ad hoc beslissing bij de KG boei om de verplichte 6 uur te gaan ankeren. Het mag ook langer zijn, dus zo maar weer even aan het rekenen en dan wat slapen.
Vanbinnen is de boot kledder nat van de regen die ik met mijn pak steeds mee naar binnen neem. Ik heb de kachel maar even aan gezet.
De actuele windwaarnemingen elders storten ook helemaal in, dus voor eenieder die nu in een rak zit: hou vol!!!

Redactie 24-09-201420:51

DONDERSTEEN e. a. in baan 1, zijn in IJmuiden aangekomen. Gezien de aangekondigde vertrektijd, gedicteerd door het laagwater IJmuiden, zijn we benieuwd of het eerder aangekondigde bezoek aan Zilt nog doorgaat.
 
“Aangekomen in IJmuiden
Er ligt hier al een kleine vloot met de Japanse vlag in de achterstag. Morgenochtend allemaal om 0300 richting den helder en door het wad op. Vandaag liep lekker. Alleen het kruisrak van het paard van marken naar Amsterdam was erg shifty. Leuk gevecht met de Crazy D. Eten is en slapen.
Tot morgen.”
 
Zo te lezen is er een soort informele gezamenlijke herstart vanuit IJmuiden 2 uur na LW. Lang stroom mee en hopelijk tot op de Waddenzee. Het is Nieuwe Maan vannacht, maar het echte stroom-voordeel zal pas over 2 dagen zijn. Niettemin een lekker stukje zeilen over de nachtelijk Noordzee.
 

 
Bij de extra donkere start in IJmuiden zal de wind nog in het NNW zitten, met een krimping naar WNW in de uren daarna. Hopelijk vroeg, dan hebben ze er langer voordeel van. Wind zal dan ook weer toenemen.

Redactie 24-09-201420:56

Het is overigens mooi te zien: het front dat vanochtend en vroege middag over Nederland trok. De sterke draaiing (ruimen) van de wind en daarna dramatische afname ervan.
De isobaren kaart van 1400 vanmiddag:

Redactie 24-09-201423:13

Hoewel de wind, zoals eerder gemeld, minimaal is varen er nog een paar schepen. Op de motor, door het Noordzeekanaal, maar ook onder zeil.
 
Op het IJsselmeer nog een paar zeilers en zie je her en der (bij de markeerpunten) clusterjes boten voor anker liggen.
Hier bijvoorbeeld achter de dijk bij Lelystad.

 
En bij Hoorn:

 
In IJmuiden is het géén Zilt geworden maar restau Yoho. Met als gasten Lukas Mol (Strongbow), Harris Visser (Black Magic Woman) ,Sander van Doorn (Class 650, Penguin in Bondage II), Hans Rother, (Class 650, Spiky 595), Sander Vogelenzang (Class 650, Boatsje) en gastheer Peter Knüppel.
Wow, als dat geen voorbeeld is van het 200 Myls SOLO gevoel??
 

Redactie 24-09-201423:28

Het is al gezegd het was een dag van extremen, windshifts, géén wind én dik in de 30 knopen..
ZAHIR:
“Vandaag bij Urk rond 17:00 mega onweer. 35 knopen met bliksem! Die had ik nog niet gezien. Snel daarna 0 knopen. Uren gedobberd. Nu bij enkhuizen aan de erwtensoep. Morgen vroeg op om de schade in te halen”

Verwachting is dat groep IJmuiden en de gasten van Restau Yoho als eerste in beweging komen. 0300 is hun geplande start.
Dit is de mooiste foto om het live-verslag van vandaag mee af te sluiten. Vanaf de Catootje in de Oranjesluis. Vanaf vroeg in de morgen kunt u de updates van donderdag verwachten. Goede wacht.

Redactie 24-09-201423:29

Vanuit het hele land zijn schippers onderweg. Zoals hieronder uit
Muiderzand.
DELTA: “Net weg.. Vier boten onafhankelijk van elkaar binnen een kwartier vertrokken, op weg naar de starthaven in Lelystad”

Redactie 24-09-201423:37

Hoewel de wind, zoals eerder gemeld, minimaal is varen er nog een paar schepen. Op de motor, door het Noordzeekanaal, maar ook onder zeil.
 
Op het IJsselmeer nog een paar zeilers en zie je her en der (bij de markeerpunten) clusterjes boten voor anker liggen.
Hier bijvoorbeeld achter de dijk bij Lelystad.

 
En bij Hoorn:

 
In IJmuiden is het géén Zilt geworden maar restau Yoho. Met als gasten Lukas Mol (Strongbow), Harris Visser (Black Magic Woman), Sander van Doorn (Class 650, Penguin in Bondage II), Hans Rother, (Class 650, Spiky 595), Sander Vogelenzang (Class 650, Boatsje) en gastheer Peter Knüppel.
Wow, als dat geen voorbeeld is van het 200 Myls SOLO gevoel??
 

Redactie 24-09-201423:44

En hoe is de situatie op het IJsselmeer?
De wind kaart zegt genoeg. Het is stil. Wind is na de onstuimige dag, met onweer en buiige wind sterk afgenomen.
 

 
Een beetje onverwacht, althans het werd in de loop van de dag steeds duidelijker.
DELTA:
“Dag van uitersten. 23 kn wind en 7,2 kn snelheid en over de laatste 0,4 mi naar MN-GZ2 twintig minuten dobberen en overstag, want na de bui ( zicht 100m) niet meer bezeild.
Net een rust na iedere ton ben ik precies op tijd binnen voor de twintigste editie.”


 
Wat te doen? Ik denk dat de velen hun rusttijd laten ingaan.
 
Blissed out 5
Onverwachte wending
Compleet onverwacht lig ik nu al voor anker in de kom van Enkhuizen, samen met drie andere bootjes. Het laatste uur ging de wind dankzij buien van 15 naar 30 naar 5 knopen en draaide daarbij naar het noordwesten. Dat was voor het volgende rak precies in de wind, en zo weinig dat ik nauwelijks vooruit kwam. Daarom maar de ad hoc beslissing bij de KG boei om de verplichte 6 uur te gaan ankeren. Het mag ook langer zijn, dus zo maar weer even aan het rekenen en dan wat slapen.
Van binnen is de boot kledder nat van de regen die ik met mijn pak steeds mee naar binnen neem. Ik heb de kachel maar even aan gezet.
De actuele windwaarnemingen elders storten ook helemaal in, dus voor eenieder die nu in een rak zit: hou vol!!!

Redactie 25-09-201400:19

We doorbreken de nachtrust met een nagekomen bericht. Er is namelijk een uur geleden een nog een deelnemer gestart uit Lelystad. De enige deelnemer die, volgens ons, bewezen heeft dat 200 Myls zeilen en werken te combineren is (2 jaar geleden zelfs nog tijdens een rustpauze van 6 uur). Schipper van TZIGANE (J33) smst ons net:
 
“Gestart om 22.47! Na een hele lange en niet te vermijden werkdag eindelijk het eerste rak. Koers moet 297 zijn. Windrichting is helaas ook 297. Dat wordt opkloppen. Een kwartiertje in de race en nu al kansloos…. Nieuw doel: uitvaren en intens genieten. Harry”
 
Dit concurreert met het eerder bejubelde ‘200 Myls gevoel’.

Redactie 25-09-201408:41

Goedemorgen, we beginnen op de 2e dag (25 sept 2014) van de 19e 200 Myls met het live-verslag met een sfeerimpressie vanaf de ZAHIR ‘mooi wakker worden’.
Zahir heeft de nacht voor z’n anker doorgebracht achter de dijk bij Lelystad

Redactie 25-09-201408:50

Op het Marsdiep ziet er net zo rustig uit en net zo sfeervol. DONDERSTEEN ziet dit vanuit z’n kuip: Den Helder in het ochtendlicht.

Redactie 25-09-201409:01

ILOU stuurde ons om 0340 een mooi geschreven verslag van z’n 1ste dag en nacht. Ilou ligt nu bij Den Oever. Hierna volgt een Bliss report. Beide heerlijk om bij een koffie (o.i.d.) te lezen.
 
“Nederland slaapt en de Ilou is voor haar baas aan de bak en hapt de golven weg op twee lange nagenoeg tegengestelde maar toch bezeilde rakken. Ongeveer 80 graden over beide boorden erg luxe!
Maar helaas wel wat kleine tegenslagen op dag 1.
Nadat het op het Markermeer niet lukte om de spi te zetten (rond het voorstag en niet goed te krijgen daarna) leek het geluk weer terug te keren. De keuze voor Baan 2 pakte goed uit door een ruimende wind. De eerste twee boeien ruim bezeild en de KG ook bijna. Totdat de buienaanval begon en de wind bleef draaien en afzwakken. Na de KG trok de wind weer lekker aan dus toch maar door…..helaas! De wind viel bijna weg na een half uur en na twee uur slechts vijf Mijl gevaren en bij de volgende ton geen zicht op beter. Bij KR-A daarom de baan rafgebroken en naar het vogeleiland Kreupel voor zes uur rust. De geul tot aan de steiger is 2,40-2,70 met een diepgang van 2,10 ok. Tot de laatste twintig meter en….vastgelopen! Nog een keer een paar meter rechts. Ja lukt, ik heb 20 cm over daar
Diepgang bij de steiger 2,20. Een decimeter is genoeg.
 
Slapen nu maar ik lig niet lekker want de wind zou ruimen naar NW en toenemen 15 kn. Het klinkt echter harder af en toe dus naar buiten voor een blik op de meters want afwaaiing door een flink hardere wind dan 15 kn kan ik niet hebben nu.
De meters zijn duidelijk: 18-22 kn wind en erger…de dieptemeter toont de decimeters onder de kiel…NUL. De droogkomende aangroei op de steigerpalen bevestigt het helaas.
En dat in anderhalf uur toen ik voor het laatst keek. Ik moet nog 1:45 blijven liggen. Ik ga weer naar bed maar na vijf minuten kies ik voor zekerheid. Ik ga weg (hoop ik) en dat lukt wonderwel nog goed ook. Maar hoe is het over bijna twee uur?Zonde maar een dag vastliggen is erger.
Nadeel van deze actie is nl
dat in totaal bijna zes uur buiten de baan nu opeens bij m’n zeiltijd komen…daar doe je je best niet voor!

Daarnaast jammer dat ik die uren nu elders alsnog moet doen om aan 27 te komen. C’est la Vie. Rond 0430
in Den Oever en tegen het middaguur schutten. Daar past zes uur alsnog in zou je zeggen… :-)

Allen veel plezier en goede vaart.
De Ilou.”
  
Bliss out – 6
Na een heerlijk lange nacht – zo lang heb ik tijdens de 200 mijls nog nooit geslapen – zijn we onderweg van Enkhuizen naar de Sport A boei onder de Afsluitdijk. De nachtrust was zo heerlijk lang, omdat ik wilde wachten op een windshift die dit eerste rak bezeild zou maken. Dat is het ook, dus mijn vertrouwen in het weerbericht keert weer enigszins terug.
Binnen hangen alle natte kleren en dweilen van gisteren te drogen. Wat een hoeveelheid regen en hagel in een paar uur tijd! Ik was vanmorgen blij dat ik bij het inpakken niet bezuinigd had op droge kleren. Je zult op een mini zeilen! Respect!!

Vandaag wordt een dag van zoveel mogelijk mijlen. Door de vroege stop gisteren heb ik er pas 55 mijl opzitten. Er lijkt weinig rekenwerk aan. Gewoon varen, varen, varen. Alleen aan het eind van de dag zit een beslis-moment: in Urk blijven liggen, of het lange rak naar Oude Zeug nog doen. Hopelijk gaat de wind vanavond wat later liggen dan gisteren.

Redactie 25-09-201409:24

Nog meer ochtendstemming. Hier vanuit Stavoren om 0715 a/b SWINDE.
 

 

Redactie 25-09-201410:25

De mooie ochtendluchten blijven binnen komen! Nog ééntje dan ;)
WINNER: “Na dat heftige onweer van gister was dit vanmorgen een cadeautje.”
 

Redactie 25-09-201410:30

OPROEP: we zijn benieuwd hoe het in baan 1 IJmuiden – Marsdiep is gegaan vannacht. Iemand?

Redactie 25-09-201410:33

Hoewel de wind, zoals eerder gemeld, minimaal is varen er nog een paar schepen. Op de motor, door het Noordzeekanaal, maar ook onder zeil.
 
Op het IJsselmeer nog een paar zeilers en zie je her en der (bij de markeerpunten) clusterjes boten voor anker liggen.
Hier bijvoorbeeld achter de dijk bij Lelystad.

 
En bij Hoorn:

 
In IJmuiden is het géén Zilt geworden maar restau Yoho. Met als gasten Lukas Mol (Strongbow), Harris Visser (Black Magic Woman), Sander van Doorn (Class 650, Penguin in Bondage II), Sander Vogelenzang (Class 650, Boatsje) en gastheer Peter Knüppel.
Wow, als dat geen voorbeeld is van het 200 Myls SOLO gevoel??
 

Redactie 25-09-201410:34

Vanuit de redactie het Amsterdamse havenwater overziend ziet het er rustig uit, bevestigd door de net binnengekomen foto’s. We zijn benieuwd wat de wind zal doen vandaag. Zou BLISS het laatste rak naar Oude Zeug nog kunnen doen vanavond (zie hieronder)?
Hieronder de prognose van 1200 UTC (1400 onze tijd) De isobaren liggen ver van elkaar, dus het gaat zeker niet stormen vandaag. Maar op de Noordzee komt een rode lijn aan.. De wind zal zeker aantrekken begin middag en aankomende nacht weer afnemen. Richting is om de WZW.
 

 

Redactie 25-09-201410:41

Routering en ‘wet notes’ aan boord van ZAHIR

Redactie 25-09-201414:02

Er wordt stevig gezeild door iedereen. De wind is ondertussen toegenomen gelukkig, nog niet zoveel dat er een rif in moet dus goed voor hoge snelheden.
Leuk als je met elkaar opvaart om wat te ‘sparren’.


Vanaf CITY jagend achter ?
 

SWINDE aan loef van FLORIJN tussen Enk en Stav op weg naar de sport B

Redactie 25-09-201414:06

De wind voor midden IJsselmeer:

Blijft droog gelukkig, alleen in Friesland en Groningen wat regen, maar daar komen we niet.

Redactie 25-09-201416:12

Een eenzame deelnemer die z’n rusttijd gebruikt in/op Urk: MALLEMOK


(foto: Sybo Talsma)

Redactie 25-09-201420:05

De wind staat de hele middag goed door! Beduidend meer dan de prognoses. Deelnemers zijn druk aan het zeilen. Rif erin, bij het markeerpunt er weer uit, of vice versa.
“Ja, wat Windguru een vlaag noemt hebben wij de hele tijd. Net even een quiche uit de oven. Toch beter dan dat adventure food zakje van gisteren. En dan zo het tweede rif er weer in voor het 19 mijl aan de windse rak naar Oude Zeug. Jullie moet het echt eens zelf ervaren hoor. Is echt top spelletje.”
 
Iedereen wil maximaal profiteren van de wind, want men kijkt al met een hal oog naar de voorspellingen van komende dagen. Dan wordt het misschien nog wel dobberen. Het is zaak om nu gas te geven. Toch moet weer af en toe bijgetankt worden. Vooral aan boord van de kleinere boten, met name de Class 6.50 is het afzien:
“Spiky595, heeft net een zwaar kruisrak gehad van de H2-W1 naar de LC 6. Hij vaart nu ruim via de ELA naar de UK 2 en gaat dan stoppen bij Urk.
Hij is erg moe inmiddels en echt alles is zeiknat.
De shorecrew gaat dus straks naar Urk om hem wat te eten te brengen en hem even lekker op te warmen.
Alleen nu allemaal even samen duimen dat zijn motor het zo zal doen zodat hij veilig Urk aan kan lopen aan lagerwal!”
 
BLISS stuurde, terwijl de quiche van hierboven in de oven staat, en passent nog een zonsondergang terwijl de boot over het IJsselmeer stuift. Maar ook daar is het een natte bedoeling.
 

Redactie 25-09-201420:19

Quiche op de ene boot, een noodle-tje op de andere..

Redactie 25-09-201420:21

Die klopte niet.

Redactie 25-09-201420:59

ANONIEM breekt giek!
Terwijl Anoniem z’n baan ‘rondje de eilanden’ aan het afleggen was, is z’n giek gebroken. Schipper is ongedeerd en vervolg z’n weg op grotere voorzeilen.
De wind staat goed dus er zijn geen extra problemen. Hij zal in Harlingen stoppen om reparaties uit te voeren. Hopelijk op tijd klaar om het HW Harlingen te halen om weer naar Kornwerd te varen.
 

 

Redactie 25-09-201421:13

ANONIEM breekt giek!
Terwijl Anoniem z’n baan ‘rondje de eilanden’ aan het afleggen was, is z’n giek gebroken. Schipper is ongedeerd en vervolg z’n weg onder grotere voorzeilen.
De wind staat goed dus er zijn geen extra problemen. Hij zal in Harlingen stoppen om reparaties uit te voeren. Hopelijk op tijd klaar om het HW Harlingen te halen om weer naar Kornwerd te varen.

 

Redactie 25-09-201421:36

DONDERSTEEN – DAG 2:
Dikke wind in IJmuiden. Twijfel slaat toe. Wat doe ik? Iedereen gaat, het lijkt erop dat een paar boten blijven liggen. What the heck. Ik ga ook.
Nooit geweten dat al die zeevaart in de nacht in IJmuiden aankomt. Ff kanaal 61 gebruikt om eea vrij te varen. Een van de collega’s gaat nog wel voor langs de zeevaart??
Buiten staan er diepe gaten in de kuil van IJmuiden. Dondersteen loopt goed maar niet heel hard. Zo blijft het tot Bergen. Daarna ruimt de wind wat en begin ik in te lopen. Onderweg nog ruzie met een visser. Beantwoord mijn oproep op 16 niet. Maar wel de kustwacht. Die help me even. Den Helder voorbij, ik ben eigenlijk laat in het tij.. Doorknallen maar. Wind zakt er wat uit. Beide reven uit het grootzeil en voor Texel de spinnaker erop. Wind trekt weer aan tot 16-17 kts. Dondersteen klokt 9,54 kts door het water. Spi eraf wind trekt verder aan. Op het einde klein stroompje tegen. IJsselmeer op en kruisen vanaf Hindeloopen naar WV 12 en dan voor de wind, boom in de fok, lekker chillen. Nu in Hindeloopen. De buurman van de Indra wil morgen om 0630 varen. Pffft. Ik ga dan ook maar vroeg.

Redactie 25-09-201421:39

Wat vroeger dan gepland starten we het live-verslag van de 19e 200 Myls SOLO. Vanaf vandaag (23 sept 2014) en met aanstaande zondag zullen we verslag doen van de belevenissen van de deelnemers.
 

Wat kunnen we verwachten vandaag?
– schepen verzamelen zich in de Bataviahaven te Lelystad
– Inspectie veiligheidseisen vanaf1700 uur
– 2000 Palaver in Restaurant Bataviahaven

Redactie 25-09-201422:32

Dreigende lucht vanochtend boven GEISHA voor Edam.

Redactie 25-09-201422:32


(foto: Theo Hin)

Redactie 25-09-201422:33


(foto: Theo Hin)

Redactie 25-09-201422:46

ZILT:
“Het blijft lachen met de KNMI, waarschuwing op de marifoon voor kracht 6, werkelijke wind hier 12 knopen #200myls, ik ga nog even door”
 
Forecast valid from 00:00 to 12:00 UTC:
Zierikzee Harlingen Delfzijl IJsselmeer Marken
west to southwest 4-5. later risk light rain. good, in precipitation possibly moderate.
  
en dan komt ie:
 
Forecast valid from 12:00 to 00:00 UTC:
IJsselmeer Marken
west to southwest 4-5, decreasing northwest 1-3. first risk light rain. good, in precipitation possibly moderate.
 
Zo lang mogelijk doorzeilen idd..
  

Redactie 25-09-201423:02

ANONIEM ligt met gebroken giek veilig in Harlingen en is aan het repareren. Shore team is ter plekke

Redactie 25-09-201423:25

ZAHIR meets TAPAS

Redactie 26-09-201400:02

Bliss out – 7
Terwijl ik dit schrijf vaar ik rond middernacht langs de Afsluitdijk op de spinnaker. Het was een fantastische dag. Zwaar, maar o zo mooi.
We mochten er even inkomen met wat rustiger wind, maar al snel nam de wind toe zoals voorspeld. Dat maakt de dag drukker en oncomfortabeler aan boord. Eten gaat in de “graaien in kastjes” modus, naar het toilet gaat snel want de stuurautomaat moet in de gaten gehouden worden, en spieren gaan pijn doen omdat alles meer kracht kost.
Ook levert het soms puzzelwerk op. 22-24 knopen betekent voor mijn boot met ruime wind: één rif en de gewone fok, maar aan de wind eigenlijk de kleine fok. Al anderhalf uur voor het aan de windse rak was ik aan het twijfelen of ik vlak voor dat rak de fok zou wisselen of niet. Uiteindelijk heb ik het gewoon even uitgeprobeerd door ter plekke aan de wind te gaan liggen en toen besloten dat het wel zou gaan. In het rak zelf de kracht wat uit de fok genomen door wat te hoog te sturen en voilà, weer wat tijd en energie bespaard.
Uiteindelijk 120 mijl gevaren vandaag. Veel gezwaaid naar andere deelnemers die ik vandaag heel veel tegenkwam (alleen Pieter steeds gemist). In het afgelopen rak van Urk naar Oude Zeug nam de wind in de loop van een uur af van 23 knts, naar 18 naar 13. Een grote lach op mijn gezicht: spi klaarmaken voor het volgende rak! Al zingend over het IJsselmeer. Nu zo nog even strijken en dan snel de lijntjes vast en op kooi. Morgen (vandaag) is het weer heel vroeg dag!

Redactie 26-09-201400:05

Het walteam vraagt
“@9limlach met de Bliss door de sluis (red: Houtribsluis) @200Myls Nu nog in de regen, maar het droge stuk komt eraan! Wat zal ze kiezen, baan 2 of 3?”
 
en BLISS antwoord snel:
 
Blissed out 4
Op de Bliss is het ei gelegd. Het wordt baan 3. De wens om zout te proeven is dit jaar net wat minder, omdat ik al 4300 hele mooie zoute mijlen gevaren heb met Pieter en alleen. Pieter zit wel op baan 1, want die was zo jaloers na mijn tripje Engeland-Denemarken-Zweden dat hij het niet kon laten het zout op te zoeken.

Zoals gezegd win je de wedstrijd niet op baan 3, maar kan je nog wel hoog in het klassement van die baan proberen te eindigen. Perfecte boat handling en slimme rusttijden worden dus de uitdaging. Zojuist al even gebroached op het Markermeer toen de wind plotseling draaide, dus spannend genoeg hier.
Inmiddels zijn we geschut in Lelystad en gaan we zo bij de Sport F weer starten. De boeien zitten in de GPS, lunch is verorberd. Dus we kunnen weer!

Redactie 26-09-201400:06

ANONIEM ligt met gebroken giek veilig in Harlingen en is aan het repareren. Een ad hoc gevormd shore team is ter plekke.

Redactie 26-09-201400:16

Bliss out – 7
Terwijl ik dit schrijf vaar ik rond middernacht langs de Afsluitdijk op de spinnaker. Het was een fantastische dag. Zwaar, maar o zo mooi.
We mochten er even inkomen met wat rustiger wind, maar al snel nam de wind toe zoals voorspeld. Dat maakt de dag drukker en oncomfortabeler aan boord. Eten gaat in de “graaien in kastjes” modus, naar het toilet gaat snel want de stuurautomaat moet in de gaten gehouden worden, en spieren gaan pijn doen omdat alles meer kracht kost.
Ook levert het soms puzzelwerk op. 22-24 knopen betekent voor mijn boot met ruime wind: één rif en de gewone fok, maar aan de wind eigenlijk de kleine fok. Al anderhalf uur voor het aan de windse rak was ik aan het twijfelen of ik vlak voor dat rak de fok zou wisselen of niet. Uiteindelijk heb ik het gewoon even uitgeprobeerd door ter plekke aan de wind te gaan liggen en toen besloten dat het wel zou gaan. In het rak zelf de kracht wat uit de fok genomen door wat te hoog te sturen en voilà, weer wat tijd en energie bespaard.
Uiteindelijk 120 mijl gevaren vandaag. Veel gezwaaid naar andere deelnemers die ik vandaag heel veel tegenkwam (alleen Pieter steeds gemist). In het afgelopen rak van Urk naar Oude Zeug nam de wind in de loop van een uur af van 23 knts, naar 18 naar 13. Een grote lach op mijn gezicht: spi klaarmaken voor het volgende rak! Al zingend over het IJsselmeer. Nu zo nog even strijken en dan snel de lijntjes vast en op kooi. Morgen (vandaag) is het weer heel vroeg dag!

Redactie 26-09-201400:18

ANONIEM breekt giek!
Terwijl Anoniem z’n baan ‘rondje de eilanden’ aan het afleggen was, is z’n giek gebroken. Schipper is ongedeerd en vervolg z’n weg onder grotere voorzeilen.
De wind staat goed dus er zijn geen extra problemen. Hij zal in Harlingen stoppen om reparaties uit te voeren. Hopelijk op tijd klaar om het HW Harlingen te halen om met de stroom naar Kornwerd te varen.

 

Redactie 26-09-201400:25

Het is middernacht geworden. We gaan het live verslag van vandaag afsluiten. Mocht er nog nieuws of beeldmateriaal uit Harlingen komen, waar Anoniem de giek repareert dan ‘breken’ we weer in.
Morgenochtend zijn we er weer. Goede wacht.

Redactie 26-09-201406:49

We openen het live verslag op de 3e dag (26 sept 2014) van de 19e 200 Myls SOLO

Wat kunnen we verwachten vandaag?
De eerste finishers?
Eén ding is zeker, de wind blijft langer staan dan gedacht. Uit het ZW en eind van de dag en vanavond ruimend naar NW. Er veel bewolking en soms kan er wat lichte regen of motregen vallen. Later op de dag komen er in het noordwesten ook weer opklaringen. De middagtemperatuur ligt rond 18 graden.

Redactie 26-09-201407:00

Oh what a night.
Na een grijze vrijdag trok het gisteravond open, maar verdween de bries van overdag. De langzaam werden de cijfers op de windmeter minder. Uiteindelijk bleef er maar heel weinig over.

 

Het werd een oefening in geduld.. Maar je kan het er ook van maken!
YOHO: “Vertrokken 01:30, millionen sterren, wenig wind, direstraits in de kuip. Cafeteria en Croissant darben, herlik! Groeten Peter”
 

Uren later in het ochtendgloren was het nog steeds niets anders dan een gladde watervlakte.
WINNER (0700): “De laatste mijlen. Zou er nog wind komen dit weekend?”

Redactie 26-09-201408:17

Voor een ‘200 myler’ gelden uiteraard ander ‘werktijden’, de wedstrijd gaat gewoon dag en nacht door.
 
WINNER is al weer vroeg op pad.
“Ik ben lekker vroeg vertrokken en het begint net licht te worden. Ik passeerde op weg naar KH de baggerschepen. Die waren echt vroeg op.
Het is heerlijk weer, niet koud, mooi windje. Het begin van alweer een mooie zeildag.”
 

 
TI SENTO vaart bij Urk en klinkt ook tevreden, omdat z’n stuurautomaat de omstandigheden wat prettiger vindt en de schipper zo niet meer hoeft te sturen.
“Goedemorgen vanaf de Ti Sento, stuurautomaat doet gelukkig weer goed z’n werk. Gisteren had ie ‘t moeilijk vanwege harde wind en behoorlijke golven. Heb bijna de hele dag zelf gestuurd..”

Redactie 26-09-201409:16

Nog meer kunststukjes van improvisatie en reparaties vannacht!
YOHO schrijft:
Toen ik gisteravond om 22:00 in het Krabbersgat het grootzeil wilde laten zakken, bleef het zeil ter hoogte van de zalings vastzitten.
Ondanks de windstilte heb ik met de neus in de wind aan een langssteiger kunnen afmeren. Gelukkig vond ik in een uitgestorven haven nog 2 meisjes bereid om m’n 100 kilo in de mast te hijsen. Elektrische lier ;-)) !
Alles was in orde. Er zat lijntje in de hoek tussen mast en verstaging vast geklemd. Niets beschadigd. Zeil nu ter hoogte van Amsterdamse Hoek (red: moet dat niet Rotterdamse Hoek zijn? ;) ) in mist en regen. Er staat nog een wind van 16 knopies, maar het rak van de EZ – C is niet bezeild. Kruisen. Zorg alsjeblieft voor een beetje zon!
Peter van het Restau Yoho

Redactie 26-09-201409:37

Lange afstanden solozeilen betekent een hulpje bij het sturen in de vorm van een elektrische stuurautomaat of natuurlijk, stroomloos, een windvaanstuurinrichting (mooi Scrabblewoord).
Hoe dan ook, de accu’s moeten af en toe weer op peil gebracht worden. Je kan natuurlijk de diesel aan zetten, alternatief is een watergenerator.
Hieronder 2 soorten. Beide leveren ± 1 A/kn en geven een snelheid verlies van 0,1 à 0,2 kn.

YOHO schrijft:
“Mijn watergenerator levert bij 6 kn SOG tussen 6 tot 8/10 ampere af. Mooi ding, remt een tiende van een knop maximaal. Ontwikkeld door en vriend, will je zeker ook hebben ;-)).”
(zijn generator zie je links op de foto, rechts die van uw redacteur)

Redactie 26-09-201409:39

Power to the people
Lange afstanden solozeilen betekent een hulpje bij het sturen in de vorm van een elektrische stuurautomaat of natuurlijk, stroomloos, een windvaanstuurinrichting (mooi Scrabblewoord).
Hoe dan ook, de accu’s moeten af en toe weer op peil gebracht worden. Je kan natuurlijk de diesel aan zetten, alternatief is een watergenerator.
Hieronder 2 soorten. Beide leveren ± 1 A/kn en geven een snelheid verlies van 0,1 à 0,2 kn.

YOHO schrijft:
“Mijn watergenerator levert bij 6 kn SOG tussen 6 tot 8/10 ampere af. Mooi ding, remt een tiende van een knop maximaal. Ontwikkeld door en vriend, will je zeker ook hebben ;-)).”
(zijn generator zie je links op de foto, rechts die van uw redacteur)

Redactie 26-09-201409:53

Old skool 200-Mylen van DONDERSTEEN:
“Foto van de boei en door”

Redactie 26-09-201410:40

Spiky’s night
Gisteravond is het walteam naar Urk gereden om de schipper van Spiky 595 daar rond half negen op te vangen. Hij was net geland in de haven. Het binnenvaren was een uitdaging geweest want de motor had wederom niet meegewerkt!

Met hulp van bemanning van een paar boten verder hebben is de boot verlegd voor de nacht. De schipper heeft wat opgeruimd en heeft zich, onder genot van een warme pizza en koffie door het walteam-Yvette naar huis laten rijden. Vanochtend heel vroeg zijn ze weer naar Urk afgereisd en om 0800 uur ronde hij de UK2 weer om de baan te vervolgen.
Hij kan de WV20 bezeilen, dat is gunstig omdat de kruisrakken slopend kunnen zijn zonder zwaarden, noch waterbelast. De boot verleierd dan sterk en is het lastig hoogte te maken. Hopelijk ruimt de de wind vanmiddag echt naar NW zodat hij de rest van de baan ook goed doorkomt.
Het plan waarmee de schipper is vertrokken is om vandaag tot Enkhuizen te komen, daar de 6 uur te ankeren dan door te varen naar Lelystad.
Plan B is dat hij wel meteen naar Lelystad vaart om het ankeren bij de finish te doen als de wind tegen zit.
We gaan het volgen!
 

Spiky bij onderhoud eerder dit jaar

Redactie 26-09-201410:54

‘Boeie’

“Tja, zit ik (DONDERSTEEN) in een solo moet ik nog wijken bij de VFB boei.”


 
“Wat een […] boei die KH!
We gingen met een rot gang op de KH af, plat voor de lap. Geisha, Chill
Out en de Swinde. Wie heeft voorrang? Kom er ook nog een beroepsboot op de boei af; wilde waarschijnlijk meedoen.”

Redactie 26-09-201412:26

PUSH UP is ongeduldig (ligt nu in ten NE van Enkhuizen)
“Wachten tot de laatste rusttijd verstrijkt! Dan volgas naar Lelystad!”

Redactie 26-09-201412:42

Column van de ILOU
 
Dag drie inmiddels…
Nadat dag twee begon met een voorspoedig retourtje Hindeloopen eindigend in den Oever nu maar een reglementaire rust pakken.
Drie uurtjes slapen en weer wakker want het knaagt toch weer. Woensdag had ik al ontdekt dat het voorin lekt. Waarschijnlijk de poten van de preekstoel (zoals de vorige eigenaar ook al eens had gehad) maar ik weet het niet.
 
Harmen van de Anoniem (Waarschip) ligt er ook en helpt me met de wissel van Genua naar HA. Dan ontdek ik een doorweekt hoofdkussen voorin de piek. Luik zat dicht dus dat is het niet; de lekkage wordt blijkbaar heftiger.
Lees verder …>> (vanwege de lengte van de tekst, ga je naar een aparte pagina)
 

ILOU

Redactie 26-09-201413:26

De Class 650, GIMMICK, heeft zich teruggetrokken uit de wedstrijd.
Er zijn problemen met zeilen: spinaker kan niet meer omhoog en de fok, die hij nu heeft staan, niet meer naar beneden.
Veel mogelijkheden om er wat aan te doen heeft hij niet want zijn stuurautomaat werkt niet (bevestiging losgetrild). Schipper is, teleurgesteld maar ok en vaart terug naar Lelystad. Onderweg probeert hij de fok eraf te halen, hopelijk lukt dat voor hij de haven in moet, worden er hulptroepen geregeld.
 

Redactie 26-09-201413:53

Solo gekte
Swinde passeert voor de tweede keer de sport B. Er stonden tientallen campers, het parkeerterrein op Breezand was overvol en politie waarschuwde voor filevorming op de Afsluitdijk.
Allemaal om een glimp op te vangen van de zeilrace 200myls SOLO.
Voor het toegestroomde volk was het het ronden van de sport B een geweldig spektakel. Het was dan ook de moeite waard om mee te maken.
Uit: Zeilnieuws uit het Noorden – 260914


De overweldigende toeloop bij Breezand vanochtend

Redactie 26-09-201415:49

CATCH ME: Nog 30 mijl te gaan!

Redactie 26-09-201415:55

SWINDE: Onderweg naar de laatste boei op het IJsselmeer.

Redactie 26-09-201416:22

Het is mogelijk moeilijk te volgen via de tracker pagina, maar de eerste boten zijn binnen:
BATFISH
PUSH UP

Redactie 26-09-201416:29

Een lunchgesprek
 
12.20 uur – Lunch in het restaurant op kantoor, ik heb mijn mobiel uiteraard paraat zoals een goede walploeg betaamt.
 
Tring!!! Bliss aan de lijn:
 
“Ik kan zeker niet ankeren bij die boei?”
“Nee Madelon, dat lijkt me inderdaad niet de meest geschikte plek…”
“Balen, dan moet ik verplicht rusten in Enkhuizen en is de wind straks misschien op?”
“Ja, sorry, balen.”
“Nou ja, een warme douche is ook wel lekker; spreek je later”
Tuut tuut tuut…
 
Ik vervolg rustig mijn lunch terwijl collega’s verbaast vragen wat dat voor een vreemd gesprek was.
 
1 uur later – een teleurgesteld app-je: “sh*t, Crazy D gaat er wél bij voor anker”
 

Redactie 26-09-201417:03

Bij een finish hoort een start! Met dan aan Rien van Zwienen a/b WENDELIN

Redactie 26-09-201418:34

YOHO op weg naar de finish

Redactie 26-09-201419:04

Column van de ILOU
 
Dag drie inmiddels…
Nadat dag twee begon met een voorspoedig retourtje Hindeloopen eindigend in den Oever nu maar een reglementaire rust pakken.
Drie uurtjes slapen en weer wakker want het knaagt toch weer. Woensdag had ik al ontdekt dat het voorin lekt. Waarschijnlijk de poten van de preekstoel (zoals de vorige eigenaar ook al eens had gehad) maar ik weet het niet.
 
Harmen van de Anoniem (Waarschip) ligt er ook en helpt me met de wissel van Genua naar HA. Dan ontdek ik een doorweekt hoofdkussen voorin de piek. Luik zat dicht dus dat is het niet; de lekkage wordt blijkbaar heftiger.
Lees verder…>>
gezien de lengte van de tekst, ga je naar een aparte pagina
 

De boosdoener aan de onderzijde van het dek

Redactie 26-09-201419:29

Wat zijn de verschillen groot geweest deze 19e rit. We hebben alles gehad: donder en bliksem, hagel, regen, forse wind, vlagen, windstilte…, en zon. Na een grijze, natte vrijdag pakte DONDERSTEEN dit moment van prachtige blauwe lucht, terwijl hij de nasi en kip aan het voorbereiden was.

Redactie 26-09-201420:16

Het belangrijkste nieuws om mee te beginnen: ANONIEM vaart weer. Na een noodreparatie gooide, vlak na middenacht, de schipper weer los en na 1 1/2 uur arriveerde hij bij de sluizen van Kornwerderzand. Inmiddels (0630) vaart hij met gangetje van 5.5 kn in de buurt van De Ven bij Enkhuizen.
 

Na de reparatie nog even een snack.
 

 

Redactie 26-09-201420:17

Terwijl er boten binnenlopen, zijn er nog veel die bíjna thuis zijn. Bijna zicht op de finish in Lelystad. Tja die laatste loodjes. Velen moeten nog een ankersessie volbrengen. Zoals hier bij de Nek (tussen Enkhuizen en Hoorn) waar FLORIJN, SWINDE en YOHO de vrijdag avond, gedwongen, doorbrengen. Vanavond om 2345 gaat, in ieder geval, Swinde ankerop richting oost.


“Iedereen is moe, met nog 6 mijl te gaan tot de finish”

Redactie 26-09-201420:52

Bliss out – 8
Na vijf uur slaap vanmorgen weer vroeg opgestaan om via een aantal boeien 25 mijl te varen naar Enkhuizen. Allereerst leek het nog dat er wel een rif in kom, maar letterlijk tijdens het reven nam de wind af naar 13 knopen, dus kon hij er weer uit. Bij Enkhuizen was ik om half twaalf, en moest ik – zo zijn de regels van het spel nou eenmaal – weer zes uur aan de kant gaan liggen om de verplichte drie maal zes uur rust te halen.
Geduld is niet mijn sterkste kant. Dus wachten terwijl er nog wind is, terwijl de voorspelling zegt dat die snel af zal nemen is niet “mijn ding”. Ik heb gedoucht, anderhalf uur geslapen, mijn logboek gecontroleerd en ge-social-media-d. Gelukkig leverde dat laatste een kort bezoekje van Harmen op, en een sneak preview van de foto van zijn op het Stortemelk gebroken giek (na 40 jaar trouwe dienst, dit gebeurt niet dagelijks).
Stipt na zes uur gingen de touwtjes los en om kwart over zeven was ik weer gestart aan de zuidkant van de sluis. Inderdaad met maar 7 knopen wind, dus hard gaat het niet. Jammer voor de wedstrijd, want dit bevoordeelt snellere boten. Als zij het slim gespeeld hebben zijn ze nu al binnen. Gelukkig lopen we nu nog 4,7 knopen over de grond. Weinig vergeleken met de 6-7 knts die de afgelopen dagen gebruikelijk waren, maar het gaat.
Zometeen nog een spi-rak, en dan is het weer voorbij voor dit jaar. Het blijft een geweldig spelletje. Oprichters en organisatie: bedankt!! En een super speciaal bedankje voor Brenda en Harald voor het zijn van de thuisploeg!!


Zonsondergang boven Noord-Holland

Redactie 26-09-201420:53

Spiky’s day out.

Na z’n rust periode in Urk heeft SPIKY 595 vandaag een goede dag gehad. Hij heeft ongeveer 60 mijlen gemaakt, gemiddeld meer dan 6,5 mijl per uur.
Het laatste rakje was kruisen naar de KG, dat viel, zoals eerder gemeld (zwaarden en waterballast), tegen, maar het was gelukkig kort. Na de KG startte de motor gelukkig en kon hij rustig de haven in om voor anker te gaan in de kom van de Compagnieshaven. Toen hij daar net lekker lag werd hij heel spontaan opgehaald door een klein bootje van bekenden die daar toevallig ook voor anker liggen voor een biertje en uiteindelijk ook wat lekkers te eten.
Hij kan straks rustig slapen want de sluis schut pas weer morgenochtend vanaf 7 uur :)
De andere 2 Mini’s die nog in de race zijn zullen aan het einde van deze avond ook in Enkhuizen aankomen, misschien moeten die ook nog ankeren en kunnen ze toch nog gezamenlijk de laatste mijlen als een race-in-a-race varen morgenochtend…!

Goede avond iedereen, goede mijlen of slaap gewenst,
Shorecrew Spiky595

Redactie 26-09-201421:02

Om 2100 schrijvend zijn over de finishlijn:

06 – BATFISH
36 – GOUDVIS
37 – GRACE
67 – SKIP INTRO
61 – PUSH UP

Redactie 26-09-201423:07

Iets eerder dan gisteren sluiten we hiermee het verslag van vandaag, 26 sept 2014.
Morgenochtend zijn we er weer voor de laatste dag van de 200 Myls Solo.
Goede wacht.

Redactie 27-09-201408:02

We openen het live verslag op de 4e dag (26 sept 2014) van de 19e 200 Myls SOLO
Wat kunnen we vandaag verwachten?
Gisteren, de eerste finishers, vandaag de laatste finisher.

Redactie 27-09-201408:19

Oh what a night.
Na een grijze vrijdag trok het gisteravond open, maar verdween de bries van overdag. De langzaam werden de cijfers op de windmeter minder. Uiteindelijk bleef er maar heel weinig over.

 

Het werd een oefening in geduld.. Maar je kan het er ook van maken!
YOHO: “Vertrokken 01:30, millionen sterren, wenig wind, direstraits in de kuip. Cafeteria en Croissant darben, herlik! Groeten Peter”
 

Uren later in het ochtendgloren was het nog steeds niets anders dan een gladde watervlakte.
WINNER (0700): “De laatste mijlen. Zou er nog wind komen dit weekend?”

Redactie 27-09-201408:29

Maar het was niet overal zo stil.
PEROGIVI meldt op Twittter vanuit de sluis (±0200):
“Mooi bezeild eerste rak markermeer.. Heerlijke nacht”

Redactie 27-09-201408:29

En dan een uur later klinkt WINNER al veel optimistischer:
“Na een gevecht met de modder aan mijn anker, vertrok ik op een vieze boot uit Enkhuizen. In het donker zie je niet wat je doet, maar toen het licht werd zat alles onder de zwarte handen en voetafdrukken. Tijd genoeg vandaag om daar wat aan te doen.
 
Er zou om 8 uur wind komen, maar nu om half 8 vaar ik al 5 knopen (soms). Ik loop het veld dat eerder vertrok al aardig in. Het gaat super op het vlakke water!
 
Ik ben benieuwd of ik de 200 mijlen ga halen, maar als het zo blijft, begin ik er on te geloven.”
 

Redactie 27-09-201408:36

Is de hoop van Winner gerechtvaardigd? Wat brengt de wind ons vandaag?
Veel paars blauw…


(situatie om 1100)

Redactie 27-09-201408:41

Maar er is wind:
CITY
“Na bij de EA1 voor anker te hebben gelegen, ben ik nu onderweg naar de Bataviahaven met de genaker op.”
Schitterend! Met tussen de asymmetrische en grootzeil door aan de horizon nog een deelnemer.

Redactie 27-09-201408:49

Shore crew SPIKY595 reports:
Vanochtend rond 7 uur is de Spiky595 weer op pad gegaan.
Het lijkt alsof de motor het weer goed deed want hij kwam in een vloeiende lijn op de tracker door de sluis. Hij melde zich om 0730 uur bij de KG10 voor de laatste 14 mijlen van het parcours van baan 3. Wederom nieuwe omstandigheden vandaag, nu heel weinig wind. Het thuisfront maakt zich klaar voor een goed onthaal!

De andere 2 mini’s hebben gisteravond Enkhuizen niet meer gehaald en zijn al eerder gaan rusten in Lelystad. Die hebben in deze lichte omstandigheden dus nog echt heel wat mijlen af te leggen, ongeveer 35… Ben benieuwd!

Voor alle deelnemers, succes met de laatste loodjes, of geniet al heerlijk van je welverdiende rust en je mooie prestatie!

Redactie 27-09-201409:55

Het is een prachtige dag geworden met, in ieder geval op de redactie, een prettig briesje ondertussen.

STRONGBOW heeft dat ook in de gaten en, hoewel hij vast niet zal vergeten dat hij in een wedstrijd zit, geniet er van:
“Goedemorgen,
Vanochtend anker op bij Enkhuizen. Licht frustrerend om een paar deelnemers richting de sluis tegen te komen, terwijl ik nog een lus voor de dijk af moet leggen (baan 1). Dat gevoel verdwijnt snel bij aanvang van het eerste rak richting de UK10. Er is wat wind, en met 5 knopen, gebakken eitjes, koffie en prachtig weer geniet ik volop.
Lees het nieuws, wordfeud een woordje, ruim wat op.
Inmiddels (ter hoogte EZ-D) heb ik in het tegenlicht de silhouetten van een paar vermoedelijke deelnemers on het vizier.”

Redactie 27-09-201411:35

STRONGBOW hoeft geen misverstanden weg te nemen wat ons betreft , maar voor de zekerheid:
“Zeker niet vergeten dat ik in een wedstrijd zit! Heb inmiddels achter mij Jaap Metzlar (red: PURSUIT). Die moet een stuk harder gaan dan ik, maar ik kan het natuurlijk altijd proberen…
Inmiddels kom ik Boatsje tegen, al op terugweg naar de EZ-1”
 
En zo gaat dat dan:
 

Redactie 27-09-201411:36

Het moet een heerlijk zeildagje zijn:
FLECHA: “Nog 2 mijl te varen tot de finish. Alle supporters bedankt voor de ondersteuning !!”

Redactie 27-09-201413:30

ZILT:
“Ben je in je hoofd al gefinisht zakt de wind weg toch maar genaker erop.”
En zo geschiede!
“De finish in zicht, sog 1,7 knp”

Redactie 27-09-201416:09

 
The long way home
 
STRONGBOW: “Wind op.
Een schifting van 90 graden ging er nog aan vooraf. Pursuit recht achter me met de zeilen over de andere boeg! Duurde niet lang toen was ie ook aan de beurt.
0.0 op het log nu. ”

Redactie 27-09-201417:11

STRONGBOW & PURSUIT in een slow motion steekspel met elkaar
Het is zo stil dat zelfs ze zelfs door een verrekijker foto’s kunnen maken van elkaar.


“Hmmm, ga ik die finish nog halen?!”

Redactie 27-09-201422:19

Lees hier het verslag van CATCH ME

Redactie 28-09-201415:36

Daar is ie dan… de onfortuinlijke giek van ANONIEM:
 

 

Hier in betere tijden op de Noordzee, in baan 2, op weg naar de kardinaal ‘EG’ tussen Texel en Vlieland
 

Redactie 28-09-201415:43

We sluiten hiermee het live verslag van de 19e 200 Myls af. Mochten er ontwikkelingen zijn dan ‘breken we in’.

We hopen dat u de wedstrijd heeft kunnen volgen.
Aan de deelnemers die hun bijdrage hebben gestuurd: veel dank!!
Zonder jullie was dit verslag niet mogelijk geweest.
We hopen natuurlijk dat jullie video’s, langere verslagen, foto’s en andere terugblikken blijven insturen. De live pagina gaat uit, maar het redactie e-mail adres blijft áán.
We gaan weer over op de normale nieuwsvoorziening onder ‘Nieuws’